Det verkar vara så att det är väldigt mkt luft i systemet. Vi kom runt problemet genom att lufta en ventil på toppen av slavtanken, men vi har fått göra det en gång om dagen den första veckan. Ska kolla med rörisen men han sade att det kan skilja ganska mycket och att när jag sedan börjar elda i pannan också, kommer det komma ännu mer. Så länge som man vet om/att det är problemet är det ju lugnt, det går snabbt att lufta tank och TVA. tanken verkar vara där det samlas mest, trots att TVA och radiatorer ligger högre.
Det tar också lång tid för varmvattnet att komma, men det är möjligt att det sätter sig lite när man vet att radiatorer och golvvärme fått sitt - eller att det kanske hjälper att öka flödet på golvvärmecentralens ventiler och/eller min shunt. Mycket pill i början...
 
kulle
Tror oxå att du får elda på och lufta några veckor så ska nog luftproblemen ge med sig.
 
Jag blir galen på det här. Den senaste veckan ha jag luftat var- eller varannan dag. Det har märkts tydligt när det behövts då det dels inte kommit något varmvatten, men också då temperaturen i toppen av slavtanken sjunkit kraftigt när det varit luft i. Då har det funkat direkt. Däremot har mängden varmvatten och temperaturen svängt kraftigt vid tappning. Man har kunnat duscha och fått hett vatten, för att det en minut senare ebbar ut. Sedan efter någon minut har det kommit tillbaka.

Detta, tillsammans med det faktum att vi nu återigen inte har mer varmvatten än någon liter, får mig tveklöst att misstänka att något i eller i anslutning till min TVA inte är rätt. Jag har varmt vatten i toppen av tanken och röret med hetvatten in i TVA är skållhett. Ändå lyckas det inte komma fram ett jämnt flöde av varmt vatten, vilket är uppenbart fel. Varför vet jag inte, men den stora Baxi-modellen jag har ska ju producera så mkt att en dusch eller spolande i en kran inte ska påverka den ett dugg.

Jag läste i Baxis manual att "pumpen" (jag antar att de menar den Grundfoss-pump som pumpar hetvatten från slavtanken in till TVA:n, men är inte hundra) har tre lägen, 1-3, och producerar X liter baserat på tempen in, 60-80. Jag ser inga lägen utvändigt på den så jag gissar att det är något relä eller liknande på insidan?

Jag kom visserligen på att jag glömt att stänga av pumpen när jag har luftat, men jag gjorde det nu och det kom ändå ingen luft, så jag tror knappast det är det som är problemet här.

Sammanfattningsvis: det finns varmvatten i toppen av tanken, röret in är hett men det kommer inte ut särskilt mycket varmvatten.

En son på fyra månader och min veckopendling gör det här skitjobbigt. :confused:
 
Du har inte möjlighet att lägga in lite bilder från olika delar av installationen inte bara där du har problem så kan man lättare få en uppfattning av hur det ligger till.

Du ska inte behöva ha några större problem med luft ens nu i början om det är någorlunda vettigt gjort. Och du skulle tillfälligt kunna ha några automatluftare så du slipper bättre undan, men vore det bra gjort ska du inte märka av luft öht. Och varmvatten ska du ha enorma mängder av med VVX-lösningen.

Har inte mokaren kunnat hjälpa dig på ett rimligt sätt nu när det är nyinstallerat? Kanske inte med tanke på det som nämndes tidigare i tråden, verkade lite vacklande i teknisk insikt för det du ville ha utfört.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag har lillebror till din TVA men de ser lika ut tycker jag mig se. Har du inte ett vred för hastigheter där pilen pekar på infogad bild?

eaa29e25248948081d818d4aef5ee0b6178027cd_800x800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomasp och 1 till
  • Laddar…
Tack, alltid lika uppskattat med hjälp!

GK100: jo, jag tänkte på det själv. Vi har nyligen flyttat och belysningen i groventrén är inte den bästa. Jag ska fota i morgon, tänkte jag.
Angående rörisen så verkar han duktig, och jag har hört gott om honom på ett par olika håll. Han verkar sätta sig in i saker snabbt, och även om han inte verkade ha järnkoll på TVA från början, har han inte ställt en enda fråga om den under installationen, så jag verkar väldigt självgående. Det har varit några mindre läckage vi har dragit åt, men annars ser allt bra ut tycker jag, det lilla jag kan bedöma.

