207 935 läst · 2 550 svar
208k läst
2,6k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rätt trivsamt faktiskt.
Fin sprakved. Eldar vanligvis björk.
Vedtransportör är kanon bra 👍 Såg att det finns lite torrgran kvar i skogen ,
är ju lika bra att hämta och elda upp till vintern.
Undrar om man ska skaffa sej en liten traktor som inte ger så mycket avtryck
i skogsvägarna nu när det är blött.
är ju lika bra att hämta och elda upp till vintern.
Undrar om man ska skaffa sej en liten traktor som inte ger så mycket avtryck
i skogsvägarna nu när det är blött.
Grannen har en fyrhjuling. Vintertid med snöblad.
Nu på våren kör han fram ved från egna skogen.
En fyrhjuling timmerkärra, liten kran med elwinch, för wiren. Funkar klockrent med typ större timmersax.
Tror han har 4 winchar på fyrhjulingen, bl a för att vika samt lyfta snöbladet och spela loss sig både framåt och bakåt om det behövs.
Han är klar med 25 kbm, som ska säljas.
Så ska han ha lika mycket själv.
En fyrhjuling timmerkärra, liten kran med elwinch, för wiren. Funkar klockrent med typ större timmersax.
Tror han har 4 winchar på fyrhjulingen, bl a för att vika samt lyfta snöbladet och spela loss sig både framåt och bakåt om det behövs.
Ja en fyrhjuling är väldigt smidig i skogen för att köra hem ved, jag har en själv. Winch fram är ett måste. Kör man fast så kommer man lös med winchen.H Hybro skrev:Grannen har en fyrhjuling. Vintertid med snöblad.
En gammal traktor är betydligt billigare, effektivare och mindre stöldbegärlig...... fast om man skall köra över isen är det ofta bättre med fyrhjuling.
I vintras skulle jag för första gången i mitt liv ha haft användning för en fyrhjuling. Fast det är för mycket pengar i förhållande till behovet så om behovet uppstår fler gånger satsar jag hellre på en liten lätt traktor för isköradet. Ferguson 20 eller Valmet 15 eller Porsche Junior eller liknande.
I vintras skulle jag för första gången i mitt liv ha haft användning för en fyrhjuling. Fast det är för mycket pengar i förhållande till behovet så om behovet uppstår fler gånger satsar jag hellre på en liten lätt traktor för isköradet. Ferguson 20 eller Valmet 15 eller Porsche Junior eller liknande.
Ja en fyrhjuling är dyr men den kör du nästan året runt med. En skoter då gäller det att passa på dom månader när det är snö och bra före.H Hybro skrev: