43 575 läst · 273 svar
44k läst
273 svar
Vedpanna+kulvert ?
patka; Du kan ju sätta in en stor beredare med kulvertslinga (kamflänsbatteri) i.
Då bereder du vattnet inne i huset mha värmen i tankarna och slipper skicka färskvatten i kulverten (ungefär som Effectas beredarpaket, fast man kopplar in kulverten där solfångarna ska sitta; http://effecta.se/effecta/filer/prislista051001.pdf sid 7)
Då skickar du värme (30-35°C) till huset i ena kulverten och värme till vv (65°Cedit: 90°C) i den andra tills beredaren är full
Då bereder du vattnet inne i huset mha värmen i tankarna och slipper skicka färskvatten i kulverten (ungefär som Effectas beredarpaket, fast man kopplar in kulverten där solfångarna ska sitta; http://effecta.se/effecta/filer/prislista051001.pdf sid 7)
Då skickar du värme (30-35°C) till huset i ena kulverten och värme till vv (
Skitsmart, ibland ser man inte skogen för alla träd!!
Nu blir det en liten systemförsvårning igen.. men om man spinner vidare på idéen skulle man kunna t om klara sig med en liten sådan beredare och ladda oftare. Om man använder sig av en 2-rörskulvert och en styrning som tillåter omväxlande radiatordrift/laddning av beredare. 90 grader vid laddning som går till beredaren och resten av tiden färdigshuntat vatten.
Skulle förmodligen vara ganska enkelt? Värt besväret??
Nu blir det en liten systemförsvårning igen.. men om man spinner vidare på idéen skulle man kunna t om klara sig med en liten sådan beredare och ladda oftare. Om man använder sig av en 2-rörskulvert och en styrning som tillåter omväxlande radiatordrift/laddning av beredare. 90 grader vid laddning som går till beredaren och resten av tiden färdigshuntat vatten.
Skulle förmodligen vara ganska enkelt? Värt besväret??
Det är ju inte så dumt, om man sätter en termisk ventil inne som skickar vattnet till beredaren när det är över 60°C och annars till golvvärmen. då kan två termostater styra en motorventil som endera leder vattnet via shunten eller direkt från ackarna.
Då skulle det aldrig bli stilleståndförluster för vv eftersom "radiatorvattnet" tömmer kulverten på 90°C vatten!!!
Skulle detta verkligen funka???
Då skulle det aldrig bli stilleståndförluster för vv eftersom "radiatorvattnet" tömmer kulverten på 90°C vatten!!!
Skulle detta verkligen funka???
I och för sig, men shuntarna brukar vara så sega, motorventiler typ honeywell byter håll på en par sek. (jag har en sån på återvinningskopplingen) annars kan man få svängningar i tempen mellan växlingarna
De blir ju en tank till men de blir de med en elberedare oxå iof så då är det kostnaden för en tank till som bör va väl isolerad..Hocke skrev:
Va det tänkt att vv ska gå genom slingorna el är det kulvert vattnet??
Beredaren måste ju köras som en slavtank så den är kall i botten så inte man förstör skiktningen i acktanken vid pannan..
Skulle man köra kulvertvattnet genom slingan som de görs vid effektasbild bör det kyla acktanken i toppen vilket man vill ska behålla hög temp tills den är tom..
Ekonomisk kanske? Det blir ett extra kamrörsbatteri i huset. Men behovet av vvc-pump och kulvertstyrning försvinner. En cirkulationspump och en styrelektronik som kan integreras med shuntautomatiken...
Jag tror det skulle vara en hållbar lösning.
Jag tror det skulle vara en hållbar lösning.
Slingan i huset den ska vv gå igenom så att det blir som en "mini"slavtank??patka477 skrev:
Det är alltså "RoKes" elberedare vi använder oss av, med den skillnaden att den laddas med värmeväxlare istället för varmvatten.2an skrev:
En termisk ventil släpper inte fram något som har en lägre temperatur än säg 60 grader till beredaren, den laddas alltså precis som en slavtank, skillnaden är den att det är färskvatten i den och att den bara används till tappvarmvatten. Radiatorvattnet är alltså inte med och leker i slavtanken
Krångligt och obra om man ska snacka kulvertförluster och skikningsfrämjande.
Alla växlingar är dåliga för man förlorar temperaturer.
För att bereda tillräckligt hett vv så krävs det ännu hetare temperatur på "andra sidan" av växlaren.
Jag tycker det överhuvudtaget är dumt att bereda vv i huset med hjälp av tankvatten för då måste man ha hetare vatten i kulverten än man skulle behövt om man inte växlar i huset.
Skickar man färdigberett vv i kulverten så ligger växlingsförlusten på "rätt sida" av kulverten och vi klarar oss då bättre för vi slipper kulvertera "växlingsförluster"
Lösningen med att bereda vv i huset med hjälp av tankvatten i slingor kommer att ge höga returtenperaturer i kulverten.
Inte bra vare sig för kulvertförluster eller skiktning.
Alla växlingar är dåliga för man förlorar temperaturer.
För att bereda tillräckligt hett vv så krävs det ännu hetare temperatur på "andra sidan" av växlaren.
Jag tycker det överhuvudtaget är dumt att bereda vv i huset med hjälp av tankvatten för då måste man ha hetare vatten i kulverten än man skulle behövt om man inte växlar i huset.