Lustigt sammanträffande Fredda - fem minuter efter jag skrev mitt förra inlägg såg jag att Grundfoss-pumpen mycket riktigt har en knapp (i mitt fall) som höjer och sänker pumpen. Min stod på läge två och när vi höjde den till läge tre verkade den faktiskt pumpa ut avgjort mer varmvatten. Ifall det är förklaringen var det ju en löjligt enkel lösning. Å andra sidan är det ju alltid så när man har svaret...
Man kan visserligen fundera på varför läge tre ska krävas när det inte är några direkta avstånd eller höjdskillnader. Kan TVA:n utgöra ett stort motstånd? Strunt samma, nu ska jag utvärdera om det fungerar bättre.

Tyvärr verkar flödet/värmen funka dåligt även både till golvärme och element. Det händer inte mycket när man höjer dem. Första vinterkylan anlände precis, minus fyra ute nu. Snickaren sade att golvvärmefördelaren har tre lägen. Kan kanske kika om det går att höja. Vad gäller elementen har min shuntventil läge 1-7 där det står att 2-3 brukar vara lagom. Tre eller mer brukar krävas vid kulvert längre än 50 meter. Känns lite som med Grundfoss-pumpen, att mer än tre knappast ska behövas när vattnet ska färdas ett par meter upp och max tio meter i bredd, men vad vet jag.
 
Sent igår kväll gick det utmärkt att duscha. Bra med värme. I morse fanns det inget varmvatten igen. Eller rättare sagt, pyttelite, sen blir det fesljummet en stund och sedan kallt. Prövade igen nu en timme senare och det är likadant. Elementen är fesljumma och golven svala. Fem minus i natt. Sambons rygg högg till för en halvtimme sedan (troligtvis ischias pga konstant bärande av barn) och klockan två är det fyraårskalas för storebror. Perfekt helg. :)

Ska ringa snickaren strax, men han brukar inte svara på helgen. Han grejade med golvvärmen härom dagen. Jag öppnade panelen och då stod "elementvredet" (nere t.v. på bild 1) på 40. Ca 55 verkar vara max. Jag ställde den på 45 men har ingen aning om det är rätt sak att ens vrida på. Thermotechpanelen uppe t.h. har inga yttre detaljer att ändra på. Den sitter skruvad. Kan öppna den och se om det finns något där inne om det är så.

Bild 2 och 3 är vyn över slavtank (t.h.), TVA (uppe strax t.v. om mitten), shunt + styrpanel. Styrpanel till kulvertstyrning, MR30, sitter strax t.v. utanför bild.
Jag trodde nästan jag hade löst det genom att sätta Grundfoss-pumpen på läge tre, men allt beter sig precis likadant som tidigare. Vattnet kommer inte fram alt. omvandlas inte riktigt. Kring 75 grader konstant i toppen av tanken, kring 24 i botten. Grundfoss-pumpen är skållhet liksom röret in till TVA:n, sedan händer något som gör att varmvattenfördelningen till huset inte fungerar.

Ska ringa rörmokaren på måndag och med eftertryck försöka förklara att vi måste hitta på något. Så här kan vi inte ha det. Det värsta är väl att hittar man inget fel, vet man ju inte var man ska börja.

1.
IMG_7616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.
IMG_7617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.
IMG_7618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kopplingarna runt tanken ser inte principiellt så bra ut och en del är i stort rent felaktigt. Men det förklarar inte de problem du har mer att det inte kan bli helt perfekt så som det är gjort. Eftersom allt är nytt är det särskilt synd att det blir bra speciellt som du varit tidigt ute för att få det som du ville.

För att du ska kolla något kring värmedelen, hur ligger tempen ut efter shunt och pump vid tanken och hur är det vid fördelaren? Har du luftproblem i de delarna och hur är rören dragna? På bilden verkar de gå uppåt, ligger fördelaren på lägre nivå och finns luftningsmöjlighet där det skulle verka bäst?

Din VVX ska ansluta med sin retur till botten av tanken och inte till varma sidutloppet, är det andra röret till tanktoppen är det ju en riktig luftfälla byggt där. Om man kan se det rätt på bilderna har du anslutning från huvudtanken upp till förgreningen mellan tank, shunt och den felaktiga returen från VVX? Det är otroligt dåligt på flera sätt men nu i början får du ju all luft via kulverten rakt in i alla känsliga delar i denna änden.

Och hur ser det ut i andra änden när det gäller att inte få med onödig luft därifrån. Det kan hålla på en längre tid med så stor volym nytt vatten och därför ska man göra llt i uppbuggnad för att inte ens behöva tänka på luftproblem.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Verkar även som att pumpen för TVA är felvänd om man ser till hur texten och elanslutningen brukar sitta i original, då får du VVX medströmskopplad det är inte heller bra.

