Jo, exempelkubbarna var ju löjliga. Men man får ett hum om hastigheten iaf.

V Vardagsrum skrev:
Maskinerna gör jobbet enklare, men det skulle inte förvåna mig om du är minst lika snabb med yxan 🙂
Nån enstaka timme är jag kanske snabbare med yxa, sen brukar det ändå vara dax att kapa mer långved eller ta en paus.

En riktig vedmaskin börväl gå fulla dagar såhär års om man ska kunna ränta och betala den (så mycket ved behöver inte jag så det är närmast hyra av processor som blir aktuellt om jag inte orkar klyva med yxa)

PW klyv och klippen ska jag kika mera på.
Traktordrivna vedklippar som BILKE är iofs snabba om man har lämplig ved och är folk nog att mata dem men jag eldar mycket 1a gallringsved utan att klyva den.

galento
Såg en björk med toppen av så jag åkte och tog ner den i det fina vädret. Den började bli dålig i toppen men längre ned såg det bättre ut. Trodde den skulle sava mer men det var inte mkt faktiskt.

Den får väl ligga klyven ett par somrar innan man eldar. Blir lite grisigt att dra med winschen nu men man kan ju spola av lite innan man sågar klubbar.

Nedtagen björk i sektioner på skogsmark med en vinsch fäst vid levande björk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
galento galento skrev:
Såg en björk med toppen av så jag åkte och tog ner den i det fina vädret. Den började bli dålig i toppen men längre ned såg det bättre ut. Trodde den skulle sava mer men det var inte mkt faktiskt.

Den får väl ligga klyven ett par somrar innan man eldar. Blir lite grisigt att dra med winschen nu men man kan ju spola av lite innan man sågar klubbar.

[bild]
Nu köper du en fyrhjuling med liten kärra och kapar upp i längder. Sedan körs det hem.😉
Har en avblåst och tre som börjar bli dåliga, ska tas hem närmaste två veckorna. Är puckelpist då grisarna var här för 3-4 år sedan.
Ojämnt terräng i skog med spår och uppgrävda områden som vittnar om tidigare grisaktivitet.
Skapa konto

galento
Ja du Anders , det vore nog gött att ha en stående 😉😎 Ju äldre man blir ,
ju bättre är det med fler hjälpmedel 😆 De va helskotta vad grisarna bökat ,
vi som är less på grävlingarna i gräsmattan.

Tänkte ta några mindre torrgranar också men det får bli en annan dag 👍
Tar detta som lite motion också , kan inte promenera efter väg som man
gjorde förr p.g.a knä artrosen men det funkar bättre i skogen 😎

Ps, gjorde fällskäret och tog grenar på björken med 194,an men hade Huskvarnan
sen och delade upp trädet. Drog omkull björken med wirekranen 👍

Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Artros är riktigt besvärligt, men försök hålla igång så länge det bara går.👍 Ägaren till vår fyrhjuling har samma problem i knän och höft, med operationer och född 30-tal. Så för han, även mig, har fyrhjulingen varit perfekt.

• Gilla
galento
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu köper du en fyrhjuling med liten kärra och kapar upp i längder. Sedan körs det hem.😉
Har en avblåst och tre som börjar bli dåliga, ska tas hem närmaste två veckorna. Är puckelpist då grisarna var här för 3-4 år sedan.
[bild]
Ett annat sätt är att bygga en "vedabock" som rymmer mellan en halv och en och en halv kubik metersved beroende på traktorstorlek och hänger i trepunkslyften på traktorn. Som en vedhäck som går att köra omkring.

galento
Har kört hem en hel del kubbar i bakskopan i trepunkten 👍

Tog hand om en avblåst björk idag och kapade upp. Sedan kan man också njuta av att björkarna nu börjar grönska lite, de är runt 25-30m.
20240502_175415.jpg
Skapa konto

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tog hand om en avblåst björk idag och kapade upp. Sedan kan man också njuta av att björkarna nu börjar grönska lite, de är runt 25-30m.
[bild]
Blir mycke ved av så fina björkar.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Dags att gallra lite tror jag. 😇

A AndersS skrev:
[bild]
Bra längd på dom. Ved på tillväxt där. Framtida värme

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är farligt och ha sågen med sig där, man kan få ett spontant behov av att ta ner något. 😅

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bilden ljuger lite, denna kanske ger bättre vy åt andra hållet, mobilen "grönar" på lite extra.
Björkskog med intensivt gröna färger och vatten i bakgrunden, överdriven grönska möjlig effekt av mobilkamera.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bilden ljuger lite, denna kanske ger bättre vy pt andra hållet, mobilen "grönar" på lite extra.
[bild]
Ser fortfarande ut som fin ved.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.