Fairlane
Orkar man jobba lite så finns ved till nästa säsong fortfarande gratis. Vill man ha torr ved ny så får man helt enkelt betala. Rätt naturligt.

Jag gissar på att tillgången på ved nästa säsong kommer vara bättre. Då vet säljarna att det finns möjlighet att sälja mer.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Orkar man jobba lite så finns ved till nästa säsong fortfarande gratis. Vill man ha torr ved ny så får man helt enkelt betala. Rätt naturligt.

Jag gissar på att tillgången på ved nästa säsong kommer vara bättre. Då vet säljarna att det finns möjlighet att sälja mer.
… eller så vill ingen ha för att marknaden mirakulöst har ”lagat sig” :oops: vi människor är lika opålitliga som pålitliga när det kommer till att hamstra det som står i fokus (ved, Alvedon, solceller, toapapper…)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skulle man köra ned en båtlast ved i någon gammal fiskebåt och sälja åt stockholmarna så skulle man ju ha betald semesterresa;)
Tog du returlass, storstadsbor på 'äventyrsresa' vore nog lönsamheten ännu bättre
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Köpte 10 kubik björkved för 9500:- inkl transport. Tyckte det var dyrt, men såg sen den här tråden....
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Bortskänkes mot avhämtning i Tungelsta
50-60cm i diameter och 285cm lång
Jag kan lasta upp den på flak eller släp ;) Stort trädstamsegment på marken, ca 50-60 cm i diameter och 285 cm långt, erbjuds gratis mot avhämtning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Som synes finns det ved, till rimliga pengar om man är beredd att jobba lite...

Jag har hämtat liknande hos Taxture tidigare. Man får slita lite, men det ger värme både när man jobbar och när man eldar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Som synes finns det ved, till rimliga pengar om man är beredd att jobba lite...
Frågan är väl om det är tillräckligt torrt för att kunna eldas i vinter?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Frågan är väl om det är tillräckligt torrt för att kunna eldas i vinter?
Garanterat inte.
Det är ju det som är problemet om man kommer i sista stund, det kan vara slut.
Däremot kanske någon annan vill åka och hämta den och vara lite bättre förberedd till nästa år.
Hade jag utrymme och tid hade jag själv kunnat tänka mig att ta den, så hade jag haft en del ved till säsongen 2024-2025 också.. Till säsongen 2022-2023 har jag torr ved och till säsongen efter ligger det en del på tork och en del som ska klyvas nu och under våren. Jag har så jag klarar mig, men är ingen annan intresserad så kanske jag hämtar den, om den finns kvar.
 
Den är fälld förra året men lär inte vara ”eldklar” direkt efter klyvning…..
Men den lär värma en hel del innan det är ”kaminved” att elda nästa vinter :thinking:

lägger väl ut den på blocket om ingen ”nappar”
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Stocken är nu hämtad :cool:
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T Taxture skrev:
Stocken är nu hämtad :cool:
Bra att den kommer till användning. Jag var lite sugen på att komma och hämta den också, men jag har ju faktiskt så det räcker även för nästa säsong och det kommer alltid mer. Bättre någon annan får glädje av den bästa vinter.
 
Måste väl rensa sånt jag inte orkar/hinner med själv…… ”hittade” ett par troligtvis ekstockar i liknande storlek, som legat ett par år…. lite mjuka yttersta centimetrarna får se om han som hämtade björken hör av sig och hämtar dom nästa helg :thinking:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Med dessa priser blir det som i våras. Chefen jag har inte råd att jobba jag måste såga virke. Och nu jag har inte råd att jobba jag måste hugga torrgran och såga ved.

Hoppas grannen som fick ca 4 fastkubik bakved i våras är glad....
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Det är ju som med mycket annat. Har man en normal och rimlig framförhållning är ved lätt att få tag på nästintill gratis förutom arbetsinsatsen. Har man ingen framförhållning är den både dyr och svår att få tag på.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Är det dom som inte brukar elda, men kanske har en kamin som har gjort att många har sålt slut på veden nu. Dom som eldar ned ved som huvudsakliga värmekälla borde ha ved hemma för 2 år framåt. Själv har jag ved för 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.