Svårt att säga hur du ska agera, hur är relationen med mokaren? Bäst vore att ta ett rejält grepp direkt och dra om det du visar kring tanken på ett riktigt sätt, då finns förutsättningarna för att det både nu och framöver ska funka bra. Tyvärr visade det sig tydligen att farhågorna som skymtade tidigare i tråden kring okunskapen i att bygga ett system inte var helt obefogade.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Ja, är det så här tokigt kopplat som jag försökt rita ut på bilden, då är det inte konstigt att varmvattnet krånglar.

IMG_7617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomasp och 1 till
  • Laddar…
Sorry för dröjsmålet. Sonens fyraårskalas är förstås också viktigt. Sedan har jag hämtat en liten infraröd värmare av svåger och syster, så nu blir det den plus en kupévärmare igen helgen ut. Rätt kallt i huset nu. Suck. Jag blir bedrövad av allt det här. Om nu saker är felkopplade är det ju precis som GK säger, svårt att ta upp det med rörmokaren. Dels då jag inte är tekniskt kompetent nog för att förklara vad som är fel om jag inte med hjälp av er kan spalta upp det på ett vettigt sätt. Och dels för att det då blir svårt för mig att säga ”Du har gjort fel, gör om.” Däremot kan man förstås med anledning av alla problem säga ”Jag frågade några bekanta på nätet och de undrade om det inte skulle vara så här istället?” Mer konstruktivt peka på saker man är mer eller mindre säker inte är som de ska. Han har garanterat yrkesstolthet och är något fel lär han vilja göra det rätt.

En av anledningarna till varför jag trott att allt har gått som de ska, är att han hade Stenolofanders ritning att utgå från, och att han inte ställt någon fråga på vägen. Han har liksom smäckt ihop allt. Då tror man så klart att allt är under kontroll.

Jag tog några fler bilder. Det vore som sagt grymt om man kan hitta några punkter man är nästan säker på är fel och fråga om dem, om det nu är möjligt.

Hur tempen ligger efter shunt kan jag nog inte svara på. Eller ja, jag kan säga så mycket att röret är ljummet direkt efter shunt. Jag fick också tag på snickaren och snackade lite golvvärmefördelare. Jag har prövat att lufta den men det kom bara vatten. Jag har 24 grader in på det vattnet (det vattnet som går ut till golven), vilket är alldeles för lite sade han – med andra ord det som jag misstänker, att det varma vattnet inte kommer ut i huset, det stannar någonstans eller tar fel väg. Sedan har jag 22 grader ut, vilket var mer naturligt tyckte han. Pumpen vid tanken (Grundfoss-pumpen ni funderar på om den sitter fel) är skållhet konstant. Nästan så man inte kan hålla i den. ”Fördelaren” vet jag inte vilken det är, sorry. De platser jag har att lufta på kring tanken är säkerhetsventilen med blå hatt strax ovanför tanken samt luftningsventilen i TVA:n. Jag har också två stycken luftningsventiler på andra sidan rummet (han fick tyvärr dra rör genom hela rummet pga ett missförstånd mellan mig och arkitekten, så min tank och utgående rör till huset är på motsatta sidor av rummet) som sitter på ungefär samma nivå som min TVA, men där har det aldrig kommit något annat än vatten. Samma sak med radiatorerna där uppe. Bara vatten (och inte mer än fisljumma på max).

För övrigt ligger jag konstant på 70-80 grader i toppen av tanken och nästan exakt kring 24 i botten. Elpatronen står på 70 grader. Utegivare med normalkurva; den står på omkring 30 grader nu när det blivit lite kallare och har annars legat på ca 27 grader den senaste veckan, vilket stämmer med manualen. Ett tag trodde jag det var den som var felet och höjde den manuellt, men det gjorde ingen större skillnad såvitt jag kunde se. Eller vi släppte i alla fall den bollen då vi trodde problemet var luft i systemet. (Det kan det förstås vara också, men det verkar inte vara kurvan och utegivaren i alla fall.)

Gällande returen från min TVA vet jag inte. Det går in både ett rör i mitten och ett där nere.

Angående om/att pumpen är felvänd: är det så är det så klart ett jättefel. Jag trodde att det var Grundfoss-pumpen (den rödsvarta strax ovanför t.v. om slavtankstoppen) som pumpade in det varma vattnet in i TVA:n, inte att varmvattnet kommer i det rör Fredda har rödmarkerat. Som jag sagt förut är det ju inte jag som står för spetskompetensen, men eftersom han inte ställt några frågor trodde jag ju det var okej. Menar ni att pumpen ska vändas 180 grader (att vänster blir höger och vice versa)?

