Ja det räcker gott med den volymen vid öppet kärl. Det som såg misstänkt ut var konsoler och ventilsats för exp samt kylslinga med SYR.
 
Uppfattat. Tackar. :)
 
Fråga om styrning och automatik: Billigt VVS har en artikel som heter "Laddomat kulvertstyrning med ventil och pump" och innehåller det inom citationstecken nedan. Det låter ju precis som det jag behöver - för jag klarar mig väl inte med bara en laddomat, va'?

"Elektromekanisk kulvertstyrning för energisnål överföring av värme via kulvert från separat beläget pannrum med huvudtank till boningshus med slavtank. Värmen förs över satsvis med lågt flöde och reducerad temperatur efter behovet i boningshuset. Optimerar skiktningen i både huvudtank och slavtank. När värmen är slut kan eltillskott startas automatiskt."

(F.ö. ingen rabatt på BVVS, så jag delar nog upp köpet en aning.)
 
Hej!

Det rullar på så sakteliga. Förra veckan beställde jag branddörr till pannrummet (en pardörr på 14 x 21 så jag kan köra mina IBC-pallar med ved rätt in) och tankar (ack, slav och expkärl) av Husqvarna. Tankarna kommer nu i veckan.

Vad gäller TVA har jag nästan bestämt mig för att köpa en av Baxis. Jag hinner inte greja med ett hemmabygge helt enkelt. Jag måste ösa på för att hinna klart i tid. (Tack för tipsen även på den fronten, dock!) Däremot funderar jag på vilken av deras två modeller jag ska välja, VXB 33 eller 53? Det är väl bara flödet som skiljer, tror jag? Med 60-gradigt vatten in (det bör hamna närmast mitt system; 60 och 80 grader exemplifieras i manualen, se nedan) får man ut 14-16 liter 45-gradigt vatten i minuten med 33:an på de två högre lägena, och 17-21 liter med 53-modellen. jag har lite svårt att uppskatta hur mycket 15 eller 20 liter varmvatten i minuten är, men 20 liter är drygt 3 dl i sekunden, det låter ganska mycket. Men det klart, om en tappar upp ett bad och en duschar då, kanske. Vi kommer vara fyra i hushållet och det skiljer 2 - 3 000 mellan de båda modellerna. Det kanske är en no-brainer att ta den större, men man behöver ju inte slänga pengar i sjön om 15 liter skulle räcka gott och väl. Ni formelryttare av rang här inne har säkert mätt er förbrukning. :) Vad kom ni fram till?

Manual till Baxis TVA: http://www.baxi.se/media/1585/vxb-manual.pdf
 
Kolla kilowatten. En het dusch drar i runda slängar 25 kW. Har ni två duschar som används samtidigt kan det bli gnäll om TVAn är mindre än 50 kW. Det finns inga betydande nackdelar med en större, eller snarare längre, värmeväxlare. Å andra sidan kan du bygga ut en TVA om den visar sig för klen genom att seriekoppla en enkel värmeväxlare till.

Så nä, överdimensionerad TVA är inte en no-brainer, men vet du med dig att ni bara kommer använda en dusch i taget kan du spara tusingarna.
 
Jag fattar inte varför jag inte får uppdateringar om svar längre. Störigt.

Tack SOA. Jag har hittat Baxis TVA 1 500 spänn billigare på en annan sajt. Där kostar den större knappt tio inkl. allt och den mindre nio. Tar nog den större, då.

Det här med laddomat och kulvertstyrning... det finns ju en uppsjö varianter, men också några återkommande klassiker som ex. 40- och 5030. Är det laddomat + KS jag ska ha? Räcker en 4030? Beställer pannan och TVA på måndag och kan ju lika gärna försöka få med så mkt som möjligt på ett bräde.

I morgon ska jag försöka få in mitt as till acktank. Den enda stora ingången i hallen står det nio stycken 13,5 meter breda takstolar OCH en byggställning framför, så jag ska demontera lite ställning och försöka knixa mig runt med traktorgrävaren, med tanken hängande i rundsling. Den står på pall och är nästan två meter hög, så det blir en riktig utmaning. Önska mig lycka till...
 
