C cpalm skrev:
Avverkningen är ju en process, man skriver kontrakt och bestämmer hur mycket "hemved" som skall lämnas kvar för vedförsäljning. Sen skall man ju ha utrymme och material för att lägga upp veden. Vedproduktionen är dessutom för de flesta en sidoverksamhet som kanske inte ägnas alltför stor uppmärksamhet.

Februari tror jag för de flesta är på tok för sent. Hade det funnits tydligare signaler under hösten hade det säkert sett bättre ut.
De flesta här omkring som säljer ved har egen skog så de kan nog utan problem fixa nya träd att fälla. Har de ingen egen skog har de någon bekant de kan fixa det av på kort varsel. De kör bara sina vedmaskinerr tills pyramiden är färdig, sen flyttas den lite och en ny pyramid o.s.v. Eftersom de oftast äger mark är plats inget problem. Annars finns garanterat någon plats de kan få låna. Pyramiderna ligger sen kvar tills veden säljs. Så kunderna förväntas få sin ved innan hösten. Nu är väl dessa inga jätteproducenter så det går ju att fixa en hel del med hjälp av motorsåg och skogsvagn till traktorn på rätt kort tid. Men visst om det är mer en industri så kan säkert tillgången på timmer vara begränsande.

Det som begränsar mest är väl antagligen tid och ork.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Har inte skrivit något om skenande virkespriser, utan konstaterat att i skogarna där jag rör mig går allt som inte blir timmer till massaindustrin, både barr och löv, finns väldigt lite som det görs ved.
Nä, men indirekt är det så klart priset och lönsamheten som styr vart virket tar vägen. Skulle vilja påstå att vedförsäljning är mer lönsamt än att sälja virket som massaved, så varför sluta med det så länge inte massaindustrin betalar mer?
 
C cpalm skrev:
Nä, men indirekt är det så klart priset och lönsamheten som styr vart virket tar vägen. Skulle vilja påstå att vedförsäljning är mer lönsamt än att sälja virket som massaved, så varför sluta med det så länge inte massaindustrin betalar mer?
Såg på TV för någon dag sen. Skogsägare får ju betala extra för gallringar för att massaindustrin kartellkör. Av någon anledning betalade de ibland upp till dubbla priset för massaved i Baltikum mot vad de ger svenska skogsägare.
 
C
L lbgu skrev:
Det som begränsar mest är väl antagligen tid och ork.
Lönsamhet... Inte drar man som vedförsäljare 2022 ut med traktorn i skogen i februari och börja hugga ner enstaka träd och släpa hem. Finns ingen lönsamhet i att jobba så. Det är sånt man håller på med som månskensbonde.
 
C cpalm skrev:
Lönsamhet... Inte drar man som vedförsäljare 2022 ut med traktorn i skogen i februari och börja hugga ner enstaka träd och släpa hem. Finns ingen lönsamhet i att jobba så. Det är sånt man håller på med som månskensbonde.

De som jag vet som håller på med vedförsäljning kanske åtminstone delvis klassar in som månskensbönder. Pensionerade småbönder som arrenderar ut jordbruksmarken och själva går med motorsågen i skogen.

EDIT: Ofta har de minimipension så de behöver dryga ut den lite.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, men indirekt är det så klart priset och lönsamheten som styr vart virket tar vägen. Skulle vilja påstå att vedförsäljning är mer lönsamt än att sälja virket som massaved, så varför sluta med det så länge inte massaindustrin betalar mer?
Ja, säg det. Som jag skrev tidigare kan det påverkas av var du finns i landet och vilka som äger skogarna.
För två veckor sedan i grannskapet, inte en vedpinne och 1/3 kvar att köra ut.:cool:
Stapelade timmerhögar längs en skogsväg med spår efter skogsmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Men själv hjälpte jag till i helgen att kapa och få under tak ca 7,5 kbm fin björk, inte en vedpinne kommer att säljas ;)
Staplar av kapad björkved och en motorsåg i ett vedförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
I Skåne skulle vii nog inte få torr björkved på vagn.. hemkörd för 2000 kr !!..

Däremot får vi blandved.. som vi får packa på egen kärra.. hämta och köra hem själva..
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Skumpe
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tänkte att mitt namn var tillräcklig ledtråd. ;) Östergötland bor jag i. (y)
Man kan flytta efter man skapat kontot. Är förvånad över att det inte finns ved hos dig!
Eller så syftar namnet på var man kommer ifrån.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Man kan flytta efter man skapat kontot. Är förvånad över att det inte finns ved hos dig!
Eller så syftar namnet på var man kommer ifrån.
Självklart! Ska vi vara riktigt korrekta så är jag från västkusten och inflyttad till Östergötland, vilket delvis är det som gör att jag inte har massa (ved)kontakter utan får nöja mig med det jag hittar på Blocket. Hursomhelst, jag är nöjd, han verkade nöjd, end of story. :p
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.