19 867 läst · 204 svar
20k läst
204 svar
Vedbrist på många håll i landet
får känslan av du är medlem iH heimlaga skrev:Att helt vanligt skogsarbete och vedarbete har blivit någon sorts mytisk specialkunskap som vanliga människor inte antas kunna det skulle jag tolka som ännu ett tecken på att rikssvenskarna har kommit för långt från skogen.
Här i småskogsägandets förlovade land Österbotten är det få vuxna karlar som inte kan fälla och kvista och kapa upp ett träd med motorsåg.
Sannfinländarna
Jo tack, märkte det.. tur att man skulle bara ha litegrann.. (ifall att det blev väldigt kallt, eller att de ransonerar elen, eller det blir annat avbrott) men på mångas hemsidor osv stod det med stora bokstäver "vi har slut på all ved blött som torr" .. men de hade iaf en yxa eller två till salu haha.
De andra (många) hade rena ockerpriser.. vilket jag inte heller gick med på (jag är lite kinkig jag).
Helt ok att försöka sälja dyrt och tjäna pengar.. jag har ju ett val själv om jag tycker det är värt det priset eller ej! (köpa eller inte köpa) Även om jag blir lite muttrig när jag stöter på vissa priser..
Slutade tillslut leta på vanliga ställen och annonserade på FB i en lokal grupp istället.. fick napp på ett par timmar - hämtade upp finfin färdighuggen, torr askved ett par dagar senare
De andra (många) hade rena ockerpriser.. vilket jag inte heller gick med på (jag är lite kinkig jag).
Helt ok att försöka sälja dyrt och tjäna pengar.. jag har ju ett val själv om jag tycker det är värt det priset eller ej! (köpa eller inte köpa) Även om jag blir lite muttrig när jag stöter på vissa priser..
Slutade tillslut leta på vanliga ställen och annonserade på FB i en lokal grupp istället.. fick napp på ett par timmar - hämtade upp finfin färdighuggen, torr askved ett par dagar senare
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 869 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 869 inlägg
Så är det, Sverige har genomgått en av de starkaste urbaniseringsprocesserna i Europa. Kunskap om jord- och skogsbruk är snabbt döende. Just nu håller även den naturvetenskapliga kunskapen i de yngre generationerna på att helt dö ut.H heimlaga skrev:Att helt vanligt skogsarbete och vedarbete har blivit någon sorts mytisk specialkunskap som vanliga människor inte antas kunna det skulle jag tolka som ännu ett tecken på att rikssvenskarna har kommit för långt från skogen.
Här i småskogsägandets förlovade land Österbotten är det få vuxna karlar som inte kan fälla och kvista och kapa upp ett träd med motorsåg.
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Verkligen synd om det är så illa. Samtidigt är jag inte förvånad, en outbildad befolkning är en lättkontrollerad befolkning.Claes Sörmland skrev:
Då förstår du inte hur extrema och galna Sannfinländarna är. Sedan är, det tragiskt att någon anses vara extrem för att de anser att husägare skall kunna en del om skog och mark.M maria01 skrev:
Oroväckande om svenskarna kommit så långt från verkligheten.
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Bor i Göteborg och åkte i helgen upp i norra Bohuslän för att få tag i ved till ockerpriser och till och med då var det nästan tomt. Dock bättre än att sitta i en kall vinter och inte ha råd att värma bostaden. Har beställt mer av en lokal leverantör som lovar att få in om ett par veckor men vi får väl se hur det blir med det. Fortfarande inte ett ord om elprisstöd.Snigla skrev:Jo tack, märkte det.. tur att man skulle bara ha litegrann.. (ifall att det blev väldigt kallt, eller att de ransonerar elen, eller det blir annat avbrott) men på mångas hemsidor osv stod det med stora bokstäver "vi har slut på all ved blött som torr" .. men de hade iaf en yxa eller två till salu haha.
Jag hoppas på en mild vinter men man vet inte hur det går.
