Fairlane
Bjor Bjor skrev:
Är det dom som inte brukar elda, men kanske har en kamin som har gjort att många har sålt slut på veden nu. Dom som eldar ned ved som huvudsakliga värmekälla borde ha ved hemma för 2 år framåt. Själv har jag ved för 10 år.
Så är det garanterat.
 
B
Bjor Bjor skrev:
Är det dom som inte brukar elda, men kanske har en kamin som har gjort att många har sålt slut på veden nu. Dom som eldar ned ved som huvudsakliga värmekälla borde ha ved hemma för 2 år framåt. Själv har jag ved för 10 år.
Vi har en bekant som varje höst jagar efter torr ved, och ofta får halvsur dyr ved. Jag har försökt att förklara att det är på vintern/våren/försommaren som veden ska köpas, men det går inte in. Vissa lever för dagen.

Jag brukar sikta på ca 1.5-2års färdig ved, det ska ju vara så att man klarar en riktigt bister lång vinter minst. Tror det är närmare 50m3 färdig ved nu.

Jag vill ha lite utrymme kvar för att kunna hämta ved på stock när bekanta/folk på blocket/facebook, vill bli av med något träd i närheten. 10år låter lite väl mycket kan jag tycka. Ved som är så gammal brukar kunna tappa en del värmevärde är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vi har en bekant som varje höst jagar efter torr ved, och ofta får halvsur dyr ved. Jag har försökt att förklara att det är på vintern/våren/försommaren som veden ska köpas, men det går inte in. Vissa lever för dagen.

Jag brukar sikta på ca 1.5-2års färdig ved, det ska ju vara så att man klarar en riktigt bister lång vinter minst. Tror det är närmare 50m3 färdig ved nu.

Jag vill ha lite utrymme kvar för att kunna hämta ved på stock när bekanta/folk på blocket/facebook, vill bli av med något träd i närheten. 10år låter lite väl mycket kan jag tycka. Ved som är så gammal brukar kunna tappa en del värmevärde är min erfarenhet.
10 år är ungefär gränsen för hur länge ved står sig utan att försämras påtagligt. Det har hänt någon gång efter någon storm att vi har haft nästan 10 års ved hemma men vanligen är det 2-3 år.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle ved bli dålig. Virket i hus från 1800talet är det inget fel på. Det är samma sak med ved, bara den förvaras torrt.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle ved bli dålig. Virket i hus från 1800talet är det inget fel på. Det är samma sak med ved, bara den förvaras torrt.
En vanlig "pino" med metersved och plast eller gamla plåtar ovanpå så får alltid in litet vatten här och där och tillslut ruttnar veden på sina ställen.
Förövrigt så har vi eldat rivningsvirke från 1700-1800-talet och där var det svagt med värme. Alla kådämnen hade avdunstat.
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Ja, om det lagras ute så förstår jag tidsaspekten.
 
Är nog inte många som lagrar ved för 10 år inomhus.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Inte om man har det som primär värmekälla. Men om man inte förbrukar stora mängder är det inte orimligt.
 
Finns gott om ved här i Värmland men man bör kolla om det är hugget i år eller förra året!
 
D Daniel 109 skrev:
Inte om man har det som primär värmekälla. Men om man inte förbrukar stora mängder är det inte orimligt.
Jag förbrukar mycket mindre än jag hade räknat med. Nu ca. 3 m³ tidigare 5 m³. Räknar med 5 m³ om 2 år och har 50m³ och jag kan förvara det bra, annars skulle vaden vara dålig nu. Veden är redan 10 år nu och värmer gott.
 
Då har jag klart mer ved än dig, under tak. Men det räcker inga 10år i mitt hus.
 
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Då har jag klart mer ved än dig, under tak. Men det räcker inga 10år i mitt hus.
Under tak eller inomhus? Det är ju inte riktigt samma sak.
 
Inomhus.
 
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Inomhus.
Ok, hur mycket har du inomhus? 10 kubikmeter eller mer?

Själv gör jag väl av med 3-5 kubikmeter om året och jag har nästan inget inomhus. Jag bär in lite i taget innan det ska eldas. En del ligger i en ouppvärmd, oisolerad friggebod, resten ute, under tak.

Ser jag på svärmor som gör av med uppåt 10.kubikmeter så gör hon likadant. Jag tror få förvarar flera kubikmeter inomhus, men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Lokalt ser jag annonser dagligen på blandad torr ved.. i intressanta prisklasser.

Idag har jag fått ett par "annonser" på 2700 kr för 1.5 kubik och någon på 2200 kr för 1 kubik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.