F fribygg skrev:
OT: Jo om man som jobbar utanför egen fastighet är det krav på motorsågsutbildning, det är alltså svårt att jobba ihop med grannen eller åta sej att röja ner blåsta träd över vägföreningens väg eller ens öppna upp vägen efter storm åt en granne som själv är förhindrad av ålder.
får man böter då som privatperson hahaha
 
F
M maria01 skrev:
får man böter då som privatperson hahaha
https://www.sv.se/avdelningar/sv-or.../ta-motorsagskorkort-i-host-och-undvik-boter/
Fakta motorsågskörkort
Den 1 december 2012 trädde nya krav för arbete med motorsåg i kraft (afs 2012_01). Från och med 1 januari 2015 kan du få böter om du använder motorsåg yrkesmässigt eller på annans mark utan att ha avlagt ett praktiskt och ett teoretiskt prov med godkänt resultat. Utan motorsågskörkort riskeras en straffavgift på 10 000 kronor.
Dock är nog risken att bli påkommen rätt liten så länge det inte sker någon olycka.

Men det verkar vara en del oklarheter med körkortet.
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/51127/fortfarande-forbryllande.html
 
F fribygg skrev:
Javisst är det svårt, men på inget sätt förbjudet och många har få syskon att lösa ut ur släktgården och många år med välbetalda lönearbeten bakom sig när de blir skogsägare.
Det är en medveten politik att det skall bli allt svårare. Så pass svårt att det för många individer som vill blir omöjligt att skaffa en bit skog.
Samtidigt är det förbjudet för vanliga människor utan dyr utbildning att hugga vindfällen och dikeslinjer och liknande på andras mark. Det går att bryta mot lagen och jag känner folk som gör det men jag tror att risken att bli fast avskräcker en del skogsägare från att låta folk ta vara på ved.
Inte konstigt att det blir katastrofal vedbrist med den politiken.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H heimlaga skrev:
Samtidigt är det förbjudet för vanliga människor utan dyr utbildning att hugga vindfällen och dikeslinjer och liknande på andras mark. Det går att bryta mot lagen och jag känner folk som gör det men jag tror att risken att bli fast avskräcker en del skogsägare från att låta folk ta vara på ved.
Just vindfällen kan väl vara bra att ha en utbildning kring?
H heimlaga skrev:
Inte konstigt att det blir katastrofal vedbrist med den politiken.
Dels är jag inte bristen som katastrofal och dels ser jag den absolut inte som att den beror på att vanligt folk inte kan skaffa sig en liten skog.
Anledningen till att veden tagit slut är att många på kort tid köpt kamin för att elda i och att många vill elda mycket mer än tidigare. De som köpt kamin under sommaren för att sänka elkostnaden till vintern är sällan de som kan tänka sig att äga en skog och såga ner träd för att skaffa ved. Det är personer som vill köpa färdig ved. Undantag finns såklart men vad hjälper det om jag idag får köpa en bit skog? Köper jag skogen idag har jag nog inte mycket ved i vinter från den skogen?

Du har kunskaper som 99% av befolkningen saknar. De har aldrig sågar ner ett träd. De har aldrig kapat upp ett träd eller klyvt det. Se bara på frågorna om man kan lagra fuktig ved inne
Kanske är det lämpligare att köpa in stockar och kapa och klyva för de flesta, istället för att köpa en skog.

Anledningen till bristen är helt enkelt att efterfrågan ökat kraftigt pga elpriset. Den efterfrågan går att möta, men det tar tid eftersom hela processen att få fram eldningsbar ved tar tid.
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Det är brist på torr ved för de som köper på hösten. Dvs, det räcker inte till alla kamin ägare som helt plötsligt vill ha mer än de brukar köpa. Vedeldare som skaffade ved i våras har inget problem.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Just vindfällen kan väl vara bra att ha en utbildning kring?

Dels är jag inte bristen som katastrofal och dels ser jag den absolut inte som att den beror på att vanligt folk inte kan skaffa sig en liten skog.
Anledningen till att veden tagit slut är att många på kort tid köpt kamin för att elda i och att många vill elda mycket mer än tidigare. De som köpt kamin under sommaren för att sänka elkostnaden till vintern är sällan de som kan tänka sig att äga en skog och såga ner träd för att skaffa ved. Det är personer som vill köpa färdig ved. Undantag finns såklart men vad hjälper det om jag idag får köpa en bit skog? Köper jag skogen idag har jag nog inte mycket ved i vinter från den skogen?

