43 572 läst · 273 svar
44k läst
273 svar
Vedpanna+kulvert ?
Tack.pellefant skrev:
Utan vvc blir det alltså 2.65liter mer eller mindre ljummet vatten innan hett vatten kommer till beredaren.
Det är ju inte mycket, eller hur?
Skulle det räcka till med ett sådant rör för att mata vv till huset?
Blir det för stor strypning?
nu har jag från elvvberedaren 15 pexslang ca 10 meter +8 meter 15 cu till dusch och bubbelpool, det är iaf inga problem med flöde o tryck, egen brunn med 3,5 till 5 kgs tryck, det går hyfsat fort att få fram varmvattnet.
däremot till andra änden av huset är det ca 8 meter pex som är grövre kanske 22 eller nåt sånt+ 6 meter cu 15 till tvättstället, dit tar det låååång tid innan varmvattnet kommer, så min slutledning är att inte ha för grov slang till vvdistrubitionen, kolla gärna med någon rörmokkare vad som är lämpligt beroende på tryck och längd
däremot till andra änden av huset är det ca 8 meter pex som är grövre kanske 22 eller nåt sånt+ 6 meter cu 15 till tvättstället, dit tar det låååång tid innan varmvattnet kommer, så min slutledning är att inte ha för grov slang till vvdistrubitionen, kolla gärna med någon rörmokkare vad som är lämpligt beroende på tryck och längd
Mina förutsättningar:
Kulvertförbindelsen består av 5 rör.
Ett värme till huset
Ett värme retur
Ett vv till huset
Ett vvc tillbaka.
Dessa 4 ligger i samma isolering (wirbo quattro)
Sedan har jag en 32 pemslang som matar kallvattnet till huset.
Jag funderar på att införskaffa en jonbytare (avkalkare) till mitt vatten.
Jag har hört att avhärdat vatten inte är gott att dricka.
Jag skulle därför vilja få oavhärdat vatten enbart i husets kökskran.
Jag kan inte utan stora problem lägga in ett extra rör mellan huset och garaget och jag måste därför använda mig av de befintliga rören mellan hus och garage.
Så här funderar jag nu:
Jag skippar vvc och matar huset med vv igenom vvc ledningen som är 18 mm.
Fördelen är att detta rör är minst och därmed innehåller minst vatten som svalnar mellan tappningarna. Jag tror att röret är tillräckligt stort för att klara av att hämta vv till huset utan problem.
Jag tänkte fortsätta köra oavhärdat kv via min befintliga 32 pem slang.
Jag tänkte köra avhärdat kv till resten av huset via före detta 28 mm vv röret i wirsbokulverten.
Jag tänker såhär:
Anledningen till att jag väljer att dra det avhärdade kallvattnet i wirsbokulverten (och inte igenom 32pemslangen) är att det inte gör något att det avhärdade kallvattnet varmnar tillsammans med de andra rören i värmekulverten.
Drar jag det oavhärdade drickskallvattnet i värmekulverten kommer jag få spola i evigheter innan vattnet blir kallt i kökskranen.
Jag tror inte det är bra att blanda in kv i värmekulverten, men om jag ska lösa mitt problem ser jag ingen annan utväg.
Åsikter på detta?
Kulvertförbindelsen består av 5 rör.
Ett värme till huset
Ett värme retur
Ett vv till huset
Ett vvc tillbaka.
Dessa 4 ligger i samma isolering (wirbo quattro)
Sedan har jag en 32 pemslang som matar kallvattnet till huset.
Jag funderar på att införskaffa en jonbytare (avkalkare) till mitt vatten.
Jag har hört att avhärdat vatten inte är gott att dricka.
Jag skulle därför vilja få oavhärdat vatten enbart i husets kökskran.
Jag kan inte utan stora problem lägga in ett extra rör mellan huset och garaget och jag måste därför använda mig av de befintliga rören mellan hus och garage.
Så här funderar jag nu:
Jag skippar vvc och matar huset med vv igenom vvc ledningen som är 18 mm.
Fördelen är att detta rör är minst och därmed innehåller minst vatten som svalnar mellan tappningarna. Jag tror att röret är tillräckligt stort för att klara av att hämta vv till huset utan problem.
Jag tänkte fortsätta köra oavhärdat kv via min befintliga 32 pem slang.
Jag tänkte köra avhärdat kv till resten av huset via före detta 28 mm vv röret i wirsbokulverten.
Jag tänker såhär:
Anledningen till att jag väljer att dra det avhärdade kallvattnet i wirsbokulverten (och inte igenom 32pemslangen) är att det inte gör något att det avhärdade kallvattnet varmnar tillsammans med de andra rören i värmekulverten.
Drar jag det oavhärdade drickskallvattnet i värmekulverten kommer jag få spola i evigheter innan vattnet blir kallt i kökskranen.
Jag tror inte det är bra att blanda in kv i värmekulverten, men om jag ska lösa mitt problem ser jag ingen annan utväg.
Åsikter på detta?
Jag har inte riktigt släpp tanken på att bygga ett system med elberedare (tyo Rokes) men att slippa kontinuerlig (mer eller mindre iaf) vvc och heller inte köra elberedaren mer än i undantagsfall. Roke vänder ju vvc före beredaren - och funderar nu på att ta bort vvc helt. Min tanke var ju att vända vvc efter beredaren och sen pulsa in varmvatten då och då med hänsyn taget till avsvalningen i beredaren.
Ni som vet mer än jag kan man modifiera en beredare så att beredarens termostat styr pumpen till vvc och alltså laddar upp beredaren igen när den svalnat till inställt värde ? Och sen kunna ställa om till vanlig elberedare när man inte eldar ? Beredaren blir alltså för det mesta en enkel slavtank.
Vad tror ni är jag ute och cycklar?
Ni som vet mer än jag kan man modifiera en beredare så att beredarens termostat styr pumpen till vvc och alltså laddar upp beredaren igen när den svalnat till inställt värde ? Och sen kunna ställa om till vanlig elberedare när man inte eldar ? Beredaren blir alltså för det mesta en enkel slavtank.
Vad tror ni är jag ute och cycklar?
Det enda som inte är riktigt bra med sättet som du tänkt ha är att det går t.ex 50 gradigt i retur från beredaren/slavtanken..Klostergården skrev:Jag har inte riktigt släpp tanken på att bygga ett system med elberedare (tyo Rokes) men att slippa kontinuerlig (mer eller mindre iaf) vvc och heller inte köra elberedaren mer än i undantagsfall. Roke vänder ju vvc före beredaren - och funderar nu på att ta bort vvc helt. Min tanke var ju att vända vvc efter beredaren och sen pulsa in varmvatten då och då med hänsyn taget till avsvalningen i beredaren.
Men du sklle inte kunna ha en mindre elberedare som du isolerar ordentligt o bara köra med en enkel cu22 mm kulvert utan blandningsventil=90 gradigt..
En sådan kulvert rymmer 0,31 l/m så för din del på 12-15 m blir det 3,7-4,6 l i kulverten..
Vid dusch el större uttag av vv så fyller du beredaren vilket gör att den inte skulle behöva mycket el om thermostaten ställs på max 50 grader..
Berätta mer! Vad är problemet med att returen är 50?2an skrev:
Riskerar jag inte att få 90 gradigt rätt ut i kranarna då?
Berätta mer! Vad är problemet med att returen är 50?Klostergården skrev:
Riskerar jag inte att få 90 gradigt rätt ut i kranarna då?
[/quote]
Det kostar pengar att låta el-patronen i el-beredaren värma vatten.
Det är ju inte bra att skicka ut (cirkulera) elvärmt vatten i kulverten.
Jag vill vara rädd om detta elvärmda varmvatten.
Jag vill inte skicka ut det i kulverten.
Jag vill använda det i kranen.
Det sitter en blandningsventil efter el-beredaren och där blandar man in kallvatten så att vattentemperaturen ut i kranen blir komfortabel.
Jag hade inte tänkt skicka ut elvärmt vatten i kulverten.RoKe skrev:
I min nuvarande instalation har jag ingen blandarventil efter elberedaren. Så jag är inte van vid det.
Så min undring kvarstår . Går det att modifiera en elberedare så att termostaten kan styra en pump?
Vad jag syftade på med att de inte vore bra att köra 50 grader i retur är både kulvertförlusterna o skiktningen i acktanken.. Men det går köra som du tänkt..
Du bör nog sätta en blandningsventil efter elberedaren o köra full temp genom kulverten..
Inga problem att ta ut styrström till en pump istället för till elpatronen från beredarens termostat.. Du måste då ha en termostat till som stoppar pumpen men de vill till att du alltid har varm acktank så du inte pumpar värme från beredaren till acktanken..
Du bör nog sätta en blandningsventil efter elberedaren o köra full temp genom kulverten..