  • Gilla
micke_t
  • Laddar…
kulle
Nu tycker jag att det är dags för lite bilddokumentation på ditt bygge och tanken :)
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Jag har ju tyvärr inte kommit så långt så det finns inte så mycket att visa. Det skulle möjligtvis vara några foton från min smått katastrofala helg, då... Herregud, vilken skethelg på jobbfronten. Transporten av tanken skulle verkligen, verkligen inte gjorts på det sätt jag nu har försökt. Det var idioti. Att lyfta en fyra kubik stor tank i spännband och rundslingar med traktorgrävare, ta sig över en åker där man riskerar sätta sig varje gång, och sedan försöka komma runt takstolar och igenom en pytteliten öppning i en byggställning, tja, hade det inte varit för att det var enda sättet (bortsett från att hyra nån jättegrävare eller kanske teleskoplastare eller nåt) så... Innerväggarna mellan garagedelen och hallen skulle inte varit uppsatta innan tanken kom in. Nu fick jag ge mig på ett idiotprojekt, som givetvis gick därefter. Först lyckade jag få in lite jord i så väl slavtank som expansionskärl. Hade varit duktig och satt plast för topphålet på acktanken med tanke på jordrester i trg-skopan, men så ramlade det ner en kocka som studsade på acktanken och sedan skvätte över hela slavtankspallen. Redan där borde man anat hur helgen skulle te sig. En timme senare startade inte grävaren när jag stod mitt på åkern med grävarmen fastspänd i tanken. Den läckare lite transmissionsolja och driver dåligt när det blir lite, men nu var det som en växel låg i och den startade inte alls. Fyllde på massa olja och jocklade lite med tändningslåset, sen startade den. Det var jag i alla fall sjukt tacksam för. Hade blivit en mardröm att bli stående där med tanken. Idag välte jag alla takstolar (nio stycken à la 13,5 x 4 m) in i den fyra meter höga ställningen som flyttade sig (men tack och lov inte välte), och fick heller inte in tanken på rätt köl utan släpade den till slut upp på massa träreglar (lite släpa stora stenar vid gamla byggen à la vikingar och egyptier) och in i hallen liggande. Så nu ska jag försöka resa aset också. Jag tror inte vare sig någon takstol, ställningsdel eller tank har tagit skada, och tja, jag är inne iaf. Har rest upp stolarna och säkrat ställningen.
För en timme sedan började sonen tokspy också. Kanonhelg. Det är bara att kämpa på, men somliga dagar är roligare än andra...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Äventyrligt värre! Håller tummarna!
Sent svar angående laddomat (som ju är ett varumärke för en fabrikör av laddkoppel med pumpar och/eller ventiler, det finns andra, jag har t ex en Termovar). Du behöver troligen inte ha en laddomat 4030 eller 5030. Dessa är till för pannor med varmvattenberedare inbyggd i pannan. Förutom att de ser till att pannan håller rätt driftstemperatur och laddar ackumulatortanken pumpar de systemvatten i bägge riktningarna. Du behöver sannolikt bara pumpa från stortanken till lilltanken.

Du behöver alltså ett enklare laddkoppel, anpassat för effekten på din panna, som enbart laddar stortanken och ser till att pannan håller rätt driftstemperatur.

Dessutom behöver du en pump som pumpar vatten genom kulverten samt en styrning som satsladdar lilltanken. Det finns färdiga system för kulvertstyrning att köpa.

Eller så kan man bygga en styrning à la MacGyver av några termostater och ett relä ordnade i en hållkrets. En elektriker slänger ihop en sån här, fast snyggare, på en kvart:
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/221204-bygga-egen-kulvertstyrning.html
 
D09
Ha ha väl kämpat

Minns själv när man lastade in 4m3 tanken med en liten hjulare och höll på att sätta en gaffel rakt igenom väggen på tanken :x

Är inte en transport av tanken minnesvärd är den inte tillräckligt stor ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ja jäklar, det var en tuff helg. Igår eftermiddag fick jag tanken på rätt köl till slut, efter två dagars slit totalt. Gött steg åt rätt håll i alla fall. Kan slänga upp bilder vad det lider. Nu återstår att få ner den från pallen, men... tja, man kanske skulle köpa sig en talja eller kedjespel. Annars får det bli spännband och antingen ta ner den steg för steg eller om takstolarna orkar hålla emot, lyfta ner i ett steg. Sedan ska den in i pannrummet också. Pust. Jobbade i en hög år på flyttfirma, och steg för steg- tekniken funkar fint på kassaskåp så det borde funka här också. Fast det tar mycket tid. Man borde skaffa sig några järnrör av olika grovlek. Grymt bra att rulla tunga grejer på.

SOA: kanske någon av de här grejerna kan vara något?

