I grund och botten handlar det om vem som har ansvaret för arbetet som utförs - och som i förlängningen därmed har ett arbetsgivaransvar för personen som sågar. Arbetsgivaransvar uppstår så fort arbetet som utförs räknas vara till nytta för till exempel en markägare. Finns det en person med arbetsgivaransvar med i bilden krävs det att den som sågar har ett giltigt körkort.
– Jag brukar dra parallellen med en kiosk när det har snöat jättemycket. Om kioskägaren erbjuder gratis godis till en person om den går upp på taket och skottar bort snön och den personen inte har fallskyddsutrustning och ramlar ner är det ungefär samma problematik som om en markägare som fått stormfällen som måste tas om hand säger att ”du får veden gratis om du tar rätt på de här granarna” och någon utan nödvändig kunskap skadar sig, säger Tomas Gullberg.
 
Jag lagrar stockar åt en bekant som sågar och klyver på min mark….. borde vara riktigt i ”gråzonen” om jag får ta del av veden?
 
F fribygg skrev:
Det är inte bara smålänningar som är näriga och tar hand om röjvirke. Då vi östgötar pysslar med sånt kallar vid det röjningsgallring och det innebär ju oftast mycket arbete, lite ved, men i behagligt hanterbara dimensioner samt att man 'aldrig' hinner röja igenom hela fastigheten så för skogsproduktionen är det en tveksam åtgärd.
Glömde skriva att björken dessutom är planterad masurbjörk som även varit stängsladd mot klövvilt.
 
M maria01 skrev:
Det är inget man lär sig på en sån kurs
Jodå, det finns utmärkta kurser för att ta hand om vindfällen, det är inget man bör lär sig genom att pröva sig fram från noll.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det förbränns kolväte som aldrig förr. Grattis MP ni har backat utvecklingen 150 år
Fascinerande hur ett parti kring spärren lyckas på egen hand styra, inte bara en hel kontinents elpris, utan även ett annat lands gasproduktion samt tydligen privatpersoners impulsköp av toapapper jag menar ved. Borde vi inte vara mer rädda för MP? De verkar ju vara omnipotenta?
 
  • Gilla
  • Haha
reez och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Q qvrk skrev:
Fascinerande hur ett parti kring spärren lyckas på egen hand styra, inte bara en hel kontinents elpris, utan även ett annat lands gasproduktion samt tydligen privatpersoners impulsköp av toapapper jag menar ved. Borde vi inte vara mer rädda för MP? De verkar ju vara omnipotenta?
Jag tänker att om jag ska ge mig in i politiken så kommer det bli för MP. Inte för att jag stödjer deras nuvarande politik utan just för att de kan genomföra allt de vill i hela Europa, trots att övriga partier är emot.
Om det beror på deras enorma styrka eller om det beror på att övriga partier tycker det är viktigare att blockera varandra vet jag inte..
 
  • Haha
  • Gilla
Vardon och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är inte en vecka sedan du påstod att furu var dåligt att elda med, nu skriver du om eldning av lastpallar och spillolja.
Spillolja tycker jag inte man ska elda med...

Lastpallar - jag har förstått att allt som har en liten ikon men nån slags veteagn på är helt giftfritt. Detta för att man på systemet med lastpallar och pallkragar måste kunna säkra att packmaterial som återvinns inte har gift på sig. Så jag misstänker att det är lätt att kolla om det är OK att elda en pall, har den livsmedelsmärkning borde det gå bra att elda... ?
 
J JohanLun skrev:
Spillolja tycker jag inte man ska elda med...

Lastpallar - jag har förstått att allt som har en liten ikon men nån slags veteagn på är helt giftfritt. Detta för att man på systemet med lastpallar och pallkragar måste kunna säkra att packmaterial som återvinns inte har gift på sig. Så jag misstänker att det är lätt att kolla om det är OK att elda en pall, har den livsmedelsmärkning borde det gå bra att elda... ?
Furu är också giftfritt. Malmö kommun tyckte det var olämpligt att elda pga innehållet av kåda men ladtpallen innehåller lika mycket kåda. Sedan vet du ju inte om vilken fukthalt ladtpallen har.
 
