211 197 läst · 2 560 svar
211k läst
2,6k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Det är till att ha lyxgrejor Jag kör med Fiskarsyxa sen dryga 10 är och det räcker ju när det bara är ett par tre hus som ska värmas..Norrtull skrev:
Visst kan även jag fundera på Kisa Vedkombi och liknande men man bör väl upp i minst några hundra meter om året om det ska kunna gå att motivera.
Men Fiskars är rätt fina grejer det också! 😉
Men jag kan endast lyfta på hatten, många hårda gubbar här.
Hur många kubik skulle du uppskatta att era par tre hus tar?
Men jag kan endast lyfta på hatten, många hårda gubbar här.
Hur många kubik skulle du uppskatta att era par tre hus tar?
Jag brukar göra 20-30m3 ved årligen, klyver inte i onödan utan låter oftast ved som faller ut vid gallring torka randbarkat ett par tre år under tak och klyver istort bara björk och sånt grovt som är för dåligt att såga till brädor och reglar.V Vardagsrum skrev:
En snabb klyv står nog på önskelistan eftersom "gubben" faktiskt blir äldre varenda år utan att bli starkare eller snabbare och skogen i röjnings/gallrings fasen växer så det knakar men hittar ingen svensk/ norsk/ finsk tillverkad klyv med önskad cykeltid.
Jag tycker iofs att träskaftade svenska yxor är finareV Vardagsrum skrev:
Fiskars klyvyxa är ful, klumpig och fantastiskt bra på sitt jobb, den är trevligt prissatt, lätt förvarad och hållbar, inte heller behöver man bygga garage och maskinhall för att förvara den tillskillnad från elektriska vedmaskiner som kanske står still 50 veckor om året och far illa av att vara ute i regnet. Kapitalkostnaden för en yxa är rätt låg om man jämför med enklyv eller vedmaskin, hur många timmar om året kan man spara med maskin? Vad är de timmarna värda?
Det är skillnad på dom. En del är rena skogsmaskiner och har diffen i konstant på bakhjulen, åka med en sådan på hård väg, är riskan att knäcka kardandreven i bakaxeln. Det finns maskiner med frigång på hjulen som en bil, där inner och ytterhjul får olika fart vid svängar. Och då en diffspärr. Har en sådan själv och vid svängar så skottar innerhjulet bak. Men jag kör bara i skog.galento skrev:
Ja diffspärr är nog bra att ha istället för konstant diff . Brorsonen har precisJ jonaserik skrev:Det är skillnad på dom. En del är rena skogsmaskiner och har diffen i konstant på bakhjulen, åka med en sådan på hård väg, är riskan att knäcka kardandreven i bakaxeln. Det finns maskiner med frigång på hjulen som en bil, där inner och ytterhjul får olika fart vid svängar. Och då en diffspärr. Har en sådan själv och vid svängar så skottar innerhjulet bak. Men jag kör bara i skog.
köpt en Polaris 800cc och saknade servostyrning. Men en 500 kanske vore lagom.
Den jag har tillgång till är inregistrerad och måste besiktas. En CFMoto 500 inköpt runt 2010.galento skrev:
På vanlig väg är den speciell att köra, varken som bil eller motorcykel, väldigt tråkig så man gör det bara av nöd och tvång.
Har inte funderat på hur diffar och drift fungerar, tryck in en knapp så kopplas elektriskt max framkomlighet in.
Har lika med att koppla in diffen och fyrhjulsdriften var för sig, men lik förbannat så är det inte som en bil i bakaxeln, utan drar på båda, men den var ett bra pris begagnad på för mitt behov. Yamaha grizzly 450.A AndersS skrev:Den jag har tillgång till är inregistrerad och måste besiktas. En CFMoto 500 inköpt runt 2010.
På vanlig väg är den speciell att köra, varken som bil eller motorcykel, väldigt tråkig så man gör det bara av nöd och tvång.
Har inte funderat på hur diffar och drift fungerar, tryck in en knapp så kopplas elektriskt max framkomlighet in.
Jag gjorde just det när jag tog ned träd för några veckor sedan. Betydligt mycket smidigare än skottkärra för de större bitarna. Två till tre stora per vända.B BSOD skrev:
F fribygg skrev:
Fiskarsyxa har man när man vill ha en yxa som tål nästan vad som helst med minimal omvårdnad. Gränsfors och liknande är säkert bra yxor. Fina är dom iaf. Men det kräver ju att man bryr sig lite mera om yxan.V Vardagsrum skrev:
Men inte är de roliga på vanlig väg, speciellt inte asfalt. Förstår att det blir olyckor med dem, en ungdomskamrat omkom som vuxen efter att kört av vägen, vet inte omständigheterna mera än en fyrhjuling på vanlig väg.J jonaserik skrev:
Jag har en polaris 570 den är traktoregistrerad så jag får köra efter väg men den går inte fortare än 40. Det är bara efter skogsbilväg jag kör och bara några km. För mig är 40 nog fort efter grusväg.galento skrev: