Det är rätt!
Det ska vara bekvämt även om man i huvudsak eldar med ved. :)
 
Jodå, jag tror det är alldeles utmärkt att köra 30-35 grader. Men du måste ju ändå ha varmvattnet som ligger och snurrar bredvid som är 60.

Tror Hockes lilla "acktank" är perfekt... som du skrev någon gång RoKe.. det reducerar slavtanken till ett rör. Det är precis det det gör, men det är ett rör som kan bereda varmvatten. Och vid ungefär 15m så är lösningen med slavtank billigare i inköp än en 4-rörs.

Hocke, jag tror du gör rätt som kör 72 för varmvattenkapaciteten men jag tror det är en liten liten energiförlust jämfört med att köra 60.

*****'

Kanske tänkte jag fel med hälla från kastrull... har ingen maggropskänsla för hur mycket som går att få över utan måste räkna på det. Men jag tror 2an skrev att en 2*22 eller hur mycket det nu var kunde mata 27 kW. Och det kan ju inte ha att göra så mycket med om man vämeväxlar i andra änden eller om man tömmer över.
 
Jag tänkte bara så här;
om du pumpar 30°C vatten in i den 30°C slavtanken så har du ju inte tillfört nån energi alls, och då behöver du en pyttekulvert enl "kW-metoden" fastän volymen som ska pumpas är lika stor........ :-?
det kanske är så att pannor över 27kW ger mer flöde vid max. effekt än vad 22mm rör kan transportera utan för stort tryckfall... någon som vet?
 
Hocke skrev:
det kanske är så att pannor över 27kW ger mer flöde vid max. effekt än vad 22mm rör kan transportera utan för stort tryckfall... någon som vet?
Över 27-30 kW får man gå upp till 28 mm som går bra upp till 60 kW el va de 65 kW.. :-?

En cu28 mm rymmer 0,51 l/meter..
 
Har du energiförlusten för den vid några olika temperaturer?
 
patka477 skrev:
Har du energiförlusten för den vid några olika temperaturer?
Vid 40 grader 3,6W/m
60 g 6,1W/m
80 g 8,9W/m
100 g 12W/m
120 g 15,4W/m

 
Ritade liten kurva på hur temperaturen i 90-graders 28*2 sjunker. Laddar man i två timmar tappar den nästan all energi gentemot marken på ungefär ett dygn efter laddstart. (förutsatt att de givna energiförlusterna var jämfört med en omgivningstemp på 4 grader).

Det gör det lätt att räkna på de två fallen.

Har förutsatt laddning med 90 grader, återladdning vid 40.
Energin i kulverten/m är då vid laddstopp 2 rör* 0,5 * 60 grader = 60Wh
Energin tappas under laddfasen med 2*6Wh

Totalt 72 Wh/m
(65 grader är medeltemperaturen i kulverten vid laddning och laddstop)

****************

Mer eller mindre kontinuerlig laddning med 60 gradigt vatten, retur 40:
Förlust ungefär lika med 4*24 = 96Wh/m (mindre kulvert)


****************

Ett snabbt överslag ger alltså att om man bortser från eventuella skiktningsförluster faktiskt kan minska kulvertförlusten genom att snabbladda. I storleksordningen är vinsten ungefär lika med 1W per meter. Jag vet inte om siffrorna ovan stämmer exakt, men de visar i vilken storleksordning en eventuell vinst är. Med 40m kulvert tjänar man i runda slängar max 1 kr per dygn vintertid att snabbladda på detta mycket extrema sätt.. men jag gissar att det lär ätas upp av störningar i skiktningen jämfört med den lugnare laddningen.

Ekonomiskt försvarbart med 1 extra tank på 2,5 m3 och dyrare kulvert? :)


Jag tror på att ladda med 60 grader till en liten slavtank kontinuerligt, ingen satsvis laddning!!!!!

När kostnaden för en 4-rörs kulvert understiger kostnaden för en liten slavtank (eller om man ska ha varmvatten och värme på båda ställena) verkar det vara en vettig lösning.
 
Och då är vi tillbaks på sida ett?

RoKe skrev:
Slavtank i huset är väl för att minska kulvertförlusterna..  
Jaha, jag har inte räknat på detta men jag har på känn att detta argument faller direkt.
Speciellt eftersom jag inte tror att förlusterna är stora med en bra kulvert och låga temperaturer.
Jag använder wirsbo pex och jag upplever inte förluster som betungande och då ska tydligen den kulverten vara dålig?
En smart styrning av vvc eliminerar förlusterna ytterligare.Sen tror jag att det tar väldigt lång tid att förtjäna merkostnaden som en extra tank och pumpar plus styrning kostar.Sen blir ju systemet krångligare att förstå och sköta, plus att det tar utrymme i huset med slavtankar.Är slaven liten kommer du att få pumpa smällhett vatten stup i kvarten vid kyla och då kan man börja snacka om förluster.
Sen om du behöver värme i pannhuset går det åt en extra shunt till detta eller ska man pumpa tillbaka shuntat vatten till pannhuset från husets shunt?
Det kanske kan vara bra med vv ute i pannhuset? och då får du ta det ifrån huset eller ha dubbla beredare. en i huset och en i pannhuset.
Och varför fick jag ont i huvet när jag vill begripa hur systemet ska användas och varför vart det så dyrt i slutändan?Sen kan man ju börja fundera på varför skiktningen blev så dålig?


I vissa fall kan säkert ett system med slavtankar i huset vara bra. men hittills har jag inte förstått vitsen.