1) "Laddomat MR 30
Elektronisk kulvertstyrning för energisnål överföring av värme via kulvert från separat beläget pannrum till boningshus. I paketet ingår Laddomat MR, kulvertventil Laddomat 31-100, backventil BVFB40-T samt en pump. Anslutning Cu28."

2) "Laddningspaket Termovar, A-Collection
Laddningspaket med EPP -isolering, backventil och Grundfos UPSO -pump."

3) Laddningspaket LTC141, ESBE
Serie LTC141 används för värmepannor med effekt på upp till 65 kW. Laddgrupp serie LTC141 består av en integrerad pump och termisk ventil med invändigt gängade anslutningar vilket underlättar både montering och hantering.
Laddar effektivt och optimalt ackumulatortanken och skyddar pannan från för låg returtemperatur. Pump, termisk laddventil samt in- och urkopplingsbar självcirkulation är integrerad.
Lätt avläsbara termometrar i ett skyddande isolerskal.

4) Laddningspaket LTC261, ESBE
ESBE laddgrupp serie LTC200 är framtagen för att effektivt och automatiskt ladda ackumulatortankar och skydda fastbränslepannor från för låga returtemperaturer vilket annars kan orsaka tjärbildning, reducerad uteffekt och kortare livslängd för pannan.
Denna laddgrupp inkluderar en A-klasspump utvecklad för att möta EU-direktivet 2009/125/EC för energirelaterade produkter (ErP) som träder i kraft 1 augusti 2015. LTC200 förbrukar upp till 70% mindre elektricitet än företrädaren LTC100.

Finns ju tusen varianter på diverse sidor, men jag kanske överlåter det till rörisen annars.

http://www.rinkabyror.se/artiklar/v...eledningsmaterial/reglersystem-laddomat-mfl-/

http://www.eldkraft.se/kategori/Vrmereglering
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jo många varianter finns det... Inte kollat upp dina förslag, men om du kontrollerar att du har dessa komponenter så kommer du att få en finfin kulvertstyrning: A) 3-vägsventil för temperaturbegränsning B) en pump C) tre termostater med externa givare D) styrenhet. Alla dessa komponenter finns i Termoventilers lösning, funktionen är elegant presenterad här:
http://slideplayer.se/slide/2380333/

Dessutom behöver du ett vanligt laddkoppel för att ladda stortanken mha vedpannan, nåt i stil med den klassiska laddomat 21, funktionen elegant presenterad här:
http://slideplayer.se/slide/1968877/
 
Okej. Tack. Pust, vilken vetenskap det här är! Har kollat på deras slideshows (föredömlig pedagogik) och läst på några av de sajter jag letar delar på.

Förstod jag dig rätt Stenolofanders, skulle jag behöva en styrningscentral för kulvertstyrning samt ett laddkoppel. I Termoventiler-upplägget använder de sig av tre enheter, en styrningscentral, en större laddomat mellan panna och tank samt en laddomat som blandar hetvatten från acktanken med returvatten från slavtanken. Där blev jag lite osäker. Ska jag ha returvatten från slavtanken tillbaka genom kulverten? Om det är så behöver jag alltså typ detta?

Laddomat 21-60 (laddkoppel mellan panna och acktank)
Laddomat 10 (laddkoppel med tre ventiler och pump)
Laddomat 3110 (kulvertstyrning utan laddpump och ventiler)

... och om det inte ska gå returvatten kan jag fimpa Laddomat 10. Är det rätt tänkt?
 
Efter diverse diskussioner med Eldkraft och Atmos-Lennart då en Laddomat-serie utgått, håller jag nu på att ändra min beställning.

Det blir en Laddomat 21-60 samt en Laddomat MR-30 med tempbegränsare för PEX-kulvert. Det verkar vara det jag behöver.

Däremot tyckte Lennart bestämt att jag ska ha två expansionskärl, ett inne i huset och en ute i hallen. Utifall något går sönder kan man köra systemet med en patron inne, menar han. Liknande tankar har vi ju resonerat om förut också. Hur har ni gjort?

Han ville helst ha dem två meter ovanför slavtanken också, vilket nog blir tufft. Är det realistiskt i ett modernt hus att ha expansionskärlen på vinden? Lite trist med rördragning genom två våningar och jag vet inte om det riskerar att bli kondensproblem då vinden är ouppvärmd, men det hade ju varit för för jäkla gott gott att få undan dem. Den på 250 jag har fått hem är ju stor som ett as för en vägg i en groventré liksom. Ska jag då ha en till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.