Vill tillägga att det är annorlunda idag.Claes Sörmland skrev:
Har ingen statistik jag kan hänvisa till så det blir ett antagande utifrån vad jag ser i skogarna. Uttaget i skogen som går till uppvärmning t.ex. skogsbränsle är stort idag när rester som grenar, toppar, rotvältor, etc, flisas och blir till bränsle i värmeverk. Så totalt kanske uttaget från skogen till uppvärmning, kanske även el, är större idag, men det görs inte småskaligt längre.
Så den generella kunskapen om vedhantering har förändrats, men så har förändring alltid varit om man ser det historiskt. Så "det var bättre förr" är en klyscha, däremot var det "annorlunda förr".
Se mitt tidigare inlägg. Idag görs det annorlunda när skördare/skotare med färre personer hanterar skog.A Anders_Nilsson skrev:
Inget konstigt med det då det är dagens verklighet. Säger som en bekant som forskar inom biologi när påståendet kommer "vi måste återgå som det var förr", vad är förr 50, 100, 500 ellet 2000 år
Man måste ju liksom välja, veden för oss.. var "extra".. vi eldar inte för värme normalt (har jordvärme) men kan liksom ge en extra knuff åt allt med en kakelugn/insatsspis.A Anders_Nilsson skrev:Bor i Göteborg och åkte i helgen upp i norra Bohuslän för att få tag i ved till ockerpriser och till och med då var det nästan tomt. Dock bättre än att sitta i en kall vinter och inte ha råd att värma bostaden. Har beställt mer av en lokal leverantör som lovar att få in om ett par veckor men vi får väl se hur det blir med det. Fortfarande inte ett ord om elprisstöd.
Jag hoppas på en mild vinter men man vet inte hur det går.
Härnere såg jag priser på 1500-2500 kr kubiken typ.. blandved (på sina håll inte helt torr heller).
Lyckades få bägge mina kubik för mindre.. bara 7 minuter bort
..och hjälp att lasta på!
Ja, det är nog inte många idag som har ved som enda värmekälla. Så det finns en extrem dynamik i efterfrågan samtidigt som tillgången är väldigt statisk. Inget konstigt att denna situation uppstår när det uppstår en oförutsedd ökning av efterfrågan. Går nog inte att skylla på "myseldarna".Snigla skrev:
Nä men det är en hel del som nu putsar upp sina kaminer.. installerar kaminer osv.. skorstensnissarna hinner ju inte med längre.. precis som andra berörda områden - är kön numer lite längre..C cpalm skrev:
Så oavsett om de har de som primär värmekälla idag eller inte.. så räknar de med att troligen gå över temporärt (iaf halvt) till eldning..
Det är nog ingen som köper för myseldning egentligen! Jag menar.. vi kan inte värma upp hela huset på ett bra sätt med våra eldningsmöjligheter - men vi kan få upp graderna i vissa rum ett par snäpp (och så går "spillvärme" ut i andra områden..) om det skulle behövas.. (eldar vi på alla håll kanske vi iaf kan hålla underhållsvärme i hela huset om det skulle behövas.. vid avbrott).
Hade vi haft lite andra möjligheter.. hade veden varit införskaffad redan innan elpriserna började öka .. (då hade det funnits ett större lager hela tiden.. nu har vi bara gjort av med det som fanns.. för att "bli av med veden".. för vi skulle använda utrymmet till annat.. NU är vi glada att vi bara hann en bit med den uppeldningen..).
Myseldning gör man ju eg bara för att sitta o tita på den och höra lite knaster..
Nu vill många tjäna in kWh... så alla vill ha allt på en gång!
Precis som kaminer.. luftvärmepumpar.. solceller osv
Precis. Alla bunkrar nu för att ha möjlighet att öka andelen ved, oavsett om man har ved som bas eller tillskott.Snigla skrev:
En lärdom av detta är att det generellt sätt är bra att ligga på ett stort lager även man köper ved utifrån. Vedproducenterna gör det generellt sett inte iallafall, de hugger bara det som förväntas säljas under säsongen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 869 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 869 inlägg
Hm, ja man kan ju kalla programmerare för naturvetare... Men ska man vara lite krass är att programmera en användbar metod och inte förståelse av hur den fysiska världen fungerar. De delar detta med t ex matematiker och redovisningsekonomer.AndersMalmgren skrev: