207 637 läst · 2 549 svar
208k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Min är inreggad med regnummer, får köra på allmän väg, men ska vara försäkrad , kostar 400 kr om året. Hur det är med besiktining, så har jag inte fått något erbjudande från någon besiktningsfirma som normalt kommer om du har bli. Är kanske som med en skoter, men ingen skatt eller besiktning.galento skrev:
Det låter ju bra , skulle inte vilja besiktiga den. Jo 40 räcker kanske , det är ju inga längre sträckor den blir vägkörd. Är den strypt då på något vis ?M Mikko58 skrev:
Kan den vara traktorreggad då kanske ?J jonaserik skrev:
Har inte en aning, den var reggad när jag köpte den och tänkte inte närmare på det, då efter några dagar kom från trafikförsäkringsföreningen en nota på 600 kr om attt den inte var försäkrad. Reggskylten sitter under pakethållaren bak och inte tusan har jag sett den. Så det blev att bita i äpplet och betala, plus försäkra den.galento skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 918 inlägg
Registrerade och försäkrade ska väl alla fyrhjulingar vara, och reg.nummer har alla med.
Min är reggad som terrängfordon och får då inte köras på allmän väg mer än som transport mellan mina skogsskiften. Nu har jag bara ett skifte, men i teorin.
Har man något traktor- eller mc-reggat har jag svårt att tro att man kan få en försäkring under tusenlappen.
Har man inga backspeglar törs jag sätta pengar på att det man har är reggat som terrängfordon.
Min är reggad som terrängfordon och får då inte köras på allmän väg mer än som transport mellan mina skogsskiften. Nu har jag bara ett skifte, men i teorin.
Har man något traktor- eller mc-reggat har jag svårt att tro att man kan få en försäkring under tusenlappen.
Har man inga backspeglar törs jag sätta pengar på att det man har är reggat som terrängfordon.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 918 inlägg
Någon hade inte överseende med Maskintok, så han är ändå inte här.
Ett nästan-hembygge. Två unga män (numera pigga persionärer) här i byn tillverkade något tiotal av de här klyvarna någon gång på 70-talet. Som extraknäck på fritiden.V Vardagsrum skrev:Vad har ni för klyv? Och hur långa längder kan den ta?
Enmeters är lättare att hantera ja och det har gått igenom ett gäng sådana stockar också. Men om det fortsätter att funka med inte övergrov tvåmeters i min klyv så skulle jag spara in ruskigt många klyvningar! Eldar med halvmeters.
Antalet kapningar blir ju förstås dock lika många, men även det torde gå bra mycket fortare då man lägger upp alla kluvna stockar i en och samma såghäck.
Kapar man halvmeters direkt från långveden så brukar det bli en massa springande och ryggdödande manövrar när man ska flytta bitarna till klyven.
Är riktigt imponerad av den här besten till klyv..
[bild]
Den hänger i trepunkslyften och fungerar med hydraultryck från traktorn och trycker in en kil i sidan på vedträet. Klarar längder från en halvmeter och uppåt till oändligt.
Tråden kräver bilder på det nästan hembygget! Förstår nog inte riktigt hur den ser ut, men sitter inte kilen på en kolv..? Inte kan den vara oändlig isf?H heimlaga skrev:Ett nästan-hembygge. Två unga män (numera pigga persionärer) här i byn tillverkade något tiotal av de här klyvarna någon gång på 70-talet. Som extraknäck på fritiden.
Den hänger i trepunkslyften och fungerar med hydraultryck från traktorn och trycker in en kil i sidan på vedträet. Klarar längder från en halvmeter och uppåt till oändligt
Man kan nog spara rätt många timmar.. Jag skulle tro att det beror på upplägget, förutsättningarna på platsen, hur veden ska torkas/lagras osv.F fribygg skrev:Jag tycker iofs att träskaftade svenska yxor är finare
Fiskars klyvyxa är ful, klumpig och fantastiskt bra på sitt jobb, den är trevligt prissatt, lätt förvarad och hållbar, inte heller behöver man bygga garage och maskinhall för att förvara den tillskillnad från elektriska vedmaskiner som kanske står still 50 veckor om året och far illa av att vara ute i regnet. Kapitalkostnaden för en yxa är rätt låg om man jämför med enklyv eller vedmaskin, hur många timmar om året kan man spara med maskin? Vad är de timmarna värda?
Men man kan nog spara mycket hälsa/rygg med maskiner och det bör inte underskattas.
Jag har inte gjort ved någon längre tid, faktiskt är detta tredje säsongen. Har en kapsåg (balanssåg) med rullband, en långsam klyv och en enormt snabb. Och ett transportband.
Allt köpt begagnat, förutom den långsamma klyven.
Maskinerna gör jobbet enklare, men det skulle inte förvåna mig om du är minst lika snabb med yxan 🙂
Jag gör vad jag tror är strax över 20m3 och det är med maskiner. Ändå tycker jag att det är tungt och det blir många svordomar. Att göra det med yxa är imponerande!F fribygg skrev:Jag brukar göra 20-30m3 ved årligen, klyver inte i onödan utan låter oftast ved som faller ut vid gallring torka randbarkat ett par tre år under tak och klyver istort bara björk och sånt grovt som är för dåligt att såga till brädor och reglar.
En snabb klyv står nog på önskelistan eftersom "gubben" faktiskt blir äldre varenda år utan att bli starkare eller snabbare och skogen i röjnings/gallrings fasen växer så det knakar men hittar ingen svensk/ norsk/ finsk tillverkad klyv med önskad cykeltid.
Fast det är ju lite som meditation också förstås, att stå på vedbacken och handklyva i friska luften 🙂
Hur snabb klyv skulle du vilja ha tror du? Är en PW Klyv tillräckligt snabb? 4 sek klyvtid, 2 sek retur påstår dem. Justerbar 4-skärskniv är ju något som verkligen ökar produktionshastigheten.
Förstår inte varför den står och väsnas även när man inte klyver dock.
Sådana där små nätta kubbar klyver man snabbt o lätt med yxan. Man behöver inte många grova vresiga kvistiga kubbar innan tom en billig långsam klyv är snabbare än yxan.V Vardagsrum skrev:Tråden kräver bilder på det nästan hembygget! Förstår nog inte riktigt hur den ser ut, men sitter inte kilen på en kolv..? Inte kan den vara oändlig isf?
Man kan nog spara rätt många timmar.. Jag skulle tro att det beror på upplägget, förutsättningarna på platsen, hur veden ska torkas/lagras osv.
Men man kan nog spara mycket hälsa/rygg med maskiner och det bör inte underskattas.
Jag har inte gjort ved någon längre tid, faktiskt är detta tredje säsongen. Har en kapsåg (balanssåg) med rullband, en långsam klyv och en enormt snabb. Och ett transportband.
Allt köpt begagnat, förutom den långsamma klyven.
Maskinerna gör jobbet enklare, men det skulle inte förvåna mig om du är minst lika snabb med yxan 🙂
Jag gör vad jag tror är strax över 20m3 och det är med maskiner. Ändå tycker jag att det är tungt och det blir många svordomar. Att göra det med yxa är imponerande!
Fast det är ju lite som meditation också förstås, att stå på vedbacken och handklyva i friska luften 🙂
Hur snabb klyv skulle du vilja ha tror du? Är en PW Klyv tillräckligt snabb? 4 sek klyvtid, 2 sek retur påstår dem. Justerbar 4-skärskniv är ju något som verkligen ökar produktionshastigheten.
[media]
Förstår inte varför den står och väsnas även när man inte klyver dock.