8 827 läst · 33 svar
9k läst
33 svar
Vattenskada eller inte?
Men dörren ser ju inte ut att stå på matten?
På en av dom sista bilderna ser det ut som att man har skurit av mattan och t.o.m. försökt täta med lite silikon. Det förklarar inte varför det kommer droppar lite högre upp men OM mattan är skuren så kan du nog leta hål lite var som helst och fundera på en renovering… för då är det nog inte lattjolajban under mattan.
Hoppas att det är en synvilla dock.
På en av dom sista bilderna ser det ut som att man har skurit av mattan och t.o.m. försökt täta med lite silikon. Det förklarar inte varför det kommer droppar lite högre upp men OM mattan är skuren så kan du nog leta hål lite var som helst och fundera på en renovering… för då är det nog inte lattjolajban under mattan.
Tyvärr ser det ut som det är skuret i mattan och att de då försökt täta med silikon som du beskriver. Så oavsett blir det att kontakta försäkringsbolaget i första hand.Dr Benz skrev:
Men dörren ser ju inte ut att stå på matten?
Om du har kakel på väggarna så rinner det vatten bakom kaklet. Har man dragit "rillorna" i sidled så kan det rinna ut lite Hur som helst. Det bildas kaiplärkraft som drar vattnet. Är det fuskkakel är det förmodligen inte tätt
Är det alltså till höger i bild det droppar, och inte inne i duschutrymmet?F Flind101 skrev:Om jag förstår rätt tänker du att de stänker liksom när man duschar? Men duschen och hörnet där de droppar är inte nära varandra & vattenledningen från duschen går inte där. När jag kör ned munnstycket i duschen så droppar det frekvent från hörnet. Blir som en brun/ljusgul färg på vattnet som kommer ut ( vi har också egen brunn kan vara värt att tillägga)
Det verkar vara någon form av aluminiumlist under nedersta kaklet? Kan det vara så att det är bristfällig tätning mellan duschutrymmet och listen så att vattnet vid dusch rinner efter listen på baksidan och sedan droppar ner där listen har ett 90 graders hörn och det finns en springa vid hörnet?
Om vatten droppar när du håller munstycket mot brunn, så är det högst troligen ett läckage strax efter/vid blandare och vägg som sen rinner bakom vägg hela vägen till hörnet där det droppar, det åtgärdas vid blandaren. Att det plockar upp färg längs vägen är fullt rimligt. Avlopp kan nog uteslutas eftersom det inte rinner uppåt. Kondens känns orimligt då det tar tid och inte börjar droppa direkt.
Om det bara rinner när du duschar normalt, är det mer troligt på utsidan som vatten tar en udda väg bot i hörnan.
Om det bara rinner när du duschar normalt, är det mer troligt på utsidan som vatten tar en udda väg bot i hörnan.
Som sagt. Om man har skurit i plastmattan… så kan man ana att det mesta är på tok. T ex som skrivits tidigare att blandaren ej monterats korrekt och läcker osv.
Jag hade skyndsamt tagit reda på exakt vad som är kritiskt fel innan (om det inte redan hänt) blir kostsamma skador någonstans.
Jag hade skyndsamt tagit reda på exakt vad som är kritiskt fel innan (om det inte redan hänt) blir kostsamma skador någonstans.
Tycker det här låter som mest troligt.G g.kraft skrev:Om vatten droppar när du håller munstycket mot brunn, så är det högst troligen ett läckage strax efter/vid blandare och vägg som sen rinner bakom vägg hela vägen till hörnet där det droppar, det åtgärdas vid blandaren. Att det plockar upp färg längs vägen är fullt rimligt. Avlopp kan nog uteslutas eftersom det inte rinner uppåt. Kondens känns orimligt då det tar tid och inte börjar droppa direkt.
Min misstanke är att där vi har som en liten metalllist under där är det inte tätt med silikon vilket gör att vattnet söker sig ut till andra sidan hörnet ( om jag förstått alla teorier här rätt) och där är ju en öppning också så då rinner vattnet ut där. Man kanske bara kan täta med silikon i duschen där och se om det fortsätter rinna eller ej. Men eftersom jag inte upptäckt detta föränn nu så vet jag inte riktigt hur statusen är då om det är fukt i väggen eller ej? Så kanske bra att ta ut någon som mäter om de är fukt eller inte.TRJBerg skrev:
TRJBerg skrev:
Absolut har kontakt med vvs firma som ska komma ut på måndag och även kontakt med försäkringsbolag. Men de jag tänker beroende på bedömning senare kan man ju täta i duschen så att vattnet inte tar sig in där men man låter de föralltid vara otätat i hörnet där vattnet tar sig ut. Detta för att alltid kunna se då om vattnet söker sig ut där eller vid bästa scenario inte tränger ut där mer om man bara tätar i duschen ( såklart kommer inget göras utan bedömning). Vad jag hört är det inte farligt att vattnet då tar sig genom väggen men samtidigt beroende på om det varit såhär länge så borde du ju ändå finnas någon form av fukt i väggen & kan de verkligen torka av sig själv för att vattnet sökt sig ut? Många tankar som snurrar😂😂janwide skrev: