När ska man ha kulvertslinga i tankarna??

Jag har ett framtida projekt...tänkte ev dra kulvert från huset till garaget.( som inte är byggt ännu)
Pannan är i huset med 2 st ackar som jag tänkt dra kulvert från.

Ska man skippa kulvertslingor eller ska man ha en högt placerad kulvertslinga i huvudtanken å mata till en slavtank i garaget?

Eller ska man koppla in huvudtanken utan kulvertslinga och sätta en lågt placerad kulvertslinga i slavtanken?

Eller kulvertslinga i båda tankarna??
Vad är det bästa för skiktning osv..

(Kulvert)slingor behövs bara om man inte vill blanda två vätskor typ färskvatten/dött vatten eller glykolvatten/dött vatten. Dom kan även behövas om man vill ha  olika systemtryck, typ trycklös ackumulator/trycksatt radiatorsystem.
Alla typer av värmeväxlingar ger förluster, så man bör ha samma vatten så mycket som möjligt i systemet.

Jag har en nivåskillnad på 2-3 meter mellan huset och blivande garage...
Hmm man kanske kunde ha kulvertslinga i båda tankarna ,alltså en egen krets för kulverten med glykolblandning för att undvika frysning?

Eller kanske det enklaste vore att skicka färdigshuntat vatten via kulverten till garaget?? (med golvvärme)  Minst värmeförluster som nån skrev här...

Synpunkter på detta?

Jag skulle skicka färdigshuntat vatten....kommer du att ha garaget ständigt uppvärmt finns det ingen anledning till att ha glykol.
Normalt så har man en tekniktank eller VVC för att få varmvatten snabbt.
Ska du inte ha vv i garaget räcker det med en tvåledars kulvert typ aquaflex, men om du ska ha vv så lägg ner en till tvåledare men skippa vvc/tekniktank i garaget för där ute kan man nog vänta på varmvattnet när man väl behöver det.

Hocke skrev:
Jag skulle skicka färdigshuntat vatten....kommer du att ha garaget ständigt uppvärmt finns det ingen anledning till att ha glykol.
Normalt så har man en tekniktank eller VVC för att få varmvatten snabbt.
Ska du inte ha vv i garaget räcker det med en tvåledars kulvert typ aquaflex, men om du ska ha vv så lägg ner en till tvåledare men skippa vvc/tekniktank i garaget för där ute kan man nog vänta på varmvattnet när man väl behöver det.
Jo systemet blir nog enklast med färdigshuntat...och skiktningen i huvudtanken blir inte lidande heller :)

Den här kulverten verkar inte vara förstörd med högt pris iaf.....http://www.kejteknik.se/kulvert_pex.htm

Nä, men frakten!!!!!! :surprised:

Zac skrev:
Den här kulverten verkar inte vara förstörd med högt pris iaf.....[länk]
Mmmm o vad kan de bero på då.. ::)

Har aldrig hört talas om märket sen så 90 mm isolering/hölje är för lite på en 2x25 mm kulvert, Förmodligen är den ganska dåligt isolerad.. :-[

_ap_
Lyfter en gammal tråd, om vi säger att vi laddar en slavtank,
hur varm är du returen som går in i huvudtanken?
Skiktar sig slaven perfekt alltså 40* och sen pang 80* och så stannar laddpumpen
eller stiger returen lite långsammare vilket borde betyda att man skickar in
ganska varmt vatten tillbaka, vilket borde sabba skiktningen.
Har bara sett en typ av kulvert styrning i verkligheten och det var med
shunt och framlednings hållare, den skickade tillbaka kanska varmt vatten
i huvudtanken innan den slog av pumpen.
Är termoventilers "shuntgrej" bättre eller stiger returen där också?

Jag har slavtank kulvertstyrning från temoventiler. Returtempen pendlar mellan 30-40 grader, men det är systemet i huset som avgör returtempen.

_ap_
Jag menar när laddningen börjar bli klar just innan pumpen stannar,
hinner returen stiga något då och i så fall hur länge?
Vilken temp laddar du med?

min styrning laddomat 650.2 har två givare i slavtanken som den laddar mellan (pumpen startar när inställt värde underskrids på den övre, och går sedan till den undre överskrider värdet.
Så det beror lite på hur nära kulvert returen den nedre temostaten sitter,. Men om allt är rätt gjort ska radiatorreturen och kulvert returen hålla samma temp.

Edit:
länk till styrningen:
http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/laddomat650.2_w.pdf

Redigerat:
_ap_
Så returen till huvudtanken hinner aldrig stiga i temp innan laddningen stannar,
man har alltså givaren en bit högre än utloppet.
På den lösningen jag sett sitter som sagt en sunt med framlednings automatik,
tycker slav tanken skiktar sig dåligt.
Hur länge tar det för er med Termoventilers lösning att ladde en 500L slav?

_ap_ skrev:
Så returen till huvudtanken hinner aldrig stiga i temp innan laddningen stannar,
man har alltså givaren en bit högre än utloppet.
Stämmer.

_ap_ skrev:
Hur länge tar det för er med Termoventilers lösning att ladde en 500L slav?
Jag laddar en elpanna så det går fort (90L mantel 120L beredare)
Men laddhastigheten är helt beroende på pumpens flöde.

Jag laddar ca 70 grader, men det går bra att justera tempen när den ska sluta ladda.
Skickar en bild på kurverna, den gröna är toppen på slavtanken trn_Acktankar 48_48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev inte så bra det där

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.