H heimlaga skrev:
Praktiskt sett så är det förbjudet för vanligt folk.
Staten och lantmäteriet i Sverige har sedan många år hindrat bildandet av skogsfastigheter som är mindre än ungefär 50 hektar. Hur många av oss har ärligt talat råd att köpa 50-100 hektar skog på en gång utan att kalhugga allt för att betala köpesumman?
Bekanta till mig i Ångermanland har försökt bilda mindre skogsfastigheter av sina andelar av ärvda fastigheter men lantmäteriet stoppar det alltid med motiveringen att ett så litet skogsbruk inte är marknadsmässigt lönsamt.
Jag är något tveksam, vi har själv en tomt på 3000m2 och runt 20 stora björkar och rönnar. Vi tar ner nån vartannat år och det räcker långt, inte fullt ut om vi vill elda mycket, men de små vi lämnar är ju stora om 10 år. Svärfar har ett torp på ca 3 ha han köpte billigt och resten av våran ved finns i överflöd där bara av det som måste tas omhand om. Det är inte direkt ovanligt att det finns torp eller sommarstugor med nån ha mark till salu för några hundratusen så några 50-100ha behöver man inte köpa för att vara självförsörjande. Detta i Jämtland , gränsande till Ångermanland.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Malmö kommun tyckte det var olämpligt att elda pga innehållet av kåda men ladtpallen innehåller lika mycket kåda.
Byråkraterna borde inte lägga sig i om befolkningen vill värma sig med löv eller barrved, är veden torr så duger den till bostadsuppvärmning.
Politiker och tjänstemän på kommun och Naturvårdsverket borde snarast premiera den som minskar förbrukningen av el och fossil gas istället för att försvåra och detaljreglera sånt de ändå inte begriper.
 
  • Gilla
  • Älska
tobiast och 4 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
I grund och botten handlar det om vem som har ansvaret för arbetet som utförs - och som i förlängningen därmed har ett arbetsgivaransvar för personen som sågar. Arbetsgivaransvar uppstår så fort arbetet som utförs räknas vara till nytta för till exempel en markägare. Finns det en person med arbetsgivaransvar med i bilden krävs det att den som sågar har ett giltigt körkort.
– Jag brukar dra parallellen med en kiosk när det har snöat jättemycket. Om kioskägaren erbjuder gratis godis till en person om den går upp på taket och skottar bort snön och den personen inte har fallskyddsutrustning och ramlar ner är det ungefär samma problematik som om en markägare som fått stormfällen som måste tas om hand säger att ”du får veden gratis om du tar rätt på de här granarna” och någon utan nödvändig kunskap skadar sig, säger Tomas Gullberg.

Fast i ditt exempel med kioskägaren som erbjuder godis mot snöskottning så är det ju uppenbart en form av anställning. Ointressant om han erbjuder godis eller pengar.

Men om jag på eget initiativ frågar min skogsgranne om det är ok att jag får den där tallen som fallit och han svarar "visst, jag skulle ändå inte tagit hand om den så ta den du". så kan det knappast ses som att han är någon sorts arbetsgivare.

Hade skogsägaren annonserat och erbjudit fri ved via stormfällen så kan jag tänka mig att man kan få det till något slags arbetsgivaransvar. Många skogsägare bryr sig inte om enstaka stormfällen så för dem kvittar det ifall någon tar hand om dem eller ifall de får ligga kvar.
 
C
L lbgu skrev:
Hade skogsägaren annonserat och erbjudit fri ved via stormfällen så kan jag tänka mig att man kan få det till något slags arbetsgivaransvar.
Kravet på sågkörkort kommer väl av AFS och det är därmed samma (ibland lite knepiga) gränsdragningar som för alla andra arbetsmiljöfrågor. Finns vissa situationer när lagen är tillämplig utanför ett regelrätt anställningsförhållande. T.ex. om en enskild näringsidkare gör något relaterat till näringsverksamheten.

Värt att notera är också att arbetsmiljöansvaret enligt AFS alltid ligger på arbetsgivaren.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast i ditt exempel med kioskägaren som erbjuder godis mot snöskottning så är det ju uppenbart en form av anställning.
Det beror ju helt på vilken sorts godis! ;)
 
Att helt vanligt skogsarbete och vedarbete har blivit någon sorts mytisk specialkunskap som vanliga människor inte antas kunna det skulle jag tolka som ännu ett tecken på att rikssvenskarna har kommit för långt från skogen.
Här i småskogsägandets förlovade land Österbotten är det få vuxna karlar som inte kan fälla och kvista och kapa upp ett träd med motorsåg.
 
  • Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Hur ser det ut med folket i Helsingfors? Kan alla där också hantera stormfällen säkert?
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.