8 853 läst · 33 svar
9k läst
33 svar
Vattenskada eller inte?
Låter allt vara oförändrat tills jag ser vad de bedömer. Som tur är har vi ett till badrum med dusch så vi klarar oss, bara plånboken som kanske får svida. Men förhoppningsvis om de är vattenskada så är det någon som tas på försäkringen.janwide skrev:
Nu gör du mig förvirrad.F Flind101 skrev:
Tidigare så sa du att det rann även när du höll duschmunstycket mot vattenlåset spolade direkt i avloppet.
Så hur ligger det till? Rinner det bara vatten när du duschar normalt eller rinner det även när du håller ner munstycket mot vattenlåset så att väggarna är helt torra?
Eftersom du har en kant under dina väggskivor så har du ju även en glipa mellan duschdörren och golvmattan, du har ju även visat denna glipa på foto. Det är ju då helt naturligt att när man duschar normalt och vatten kommer på väggen så rinner det längs med kanten under väggskivorna tills vattnet kommer till hörnet och droppar ner. Detta är sannolikt helt ofarligt även om det är irriterande.
Vattnet behöver alltså inte rinna på insidan av väggen utan det "klistrar" sig på undersidan av metallisten och rinner bortåt. Du kan testa det här genom att trycka fast lite toalettpapper mot undersidan av kanten på väggskivorna så ser du lätt om pappret blir blött.
Har inte hunnit med att skriva ut då jag tagit reda på lite mer uppgifter om själva badrummet.Janus82 skrev:
Nu gör du mig förvirrad.
Tidigare så sa du att det rann även när du höll duschmunstycket mot vattenlåset spolade direkt i avloppet.
Så hur ligger det till? Rinner det bara vatten när du duschar normalt eller rinner det även när du håller ner munstycket mot vattenlåset så att väggarna är helt torra?
Eftersom du har en kant under dina väggskivor så har du ju även en glipa mellan duschdörren och golvmattan, du har ju även visat denna glipa på foto. Det är ju då helt naturligt att när man duschar normalt och vatten kommer på väggen så rinner det längs med kanten under väggskivorna tills vattnet kommer till hörnet och droppar ner. Detta är sannolikt helt ofarligt även om det är irriterande.
Vattnet behöver alltså inte rinna på insidan av väggen utan det "klistrar" sig på undersidan av metallisten och rinner bortåt. Du kan testa det här genom att trycka fast lite toalettpapper mot undersidan av kanten på väggskivorna så ser du lätt om pappret blir blött.
1. Badrummet har fiboskivor vilket förr om man har koll inte var godkänt för badrum då det är ett orörligt material och finns olika firmor som använt sig av fiboskivor där det varit mycket problem bla. Älvsbyhus som vi har. Men nu sitter de fiboskrivor så de inget att göra åt.
2. Pga. Att vi då har fiboskivor kan det bli liksom skarvar/sprickor där vatten kan tränga sig in, eller i vårt fall där jag även samtalat med älvsbyhus har vi ju en metalllist i badrummet och där under den ( som jag lagt ut bild på) kan silikonen släppa och då kan det rinna in vatten.
3. Jag trodde då innan i samband med detta att droppadet började ske när man duscha ( via avloppet dvs) men har nu testat ut genom fönster- hände inget. Har även testat enbart låta de rinna i avloppet i ca 15-20 min - hände inget. Däremot när jag i 15-20 min började ”duscha” väggarna och själv hålet in vid duschet ( som jag lagt ut bild på) då började de droppa.
4. Men som sagt, kan va fiboskivorna som läcker in vatten, kan vara andra bra teorier som bla. Och andra skrivit här de svårt att veta men detta är iaf några olika saker jag testar och sen får vi väl någon form av slutlig ”dom” nu på måndag dårå.
Tycker din teori låter rimlig och lite de spåret jag är inne på nu men jag vågar dock inte utesluta att inte kolla upp det med vvs-firma eftersom vi ganska nyligen köpt huset och man vet ju inte till 110% om de är fukt i väggarna eller inte. Detta är också vårat första hus vi äger så då är man ju såklart extra på helspänn. 😅Janus82 skrev:
Nu gör du mig förvirrad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är samfällighetsavgiften för hög eller inte?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Klinker i källare, primer eller inte?
Golv -
Integrerad eller inte integrerad LED-spot, det är frågan?
Belysning -
Gänga om från M12 till M14, borra eller inte?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kan man sätta nytt kök på cortex golv eller inte? Varför?
Byggmaterial & Byggteknik