ARJU ARJU skrev:
Det finns andra faktorer som väger tyngre.
Gården jag brukar handla från fick inte tag i någon som kunde fälla då Corona härjade.
Sedan skjöt dieselpriset åt skogen (pun intended) och skogsmaskinerna blev selektiva kring vilka jobb de tog för att spara bränsle.

I det här fallet fick de helt enkelt inte tag på någon att fälla deras skog, de fick köpa timmer långt bort och frakta det till gården, vilket förde med sig kostnader för både inköp och frakt då dieseln fortfarande var dyr som påverkade priset.

Corona och bränslepriset påverkade sannolikt hela skogsindustrin, inte bara gården jag handlar från.

Att Lars-Jörgen dammade av spiskasetten för att spara el hade sannolikt en ganska liten påverkan i skuggan av det ovan nämnda, även om det knappast förbättrar tillgången.
Jodå, det är framför allt det som är orsaken. Innan hösten när alla som dammat av spiskasetterna och köpte mer ved än branschen räknat med så var priserna inte särskilt höga. De stack iväg när lagren sinade. Så många vedhandlare har nog inte tjänat storkovan. De sålde till stor del för normala priser.

Med tanke på användarnamnet så gissar jag att Maria bor i Östergötland.

• Gilla
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag känner att den här tråden behöver mer information om var i landet priserna är. Det är som att säga att man tankade full tank för 150 spänn men nämner inte att man bor i Kuwait. Det är klart att veden är billig om man bor någonstans där det finns massor av ved.
Gav 700 kr kubik en i Borlänge.
Var i behov av 2 kubik bara.
Så vi hämtade själv.

Skumpe Skumpe skrev:
Jag gissar att hon bor i Skåne och jag är förvånad över att hon fick torr björkved hemkörd för så lågt pris.
Tänkte att mitt namn var tillräcklig ledtråd. ;) Östergötland bor jag i. (y)

• Gilla
  • Haha
Snigla och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fullt så höga priser är det nog inte egentligen.
Jag fick dubbla mängden för halva priset i augusti.

Priset behöver inte vara helt fel om man får hemkörd björkved som var travat mått där kärran får stå kvar för avlastning, jämfört med att lite då och då åka ock köpa ved i säck, 40 L för 119 kr på byggvaruhus, då blir det priset 3000 kr. Allt är relativt utifrån förutsättningar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hemkörning ingick i mitt pris också. Enda skillnaden är att det var släng ved, inte travad.

Jag tror med liknande priser skulle det inte vara ekonomiskt för mig att värma med ved jämfört med VP.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag fick dubbla mängden för halva priset i augusti.
Som noterats tidigare, plats och efterfrågan avgör. I exemplet med Östergötland med större och mindre städer, de större Linköping och Norrköping i närområde, skogsbolagen vill ha allt till barrmassa till de stora pappersbruken i både Kalmar län och Östergötland.

Förstår orsakerna, men tycker ändå det är dyrt och ger ut egna priser för jämförelse.

DennisCA DennisCA skrev:
Förstår orsakerna, men tycker ändå det är dyrt och ger ut egna priser för jämförelse.
Beror väl också på vad en kbm ved kan ge tillbaka om elpriserna sticker iväg i SE3-4, kontra SE1.
Skulle kunna inbära att den totala kostnaden för komfort och uppvärmning ändå hamnar på rimlig nivå jämfört med den som betalar mindre i SE1 för sin ved.
Så vad är definitionen på dyrt.;)

C
A AndersS skrev:
Som noterats tidigare, plats och efterfrågan avgör.
Det uppenbara är ju avsaknaden av dynamik på tillgångssidan vad gäller torr ved. Det som är kluvet och torkat för säsongen är det utbud som finns, varken mer eller mindre. Inför årets säsong fanns det inga tydliga tecken på att energipriserna skulle skena, och "ingen" handlare ligger på lager som räcker flera säsonger. Många ångrar nog att de inte högg mer, men vad hjälper det?

Visst är virkespriset en faktor, men berätta gärna vilka platser som hade skenande virkespriser i vintras?

C cpalm skrev:
Inför årets säsong fanns det inga tydliga tecken på att energipriserna skulle skena, och "ingen" handlare ligger på lager som räcker flera säsonger. Många ångrar nog att de inte högg mer, men vad hjälper det?
Samtidigt var förra vinterns elpriser rekordhöga så ett ökat vedbehov borde nog kunnat förutses. Putin anföll i februari, så senast då borde ju branschen reagerat, vilka signaler behövs egentligen. Olje och gaspriser stack väl uppåt relativt omgående vid anfallet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det var nog enhel del vedproducenter som ökade något. Men den efterfrågan som det sedan blev var inte förutspådd.

Om man vetat det skulle man köpt på sig ett lastbilslass pellets i våras.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
L lbgu skrev:
Putin anföll i februari, så senast då borde ju branschen reagerat, vilka signaler behövs egentligen.
Avverkningen är ju en process, man skriver kontrakt och bestämmer hur mycket "hemved" som skall lämnas kvar för vedförsäljning. Sen skall man ju ha utrymme och material för att lägga upp veden. Vedproduktionen är dessutom för de flesta en sidoverksamhet som kanske inte ägnas alltför stor uppmärksamhet.

Februari tror jag för de flesta är på tok för sent. Hade det funnits tydligare signaler under hösten hade det säkert sett bättre ut.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Är det nästan ingen som köper långved längre? Är bara färdigkluven ved som det verkar vara här i tråden. Här kostar långved ungefär 250 kr/m³ och då har men veden hemma till våren.

Skulle veden kosta över 500 skulle det inte löna sig att elda för mig. Och vad för 2000kr/m³ då måste elen kosta över 6kr/kWh för det ska löna sig.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det uppenbara är ju avsaknaden av dynamik på tillgångssidan vad gäller torr ved. Det som är kluvet och torkat för säsongen är det utbud som finns, varken mer eller mindre. Inför årets säsong fanns det inga tydliga tecken på att energipriserna skulle skena, och "ingen" handlare ligger på lager som räcker flera säsonger. Många ångrar nog att de inte högg mer, men vad hjälper det?

Visst är virkespriset en faktor, men berätta gärna vilka platser som hade skenande virkespriser i vintras?
Har inte skrivit något om skenande virkespriser, utan konstaterat att i skogarna där jag rör mig går allt som inte blir timmer till massaindustrin, både barr och löv, finns väldigt lite som det görs kommersiell ved.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.