43 629 läst · 273 svar
44k läst
273 svar
Vedpanna+kulvert ?
Okej du tänkte så.Hocke skrev:Jag tänkte iofs att "kylvattnet" tas från vv röret i kulverten (parallellt med elvvb) för att så lite avsvalnat vv som möjligt ska behöva gå in i elvvb :
Har du då hög temp i elvvb så behövs mer "kylvatten" tas från vv-kulverten och därigenom "belastas" inte el-vvb med många dl avsvalnat vatten innan vv-kulverten kan "ta över". Så när det blir tillräckligt varmt i vv-kulverten så går inget vatten genom elvvb.
Kallvattenporten på beredarens blandningsventil får vatten från samma rör som jag matar el-beredaren med..
Okej nu är jag med.
Ja. varför inte
Hmm. Tänker högt..
Det betyder att elberedarens blandningsventil låter vattnet i beredaren vara ifred om vattnet fram till blandningsventilen är hett.
Är det bra eller dåligt?
Kommer vattnet att bli för stillastående i beredaren?(legionella)
Inte när acc är kall i alla fall.
Måste tänka mera.. men varför inte?
Det kanske är smartare att koppla så?
Klostergården:Klostergården skrev:Jag har inte riktigt släpp tanken på att bygga ett system med elberedare (tyo Rokes) men att slippa kontinuerlig (mer eller mindre iaf) vvc och heller inte köra elberedaren mer än i undantagsfall. Roke vänder ju vvc före beredaren - och funderar nu på att ta bort vvc helt. Min tanke var ju att vända vvc efter beredaren och sen pulsa in varmvatten då och då med hänsyn taget till avsvalningen i beredaren.
Ni som vet mer än jag kan man modifiera en beredare så att beredarens termostat styr pumpen till vvc och alltså laddar upp beredaren igen när den svalnat till inställt värde ? Och sen kunna ställa om till vanlig elberedare när man inte eldar ? Beredaren blir alltså för det mesta en enkel slavtank.
Vad tror ni är jag ute och cycklar?
det är i princip ett sånt system jag har
Vedackar kopplade via kulvert till en elpanna med 120L beredare och 90L mantel
Kulvertpumpen styrs via en kulvertstyrning (laddomat 650.2) som pulsar in värme när det behövs, när värmen i ackarna är slut så startas elpatronen i elpannan automatiskt av kulvertstyrningen. Detta funkar helt OK hos mig.
Har du tänkt ha en tank i huset där vv beredning sker så behöver du bara en 2 rörskulvert, Lägg ner en slang (vattenledning) för framtida kabeldragningar t.ex kulverstyrning mm..Dan79 skrev:
Gräv ner kulverten 50-100 cm..
Rörpost, datanätverk, modelljärnväg...
näe. inte ännu.Fricke skrev:
jag funderar på att koppla om i samband med att jag eventuellt skaffar avhärdare och dit har jag inte kommit ännu.
pengarna räcker inte alltid till alla åtgärder man skulle vilja göra