Skickar man färdigberett vv i kulverten så ligger växlingsförlusten på "rätt sida" av kulverten och vi klarar oss då bättre för vi slipper kulvertera "växlingsförluster"
Lösningen med att bereda vv i huset med hjälp av tankvatten i slingor kommer att ge höga returtenperaturer i kulverten.
Inte bra vare sig för kulvertförluster eller skiktning.
patka477 skrev:
Ok då är jag med..
Det skulle bli en kulvert mindre, Antingen 1 st 2x22 mm el 2x22 mm + vvc vilket är ca (om vi håller os till 15m) 3-4500:- men då ska de in en värmeväxlare istället á xx:-
Så de vete f-n för det bör bli höga returtempraturer vilket inte är bra för skiktningen som RoKe skriver..
Så jag undrar om inte de då är bättre som Roke skrev tidigare med en liten bra isolerad elberedare på 30-50 l som matas av en 1x22mm koppar kulvert med full temp.. Beredarenstermostat bör kunna ståpå knappt 50 grader vilket gör att den inte skulle behöva gå mycket.. Iof så måste det tappas minst 4,5 l innan de kommer vv från kulverten till beredaren då det är 3 dl i en 22 mm kulvert.. :-/
Vilken tråd som aldrig tar slut.. ;D
Att du inte gillar slavtankslösningen vet vi redan RoKe
Jag tror inte det tävlar med 4-rörs lösningen, det skall främst ses som en "förbättring" av slavtankslösningen.
Uppbyggnaden av slavtanken blir exakt den samma som i ett traditionellt slavtankssystem. Om man värmeväxlar eller tömmer över spelar ingen roll.
Istället för kulvertstyrningen med pump som kan uteslutas så har man endast en cirkulationspump som driver både kulverten och radiatorsystemet i huset.
När termostaten i slavtanken säger till att det är dags för nytt varmvatten sänds en signal till shuntautomatiken som öppnar shunten helt. Temperaturstegringen i kulverten gör att flödet i huset ändras med hjälp av två termiska ventiler. När den går över 60 grader går flödet in i tanken istället för ut på radiatorsystemet. Laddning med valfri temperatur över 60 grader och när tanken är full ges signal till shuntautomatiken som återtar läge innan laddning.
Då har vi eliminerat kulvertstyrningen, men fått en något lite mer avancerad shuntautomatik. Det är också två termiska ventiler extra.
Vi kan ladda för varmvatten med så hög temperatur vi vill utan att få stilleståndsförluster i kulverten efteråt.
Hela den tiden som varmvattnet inte laddas kör vi kulverten med RoKes låga temperaturer, färdigshuntat.
Jag tycker faktiskt det låter som en förenklande/billigare lösning jämfört med traditionell slavtankslösning. Dessutom bör de ha betydligt mindre förlust, framförallt om man har ett lågtempererat radiatorsystem.
Edit: Precis på samma sätt tror jag det är en systemförbättring i RoKes fall att strunta i vvc:n. Använda ett rör i kulverten till kallvatten och sen bjuda elberedaren på 70 gradigt vatten. Men då får kulverten inte rymma mycket vatten
Tror absolut inte man vill köra en separat kulvert för vv. Helst vill man som sagt var använda ett av rören för kallvatten, det kyler 4-rörs kulverten vilket är bra, mindre förluster men förlusterna går till att förvärma kallvattnet.
??????
Jag tror inte det tävlar med 4-rörs lösningen, det skall främst ses som en "förbättring" av slavtankslösningen.
Uppbyggnaden av slavtanken blir exakt den samma som i ett traditionellt slavtankssystem. Om man värmeväxlar eller tömmer över spelar ingen roll.
Istället för kulvertstyrningen med pump som kan uteslutas så har man endast en cirkulationspump som driver både kulverten och radiatorsystemet i huset.
När termostaten i slavtanken säger till att det är dags för nytt varmvatten sänds en signal till shuntautomatiken som öppnar shunten helt. Temperaturstegringen i kulverten gör att flödet i huset ändras med hjälp av två termiska ventiler. När den går över 60 grader går flödet in i tanken istället för ut på radiatorsystemet. Laddning med valfri temperatur över 60 grader och när tanken är full ges signal till shuntautomatiken som återtar läge innan laddning.
Då har vi eliminerat kulvertstyrningen, men fått en något lite mer avancerad shuntautomatik. Det är också två termiska ventiler extra.
Vi kan ladda för varmvatten med så hög temperatur vi vill utan att få stilleståndsförluster i kulverten efteråt.
Hela den tiden som varmvattnet inte laddas kör vi kulverten med RoKes låga temperaturer, färdigshuntat.
Jag tycker faktiskt det låter som en förenklande/billigare lösning jämfört med traditionell slavtankslösning. Dessutom bör de ha betydligt mindre förlust, framförallt om man har ett lågtempererat radiatorsystem.
Edit: Precis på samma sätt tror jag det är en systemförbättring i RoKes fall att strunta i vvc:n. Använda ett rör i kulverten till kallvatten och sen bjuda elberedaren på 70 gradigt vatten. Men då får kulverten inte rymma mycket vatten
Tror absolut inte man vill köra en separat kulvert för vv. Helst vill man som sagt var använda ett av rören för kallvatten, det kyler 4-rörs kulverten vilket är bra, mindre förluster men förlusterna går till att förvärma kallvattnet.
??????