Inga problem att ta ut styrström till en pump istället för till elpatronen från beredarens termostat.. Du måste då ha en termostat till som stoppar pumpen men de vill till att du alltid har varm acktank så du inte pumpar värme från beredaren till acktanken..
Allt går.
Men det måste till flera villkor för vvcpumpen om lösningen ska bli bra.
Pumpen får inte starta när tanken är kall för då skickar du ut elvärmt vatten från beredaren och det ville vi ju inte.
Tanken är inte alltid varm, Den är ganska ofta kallare än elberedartemperaturen, speciellt under icke eldningssäsong.
Om tanken alltid vore varm skulle jag överhuvudtaget inte behöva en elvvb inne.
oops 2:an kom före och då blev ju han ettan? :-?
Jag tror din nya lösning blir bättre för dig Roke. Ur energisparsynpunkt är det svårt att sia om, enda faran skulle väl vara många små tappningar av varmvatten = mycket kallt vatten till elberedaren och därmed de dyrare elvärmningarna.
Ja jag har funderat på hur jag annars ska göra för att lösa problemet.patka477 skrev:
Detta kanske är den bästa lösningen även om elpatronen får gå lite mer vid småtappningar.
O andra sidan minskar kulvertförlusterna, det kanske går på ett ut?
RoKe
En ide'
Koppla kallvattenanl. på blandningsventilen efter elvvb till kulverten (T-rör innan elvvb)
och ställ elvvb på 75°C då "kyler" du vv med ljummet kulvertvatten tills kulverten blir nog varm och då tas all värme från kulverten. Hastigheten i kulverten kommer oxå öka så det tar kortare tid för vv att komma fram. En annan fördel är när tankarna är kalla (>30°C) så förvärms vattnet till beredaren och även "kylvattnet".
Sen att det lite lite fler el kWh är nog oundvikligt, men dom får man sätta på komfort-kontot
En ide'
Koppla kallvattenanl. på blandningsventilen efter elvvb till kulverten (T-rör innan elvvb)
och ställ elvvb på 75°C då "kyler" du vv med ljummet kulvertvatten tills kulverten blir nog varm och då tas all värme från kulverten. Hastigheten i kulverten kommer oxå öka så det tar kortare tid för vv att komma fram. En annan fördel är när tankarna är kalla (>30°C) så förvärms vattnet till beredaren och även "kylvattnet".
Sen att det lite lite fler el kWh är nog oundvikligt, men dom får man sätta på komfort-kontot
Ja det kommer ju att bli såsom du beskrev (med kulvertljummet vatten till blandningsventilen)Hocke skrev:RoKe
En ide'
Koppla kallvattenanl. på blandningsventilen efter elvvb till kulverten (T-rör innan elvvb)
och ställ elvvb på 75°C då "kyler" du vv med ljummet kulvertvatten tills kulverten blir nog varm och då tas all värme från kulverten. Hastigheten i kulverten kommer oxå öka så det tar kortare tid för vv att komma fram. En annan fördel är när tankarna är kalla (>30°C) så förvärms vattnet till beredaren och även "kylvattnet".
Sen att det lite lite fler el kWh är nog oundvikligt, men dom får man sätta på komfort-kontot
Allt mitt nuvarande kallvatten som idag kommer till huset via min befintliga separata pemslang kommer efter ombygg att gå i värmekulverten och därmed blir det vattnet värmekulvertljummet.
Min pemslang kommer efter ombygg bara att serva kallvattenkranen i köket med oavhärdat gott kallt drickvänligt vatten.
Resten av huset (och därmed även kallvattenintaget till elberedarens blandningsventil) får avhärdat kalkfattigt mjukt och skonsamt vatten via gamla vv ledningen i värmekulverten.
Jag tänkte iofs att "kylvattnet" tas från vv röret i kulverten (parallellt med elvvb) för att så lite avsvalnat vv som möjligt ska behöva gå in i elvvb :
Har du då hög temp i elvvb så behövs mer "kylvatten" tas från vv-kulverten och därigenom "belastas" inte el-vvb med många dl avsvalnat vatten innan vv-kulverten kan "ta över". Så när det blir tillräckligt varmt i vv-kulverten så går inget vatten genom elvvb.
Har du då hög temp i elvvb så behövs mer "kylvatten" tas från vv-kulverten och därigenom "belastas" inte el-vvb med många dl avsvalnat vatten innan vv-kulverten kan "ta över". Så när det blir tillräckligt varmt i vv-kulverten så går inget vatten genom elvvb.