G GVR4 skrev:
Hade den klarat ett 14" svärd tror du?
Nja, kedjan är ju även smalare för att gå extra lätt så om man går upp till 14" får man även gå upp i bredd och då kommer det gå mycket tyngre. Den är helt enkelt inte gjord för träd i den storleken, den är för upp till 20cm kanske. Funkar mycket bra till kvistning dock.
 
Inte samma prisklass riktigt. Men tycker det är ganska imponerande vad en batterisåg kan göra idag. Om några år duger nog en batterisåg alldeles utmärkt för att såga ved för husbehov. Kostar lite för många pengar än bara.

 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Inte samma prisklass riktigt. Men tycker det är ganska imponerande vad en batterisåg kan göra idag. Om några år duger nog en batterisåg alldeles utmärkt för att såga ved för husbehov. Kostar lite för många pengar än bara.

[media]
Håller med, för dyra, men det börjar bli bra klös i dom.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Om man skippar allt runtomkring så ser min vedresa ut så här. Allt "manuellt" utan automatik.
1. Fälla, kvista, adaptera.
2. Lunna.
3. Lasta timmerkärran.
4. Lasta av timmerkärran.
5. Kapa med 900mm klinga.
6. Klyva med hydraulisk klyv, kast i säck.
7. Flytt av 1,5m3 säckar till torkplatsen.
8. Flytt och tömning av säckarna i vedbon.
9. Hämtning med traditionella vedkorgar.
10. Det brinner!:ok:

Dock inte varje år eftersom jag brukar bygga lager med 18 st 1,5 m3 säckar plus två vedboar med ca 9 m3 vardera.

Det värmer absolut många gånger och tar man det som ett nöje så ger det både motion naturvistelse och frisk luft:rofl:
det blir många moment fast man gjort det lätt för sig

1. fälla
2. Vinscha och köra det genom hypron kommer ut kvistat och kapat
3 lasta och köra hem med timmerkärra
4 lasta av
5. sen lastar jag om det till våren och kör till kapstället och lastar upp på stockbord
6. Kapa och köra upp på tippvagnen
7 backa in tippvagnen till klyven och klyva och med transportör ner i säck
8 ut med säck till torkplats
9 Vänta till midsommar
10 Kn med säcken.

det roliga med detta är att fäller jag rätt behöver jag typ aldrig bocka på ryggen

Trädstock som vinschas och lyfts i ett sågverk för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

El liten eltelfer med åkvagn så skippar jag lyfta de tunga bitarna. Och det får regna när jag klyver.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vedklabbar täckta av mögel pågrund av fukt, lagrade under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se så härlig veden blir om man stoppar den under tak sent på sommaren :sick:
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
Kalle B Kalle B skrev:
[bild]
Se så härlig veden blir om man stoppar den under tak sent på sommaren :sick:
inte taket som är problemet utan brist på luftdrag...
Bara att elda.. (y)
Men ha handskar på dig när du hanterar den där veden..
 
Maskintok skrev:
inte taket som är problemet utan brist på luftdrag...
Bara att elda.. (y)
Men ha handskar på dig när du hanterar den där veden..
Luftdrag finns det gott om men björk möglar väldigt lätt i den fuktiga väderleken här på västkusten. Detta är dock extremt, fullt så illa brukar det inte vara men det var ju helt fel årstid.
Dessa vill jag inte ta in, jag är inte så känslig men jag vill inte ha en massa mögelsporer i andningsluften inne. Jag har kastat ut dom på backen bak vedboden nu, får se om jag eldar bål med dom eller vad det blir. Var väl en halv kubik kanske, så inte mycket att bråka om.
 
A
Kalle B Kalle B skrev:
Luftdrag finns det gott om men björk möglar väldigt lätt i den fuktiga väderleken här på västkusten. Detta är dock extremt, fullt så illa brukar det inte vara men det var ju helt fel årstid.
Dessa vill jag inte ta in, jag är inte så känslig men jag vill inte ha en massa mögelsporer i andningsluften inne. Jag har kastat ut dom på backen bak vedboden nu, får se om jag eldar bål med dom eller vad det blir. Var väl en halv kubik kanske, så inte mycket att bråka om.
ta en omgång i taget när du ska elda..
lägg in direkt i eldstaden inte förvara inne.

anledning till att det möglar är nävern som bygger och håller fukten..
 
Nja, jag tror inte det beror på nävern, björk torkar snabbare än tex. asp och ek, men de möglar inte. Det måste vara något med björkens ved som möglet gillar, björk ruttnar ju väldigt snabbt ute också
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Kalle B Kalle B skrev:
Nja, jag tror inte det beror på nävern, björk torkar snabbare än tex. asp och ek, men de möglar inte. Det måste vara något med björkens ved som möglet gillar, björk ruttnar ju väldigt snabbt ute också
Ja det är sockret i veden som mögel gillar.
Men utan fukt inget mögel..
Jag förvarar all min ved under pressening eller plåttak men inget mögel..
Dock är jag noga med draget...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Och så kanske du inte fäller björkar i juli heller ;)
 
A
Kalle B Kalle B skrev:
Och så kanske du inte fäller björkar i juli heller ;)
Jo hela året runt..
Jag säljer och eldar med ved själv.. ;)
 
Kalle B Kalle B skrev:
[bild]
Se så härlig veden blir om man stoppar den under tak sent på sommaren :sick:
Du verkar ju till och med ha fått mer att elda, själv tycker jag nog inte att svamp är nått vidare bränsle
 
Det kan till och med vara så att svamp täpper till porerna på veden så torkningen mer eller mindre avstannar
 
hsd
Lövträd blir bäst om man avverkar på våren och låter löven slå ut innan kapning och klyvning
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.