Någon kanske kan utveckla?
Alternativt skulle man kanske kunna ha en trerörskulvert.
Köra shuntad värme kontinuerligt i två av rören och köra vv i det tredje.
Väljer man att sätta en liten (typ 30 liters?) superbra isolerad elvvb i huset och bjuder denna elvvb på varmvatten via kulverten kanske förlusterna blir mindre än med vvc?

Jag ser många fördelar med en sådan lösning.
Man skulle slippa vvc och styrningen av denna med allt vad det innebär.
Enkelheten i systemuppbyggnaden skulle öka ytterligare och komforten blir oförändrat bra.

Viktigt då blir att välja så klent rör som möjligt för vv i kulverten. (säg att man klarar sig med 18 mm rör?)
Dels för att få fram det varma vattnet snabbare till elvvb och dels för att minimera vattnet som ligger och svalnar i röret mellan tappningarna.
Det avsvalnande vattnet kommer ioförsig värmevattnet lite tillgodo om rören ligger i samma isolering?

Någon som vill räkna på dessa förutsättningar?  :)
 
Det här ifrågasätter jag starkt.

en siffra som nämns som gräns (Wirsbo pexkulvert) är 15 meter innan det "lönar" sig med slavtank.
Och vid ungefär 15m så är lösningen med slavtank billigare i inköp än en 4-rörs.

Vad kostar en slavtank, och vem tjänar på att vi köper en?
Vad kostar en kulvertstyrning, och vem tjänar på att vi köper en?
Vad kostar pumpen till kulvertstyrningen, och vem tjänar på att vi köper en?
Vad kostar en extra shunt om vi skulle behöva sådan värme i pannhuset/garaget, och vem tjänar på att vi köper en extra?
Vad kostar en extra vvblösning i pannhuset /garaget, och vem tjänar på att vi köper en extra?
Hur värderar man förlorad plats i huset med en slavtankslösning, och vem bryr sig minst om detta?
Vem tjänar mest på all arbetstid slavtankslösningen innebär?

Och nu kommer tiotusenkronorsfrågan ::)

Vem säger att gränsen går vid 15 meter? :)

 
Jag räknade fram 21,5m tidigare i tråden. (pump ingår i kulvertstyrningen)
Jag förstår inte att det talas om att slavtankslösning är så dyrt, men en extra kulvert är inte gratis heller, och prylarna till vvc:n kostar väl också en slant + ev elberedare inne.
Vad har din grejor kostat RoKe?

Men som jag sagt tidigare har man vv och värme behov i pannrumsbyggnaden blir det billigare med 4-rörs kulvert

edit: sen ger ju slavtanken ett mervärde i och med att ackumuleringskapaciteten ökar.
 
Sen om man vill ha förlorad yta i tvättstugan eller garaget är väl beroende på vem man frågar ;)
 
Okej.
Men lite kritiskt granskande innan man köper prylar till förbannelse skadar väl inte? :)
Speciellt om köpet hänger på enbart kulvertförluster som du har i båda lösningarna.
 
Håller med!! :)
för med dagens kulvertar så har nog inköpspriset på olika grejor större betydelse än kulvertförlusterna vid investeringar. (speciellt om man har egen skog)
Huvudsaken man är nöjd med sitt system och det funkar utan problem!!!

PS sen kom jag en till fördel med slavtank, när man har solvärme.
När solen börjar ge lite värme på vårvintern låter man kulvertern jobba mot övre halvan av slaven och den nedre halvan låter man solen förvärma vv.

Eller skulle detta gå att lösa i pannrummet oxå?
 
Att kulvertförlusterna inte har så mycket med det hela tror jag också på!

Men det skulle fortfarande vara intressant att få veta hur slavtankslösningen skyddar skiktningen?

Jag tycker heller inte att slavtankslösningen borde bli så dyr. En liten slavtank med en utdragen slinga och kulvertstyrningen... (och någonstans måste ju varmvattnet beredas så bygger man systemet från grunden är frågan om slingan skall belastas slavtankslösningen).

Jag har varit inne på förut i tråden att skippa din vvc RoKe, då skulle man kunna snacka systemförenkling :) Det ultimata vore ju om man kunde tanka över hela husets dygnsbehov av varmvatten en gång per dygn... frågan då är hur man får varmvattnet trycksatt i huset (finns det verkligen inga befintliga lösningar på detta? kanske inte avsedda att använda till detta men som skulle kunna fungera?)

Tror nog att det kanske vore en förbättring även med 3-rörs?? Men bara tror, men det är väl det man gör här :) vv-energin skulle dessutom användas för att förvärma sig självt :) Om man drar 4-rörskulvert och kör kallvattnet där också. Finns 3-rörs-kulvertar?

Men det är svårt att räkna på. Det beror på hur ofta man tappar varmvatten, hur mycket man tappar åt gången etc etc.
 
RoKe skrev:
Alternativt skulle man kanske kunna ha en trerörskulvert.
Köra shuntad värme kontinuerligt i två av rören och köra vv i det tredje.
Väljer man att sätta en liten (typ 30 liters?) superbra isolerad elvvb i huset och bjuder denna elvvb på varmvatten via kulverten kanske förlusterna blir mindre än med vvc?
Det verkar va en bra lösning..

en cu2x22 mm kulvert för värme (färdigshuntat) o en cu1X22 den innehåller lite vatten (3dl/m) sen köra utan tempratur begränsning (90 grader) till elberedaren som ska vara riktigt bra isolerad.. Då bör elberedaren behöva gå så mycket på el..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.