43 579 läst · 273 svar
44k läst
273 svar
Vedpanna+kulvert ?
Dessutom kan man ju fråga sig hur man ska pumpa över 2,5m3 utan att det blandar sig...
I så fall kan man väl lika gärna köra över dem utan kulvert så slipper man kulvertförluster helt och hållet?
(svaret på första frågan är en extra tank på 2,5m3 som man tömmer slavtanken i temporärt, svaret på den andra är hinkar
;D
I så fall kan man väl lika gärna köra över dem utan kulvert så slipper man kulvertförluster helt och hållet?
(svaret på första frågan är en extra tank på 2,5m3 som man tömmer slavtanken i temporärt, svaret på den andra är hinkar
;D
patka477 skrev:Dessutom kan man ju fråga sig hur man ska pumpa över 2,5m3 utan att det blandar sig...
;D
Jag frågar igenSå här ser jag på det.
Om vi ska köra slavtank och om vi ska göra det för att minimera kulvertförluster och om vi har ett hus som drar, säg 2500 liter 90 gradigt vatten per dygn Så ska vi (om vi vill göra det bästa) ha en slavtank i huset på 2500 liter, och vi ska ladda den med 90 gradigt vatten på kortast möjliga tid, typ en halvtimme.
Då kör vi 90 gradigt vatten i kulverten en halv timme och sen får kulverten vara ifred utan förluster till nästa laddning. Bra va?
Minimalt med förluster.
Man har alltså två accar på vardera 2500 liter.
Den ena står vid pannan och den andra i huset.
När man laddar slaven byter man plats på vattnet i tankarna.
På det viset har man minimerat förlusterna ute i pannrummet också.
Nu börjar vi närma oss en optimal slavtankslösning ur kulvertförlusthänseende? Eller hur? Tycker ni resonemanget är rätt eller fel?
om vi förutsätter att vi kan pumpa över vattnet utan att blanda det
Tycker ni då att resonemanget är rätt eller fel?
Inte alls säker på att det är idealt längre Även om det skulle gå...
Vilken dimension på kulvert behövs för att kunna köra över den energin på låt oss säga två timmar, den ska klara ca 75 kW! Ju grövre kulvert desto större förlust till maskarna vid stillestånd, dessutom längre avsvalningstid.
Om det fortfarande är rätt, kan man pytsa över vatten med 20 liter i minuten i två timmar utan att få en ordentlig omblandning med det kalla vattnet i slavtanken? Eller om man använder en vvx, den måste vara på bra många kW för att utföra uppgiften?
Jag tror inte Hocke ska vara alls så ledsen över sin lösning. Han har låga förluster i kulverten (visst körde du 72 grader?). Liten förlust i slavtanken pga liten slavtank. Enda orosmomentet skulle väl vara skiktningen, jag skulle vilja vrida ner flödet på pumpen om det ginge, och sänka temperaturen till 60 grader i kulverten om varmvattenbehovet tillåter det.
Vilken dimension på kulvert behövs för att kunna köra över den energin på låt oss säga två timmar, den ska klara ca 75 kW! Ju grövre kulvert desto större förlust till maskarna vid stillestånd, dessutom längre avsvalningstid.
Om det fortfarande är rätt, kan man pytsa över vatten med 20 liter i minuten i två timmar utan att få en ordentlig omblandning med det kalla vattnet i slavtanken? Eller om man använder en vvx, den måste vara på bra många kW för att utföra uppgiften?
Jag tror inte Hocke ska vara alls så ledsen över sin lösning. Han har låga förluster i kulverten (visst körde du 72 grader?). Liten förlust i slavtanken pga liten slavtank. Enda orosmomentet skulle väl vara skiktningen, jag skulle vilja vrida ner flödet på pumpen om det ginge, och sänka temperaturen till 60 grader i kulverten om varmvattenbehovet tillåter det.
Skiktningen i pannrumstankarna (2x500L) är bra, men inuti elpannan har jag ingen aning om vad som händer mer än att jag stoppar in 72°C och får ut 30°C, men det är godkänt tycker jag. Enda nackdelen är väl att kulvertpumpen går oftare än om jag skulle ha större slav. Sen har jag väldigt kort kulvert (ca 8-10m), så om jag skulle göra om den befintliga lösningen så skulle det nog luta åt RoKe-lösning men med Aquawarm (då skulle även sambon bli nöjd med lite större tvättstuga).
patka, 75kW, blandar du inte ihop kastruller och spisplattor igen
Det är väl snarare antal l/min som är avgörande för kulvertstorlek
patka, 75kW, blandar du inte ihop kastruller och spisplattor igen
Det är väl snarare antal l/min som är avgörande för kulvertstorlek
Ja, jag skulle tro att mina största förluster är i 500L plåtburkarna i pannrummet.
och pga den korta kulverten bestämde jag mig för att köra på 72°C in, för att få lite mer vv-kapacitet.
En ombyggnad av kulverten ligger VÄLDIGT långt ner på prio listan + att det förmodligen inte skulle löna sig
och pga den korta kulverten bestämde jag mig för att köra på 72°C in, för att få lite mer vv-kapacitet.
En ombyggnad av kulverten ligger VÄLDIGT långt ner på prio listan + att det förmodligen inte skulle löna sig
Ja, kulvertstyrningen känner av om huvudtanken är varm eller kall. om tanken är kall så startar den elpannan via kontaktorn (om man vill förståss) ganska bekvämt när man åker bort , då ställer jag elpannan på 40°C och eldar tankarna fulla. sen är den varmt och gosit när man kommer hem