Om ni har rätt om det går att förklara, finns det några raka och tydliga frågor eller ifrågasättanden jag kan ta med rörisen för att konstruktivt komma vidare?

Lägger upp några bilder till. Kanske kan de hjälpa. Det är trångt som attan i det motsatta hörnet.

IMG_7630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_7631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_7632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_7633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_7634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_7635.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En jämförande bild på din och min inkoppling av TVA'n

IMG_20151121_223601.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomasp och 1 till
  • Laddar…
Tack Fredda. Väldigt tydligt. Skulle det alltså vara så enkelt att rotera Grundfoss-pumpen 180 grader så är det mesta okej sedan?

GK, den här passagen du skrev undrar jag lite över:
"Om man kan se det rätt på bilderna har du anslutning från huvudtanken upp till förgreningen mellan tank, shunt och den felaktiga returen från VVX? Det är otroligt dåligt på flera sätt men nu i början får du ju all luft via kulverten rakt in i alla känsliga delar i denna änden."

Kan du förklara lite vad du menar mer konkret? Vad är dåligt och hur borde det vara? Tack!

Nu verkar vår snart 18-årige katt ligga på dödsbädden och min ena dator verkar vara på väg att lägga av. Sicken skethelg!
 
Att vända på pumpen för VVX gör att du får rätt flödesriktning som det ska vara och för rätt effekt. Men sen kommer det stora felet i den inkopplingen och det är att returen kommer gå in i tanken upptill någon dm från toppen där uttaget tas. Alltså kommer du bara få tillgång till den lilla volymen däremellan för att göra varmvatten, det är inte så många liter där till skillnad mot i princip hela slavtanken som det ska vara.

Det är också inte bra att göra uttaget i toppen tex pga att luft lätt samlas där och sen kommer vidare direkt till nästa högpunkt i din VVX. Och om du vänder pumpen kommer du få kallvatten till förgreningen som går till shunten och därför mata den med riktigt kallt vatten emellanåt. Samtidigt blandar du om i toppen på tanken helt mot alla principer man strävar efter i en vattenvärmeack, det bör även störa laddningen från huvudtanken genom falska mätvärden för givarna som styr detta.

Och för din shunt till värmen är den lite bakvänt kopplad men det behöver inte störa funktionen bara man ställer reglerriktningen därefter. Har du kollat så den lyder inställningarna på centralen åt rätt håll? Du kan ju även prova att ställa den manuellt och låta det gå en tid så du ser vilket håll som ökar-minskar sen jämföra så autoläget sköter sig lika.

Så VVX kan du aldrig få bra om du inte gör en rejäl omkoppling dvs räcker inte att vrida pumpen. Uttaget mot den för värme bör du ta i sidomuffen och laddningen från kulvert ensamt till toppen och samtidigt ordna en luftklocka där så det blir bekvämt vad gäller luftning. Även returerna borde ordnas på ett annat sätt men där kan det fungera någorlunda utan större ändringar. En annan sak som inte går att se säkert på bilderna är var givarna för laddning sitter, verkar tex vara en vid röret längst upp det är inte bra du bör sätta dem i höjd med termometerfickorna.

Vi kan börja så det finns mycket man vill ha annorlunda men nu är det ju tyvärr lite sent och då fär det bli rimliga jobb som gör mest nytta från där man står.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
M
Hej,

Kan inte säga något om felen då jag saknar den kompetensen. Men att inte ta upp eventuella fel med röris vore direkt fel mot dig själv. Du betalar väl honom för jobbet? Då ska det ju inte lämnas felaktigt.
Men det är ganska typiskt svenskt att tänka som du gör, man vill helst inte stöta sig med någon och det är ju kanon om ni kan ha fortsatt bra relation om något skulle börja krångla senare.

Men säg till honom att du vill att ni går igenom delarna ovan pga de problem du har så han kan förklara. Om det nu då är fel som GK100 bland andra här påstår, så lägg fram rättningarna som förslag, t ex "men du, är inte pumpen felvänd?", "borde vi inte ta in returen här nere istället" osv.
Då får röris en chans att förklara varför han gjort som han gjort och ni kommer tillsammans lösa problemet istället för att du pekar med hela handen och ger honom en lavett :)

Som sagt, han har nog fått ordentligt med betalt av dig och då ska ett sånt här system vara tipptopp!

Lycka till!
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.