Du har kunskaper som 99% av befolkningen saknar. De har aldrig sågar ner ett träd. De har aldrig kapat upp ett träd eller klyvt det. Se bara på frågorna om man kan lagra fuktig ved inne
Kanske är det lämpligare att köpa in stockar och kapa och klyva för de flesta, istället för att köpa en skog.

Anledningen till bristen är helt enkelt att efterfrågan ökat kraftigt pga elpriset. Den efterfrågan går att möta, men det tar tid eftersom hela processen att få fram eldningsbar ved tar tid.
Det är inget man lär sig på en sån kurs
 
M maria01 skrev:
Det är inget man lär sig på en sån kurs
Precis, fast med lite sunt förnuft så klara man det som med mycket annat. Visst kan det hända olyckor, men det händer massor med trafikolyckor trots att folk har utbildats i bilkörning. Men vet man inte vad man sysslar med så är det givetvis dumt att ge sig på stormfällen. Men det är ju dumt att köra bil också ifall man är kass på det även om man lyckats få ett körkort på något sätt.

Angående motorsågskörkortet så krävs det om det kan anses finnas något anställningsförhållande. Så om skogsägaren säger, du får 500 kronor om du röjer det här stormfället så krävs kort. Men säger skogsägaren att du får det där trädet som vält så är det fritt att såga då du sågar i ditt eget träd.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Men säger skogsägaren att du får det där trädet som vält så är det fritt att såga då du sågar i ditt eget träd.
sågning som är till nytta för skogsägaren räknas in som arbete och kräver motorsågskortet…..
 
T Taxture skrev:
sågning som är till nytta för skogsägaren räknas in som arbete och kräver motorsågskortet…..
Men har inte prövats rättsligt, finns diskuterat i flera trådar på skogsforum.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
sågning som är till nytta för skogsägaren räknas in som arbete och kräver motorsågskortet…..
Kan du hitta ett rättsfall där en markägare dömts för att han låtit någon (på markägarens mark) såga i ett träd som den personen äger så visa gärna det. Så länge ingen kan visa ett rättsfall som visar att det är förbjudet att såga i ett träd/stock som man själv äger på någon annans mark så får man nog anse att det är tillåtet.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ligger det kvar har man nog röjt, gallrar man är det för att ta ut virke och för att man tror att det är gynnsamt för den kvarvarande skogen.
Skrev röjt först men ändrade, är mitt emellan det vi hanterar som röjt och gallring. Gick en person med motorsåg och "glesade" ut. Tillhör stor privat skogsägare, kanske störst, i norra länet.
 
Fairlane
M maria01 skrev:
Det är inget man lär sig på en sån kurs
Förvisso inte, men det dels kanske det är något som man tar upp som ett riskfyllt jobb, dels behöver det inte vara just den kursen.

Jag reagerade mest på lämpligheten att låta folk utan erfarenhet knata in i skogen och ge sig på vindfällen.
 
A AndersS skrev:
Skrev röjt först men ändrade, är mitt emellan det vi hanterar som röjt och gallring. Gick en person med motorsåg och "glesade" ut. Tillhör stor privat skogsägare, kanske störst, i norra länet.
Det är inte bara smålänningar som är näriga och tar hand om röjvirke. Då vi östgötar pysslar med sånt kallar vid det röjningsgallring och det innebär ju oftast mycket arbete, lite ved, men i behagligt hanterbara dimensioner samt att man 'aldrig' hinner röja igenom hela fastigheten så för skogsproduktionen är det en tveksam åtgärd.
 
Vindfällor ligger i typ tredje kursen tror jag. Så om man ska ha den utbildning som de tycker att man måste ha så blir det dyrt.
 
T Taxture skrev:
sågning som är till nytta för skogsägaren räknas in som arbete och kräver motorsågskortet…..
OK, man borde kunna gå runt detta genom att markägaren skiljer trädet från roten. När det sedan ligger löst är det ju inte en del av skogen utan en sak.

Eller kapa upp det i tremeterslängder så man kan dra ut det med atv. Sedan vad ved ägaren gör hemma på tomten har ju ingen med att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.