Kalle B Kalle B skrev:
Och så kanske du inte fäller björkar i juli heller ;)
För mitt lilla husbehov på landet fäller jag några björkar i december/januari och låter dem ligga där de faller till maj/juni eller när jag nu har tid att ta hand om dem. De ”savfontäner” som stubbarna sen blir på våren har alltid fascinerat mig. Roten vet ju inte om att den inte längre när ett träd, utan pumpar upp lika mycket sav ändå. Vätska man förstås helst inte vill ha i veden.

Men är det trädgårds- snarare än skogsskötsel kan det förstås bli sämre optimering även hos mig. Och är det röjsågsjobb gör jag det också gärna när det är lite varmare än dagens –17.
 
Röjsåg under +10 grader, skogen är skönast under +5 grader, om den glade amatören får välja.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Om man kör i shorts och bar överkropp och tar många ölpauser går det fint att köra röjsåg hela sommaren
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Röjsåg under +10 grader, skogen är skönast under +5 grader, om den glade amatören får välja.
Jag har som kallast röjt underväxt i 32 minus..
Och det var ingen höjdare..
värsta var vintern 2005/2006..
då kom så pass med snö att jag kunde lägga röjsågen på skaren i midjehöjd.. Och flytta mig så... Blev inte mycket gjort då om dagarna... Fick kapa stubbar på våren... inkl efter skördaren..
 
  • Wow
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Har minus 9 nu, känns bra kallt att gå runt och såga nu. Men imorgon ska vi endast ha minus 2, då blir det såga lite :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Gott å börja få upp lite temp i tanken
 
  • Termometrar på ackumulatortank TS 500 visar temperaturer topp och botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Gott å börja få upp lite temp i tanken
Maxat!
 
Ja översta metern i tanken iaf. Där är nån 80 cm i höjd kvar som håller 30-35 grader
 
Måste va full lada på där. :crysmile:
 
Kalle B Kalle B skrev:
Om man kör i shorts och bar överkropp och tar många ölpauser går det fint att köra röjsåg hela sommaren
Mer eller mindre än en öl per tank? Grannen och jag är oense. :cool:
 
  • Gilla
Kalle B
  • Laddar…
Jag brukar tända och fylla pannan med ved.
Det räcker för värme till dagen efter när tempen ligger runt -15.

Lite större tank och panna hade varit bekvämare men jag är rätt nöjd hur det fungerar nu.

Nu toppade rökgasen 240 grader så det blir en sotning idag :)
 
  • Graf som visar rökgastemperaturer över tid, toppar på 240 grader, med tid och datumstämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
[bild]
Se så härlig veden blir om man stoppar den under tak sent på sommaren :sick:
I somras travade jag en rundstack rå ved så tätt jag kunde. Ska bli intressant att se om det torkat där inne i mitten.
Avsikten är att låta stacken stå tills nästa vinter då jag planerar att börja elda den. Risk att det är för lite luft. Vi får väl se hur det blir.

Rund vedstack bredvid röd lada, med vedkapningsplats och två stammar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund vedhög utomhus med rå ved travad tätt, omgiven av byggnader och vedkapningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rundstack med rå ved framför röd stuga och traktor, en stege står bredvid vedhögen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
B
Snygg stapel! Har ofta sett färdiga men aldrig under själva staplingen. Täcker du den med plåt eller något när den är klar? Lämnar centrum öppet?

Jag trodde att det bara var staplat i ytterkant av ringen och att hela centrumdelen var fyllt med stjälpt ved.

Brukar själv stapla en 4 kantig "ram" på lastpallar och stjälpa in ved I mitten, om vedboden inte räcker till. Blir en ganska luftig mitt i stacken som kan torka, och lastpallarna tror jag hjälper draget och ventilerar bort markfukt.
 
B BSOD skrev:
Snygg stapel! Har ofta sett färdiga men aldrig under själva staplingen. Täcker du den med plåt eller något när den är klar? Lämnar centrum öppet?

Jag trodde att det bara var staplat i ytterkant av ringen och att hela centrumdelen var fyllt med stjälpt ved.

Brukar själv stapla en 4 kantig "ram" på lastpallar och stjälpa in ved I mitten, om vedboden inte räcker till. Blir en ganska luftig mitt i stacken som kan torka, och lastpallarna tror jag hjälper draget och ventilerar bort markfukt.
Tack. Jag har tättravat allt ända in i mitten.
Jag ville lämna luftigt/luftigare i mitten men var ”tvungen” att tättrava för att få plats utan att den skulle bli för hög.
Jag borde ha satt pallar underst men gjorde inte det/hade inte det. Jag har täckt toppen med ett presenningsparaply med utstick och luft mellan veden och presenningen.
Jag är lite ängslig för att det blir för tätt i mitten.
Vi får se hur det ser ut sen när jag börjar plocka .
Det hade förmodligen varit mycket bättre om det varit luftigare både under och i mitten, så som du beskriver att du gör.

Tätt travad vedhög täckt med presenning på kvällen, med reflexion över dess tätthet och luftighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R roke skrev:
I somras travade jag en rundstack rå ved så tätt jag kunde. Ska bli intressant att se om det torkat där inne i mitten.
Avsikten är att låta stacken stå tills nästa vinter då jag planerar att börja elda den. Risk att det är för lite luft. Vi får väl se hur det blir.

[bild] [bild]
[bild]
Riktigt snyggt!
Hade jag provat hade jag nog fastnat i mitten. :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.