A
inte illa pinkat av en som blivit kallad efterbliven.. ;)
så även denna höna kan hitta ett frö.. :crysmile:
 
G GVR4 skrev:
Det minst fula alternativet vore om det går att ta upp ett hål i teglet ovanför kaminen.
... Och sätta en fläkt där? Eller bara ha ett ventilgaller?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D Dublin skrev:
... Och sätta en fläkt där? Eller bara ha ett ventilgaller?
Varför inte både och?
Då stiger värmen fint upp och fläkten skickar ut den i rummet (y)
 
Maskintok skrev:
Varför inte både och?
Då stiger värmen fint upp och fläkten skickar ut den i rummet (y)
Men det allra snyggaste är väl att ha en fläkt bakom ett ventilgaller. Men då kanske det börjar bli komplicerat igen ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D Dublin skrev:
... Och sätta en fläkt där? Eller bara ha ett ventilgaller?
Ventilgaller. Det blir bra fart på luften när den får stiga upp där. Jag har provat alla varianter. Har provat med bordsfläkt som du, med såndär värmedriven kaminfläkt, har takfläkt och har värmepump med fläktläge. Använder inget av det längre. :rofl: Självcirkulationen genom gallret räcker.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
A
D Dublin skrev:
Men det allra snyggaste är väl att ha en fläkt bakom ett ventilgaller. Men då kanske det börjar bli komplicerat igen ;)
:thinking:
Nja det borde väl gå att lösa..
klöverplåt är snyggt;)..
bör ju gå att fixa till en lösning där..

hylla inne, som är monterad på insatsen..
Sedan klöverplåt utanpå..
Då står ju fläkten inte direkt emot insatsen.. Och borde drivas av värmen... :thinking:
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Ventilgaller. Det blir bra fart på luften när den får stiga upp där. Jag har provat alla varianter. Har provat med bordsfläkt som du, med såndär värmedriven kaminfläkt, har takfläkt och har värmepump med fläktläge. Använder inget av det längre. :rofl: Självcirkulationen genom gallret räcker.
Låter ju grymt! Inget som sotaren kan ha synpunkter på? Har du bild på hur det ser ut hos dig?
 
Ja vill man börja snöa in sig på att det ska drivas av värmen så borde man kanske kunna använda nått kylblock och kylare till gamingdator eller nått för att kyla andra sidan på ett peltierelement. Det går ju dölja bakom kaminen. Fast då får man ju dra kopparrör eller nått. :rofl: Fläkten bör ju dock sitta i framkant undersida på kaminen och blåsa mot bakkant för att inte bli varm. :thinking:
 
D Dublin skrev:
Låter ju grymt! Inget som sotaren kan ha synpunkter på? Har du bild på hur det ser ut hos dig?
Vitmålad öppen spis med dekorativa föremål på manteln och ved staplad vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
[bild]
Snyggt. Har du gjort det själv eller anlitade du nån firma?
 
Det var redan installerat när jag flyttade in.
 
A
:thinking::thinking:

Blir kanske inte så snyggt..
Men 2 st datafläktar borde ju gå..
kopplade till en transformator..
med stickkontakt...
Så gjorde jag till badrummet.... ;)
 
Nja, sen ska de ju vara värmetålig också. Däremot att hugga upp ett hål i kåpan ovanför låter ju fullt möjligt, ska undersöka det lite mer.
 
Så har mina föräldrar, inte någon sotare som gnällt på det. Ger rejäl värme när kassetten är uppe i temp(y)
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.