8 371 läst · 258 svar
8k läst
258 svar
Vattenfall avbryter klimatsatsning på CO2-fångning
Det händer saker tom i Kina.C cpalm skrev:
Men som sagt, det är ingen vög framåt att bränna pengar och el på att fånga in det andra släpper ut, inte ens om de skulle betala för det.
????? Jag förstår faktiskt ingenting av ditt svar och inser att det är lika bra att avsluta detta.BirgitS skrev:Om jag hade ändrat paraluns lista i mitt svar till paralun så hade väl någon klagat på det. Dubbelbestraffning är i och för sig vanligt men det blir ju inte vettigare för det.
Du har uppenbarligen ingen aning om vad jag förstår. Inte nog med att män ska hålla på och förklara saker som man redan vet men nu ska de tydligen även hålla på och förklara vad man förstår och inte förstår.
Klart att idén är (eller i detta fall snarare var) att det på ett eller annat sätt skall betala sig.K karlmb skrev:
Min poäng är att det är enda vägen framåt för att få ihop kalkylen. Om det sedan är en framkomlig väg är en annan sak. Är själv rätt skeptisk.
Jo desperat för att inte bygga kärnkraft. Den grön-röda fasan...C cpalm skrev:
Vi i väst kan bygga kärnkraft, sen kan vi hjälpa U-länder med CO2-fällor för stora utsläpp.
Jo men nu har INTE EU en blå regering utan en koalition dvs ohelig allians och alla viktiga beslut tas i Bryssel numera för gemensamma områden som energi och miljö.BirgitS skrev:
Sen hade AB en bra artikel igår om belåtna herrar i världen som beskådar misären i Europa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...sen-i-europa-kan-utnyttjas-av-trump-och-putin
Du har så rätt, IPCC räknar med koldioxidinfångning som en del av de åtgärder som krävs för att världen skall hålla sig inom de marginaler som Parisavtalet tillåter ...tyvärr.C cpalm skrev:
"– Eftersom utsläppen har fortsatt att öka, behövs nu större utsläppsminskning på en kortare tid. Att sikta på 1,5 grader förutsätter att koldioxidutsläppen börjar minska före 2025, halveras till 2030 och minskas till nettonoll vid 2050, följt av nettoborttagning av koldioxid ur atmosfären. Samtidigt behöver andra klimatutsläpp som till exempel metan minskas kraftigt, säger Markku Rummukainen som är Sveriges kontaktperson för IPCC."
https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/att...-senaste-rapport-finns-nu-pa-svenska-1.190923
Äh, det har väl inget med kärnkraft att göra. Den svenska elproduktionen är ingen klimatutmaning och har heller "aldrig" varit det. Det är bara vissa aktörer som låtsas slå in öppna dörrar för att det låter bra i marknadsföringen.P paralun skrev:
Jo det har mycket med kärnkraft att göra för vi i väst kan och har råd den tekniken men det har inte ett fattigt u-land som måste använda fossila bränslen och då är CO2-infångning något bra.C cpalm skrev:
Värtaverket nämndes tidigare och isf CO2 infångning så är det ju mycket smartare att välja kärnvärme och finska Steady Energy har kommit långt.
https://www.energinyheter.se/202408...ma-karnreaktorer-att-avkarbonisera-fjarrvarme
https://www.steadyenergy.com/
Ve och fasa säger de gröna miljömupparna....
Nej, vi både kan och har råd med kärnkraft i väst men det har inte ett fattigt u-land som måste använda fossila brönslen. Vi i väst kan sedan stötta u-länder med CO2-infångningsteknologier.C cpalm skrev:
Rättvist och enkelt men vi har ju de grön-röda i Europa....
Okej, det är säkert sant, men jag ser forfarande inte sambandet med att bygga kärnkraft i Sverige?P paralun skrev:
Hur hjälper det oss att få ihop CO2-kalkylen?
Ja och vi måste få till en storskalig elektrifiering av fordon med fokus på bussar samt lastbilar etc och då behövs det massvis med elenergi. Sen måste vi få ordning på andelen planerbar elproduktion i Europa och det är ju en gemensam angelägenhet. Kärnkraft löser ovanstående och CO2-målet.C cpalm skrev:
Jo men fokus ska ligga på alla våra dieseldrivna arbetsfordon, privatbilar är inte prioriterat.C cpalm skrev:
Både Volvo lastvagnar och Scania ligger långt framme men det är ju mycket svårt för ett större åkeri att räkna hem en elektrifiering.
Men inte pga bristen på kärnkraft... Hur som helst kan du garanterat räkna med att "intäkten" från elektrifieringen av fordonsflottan också redan är inräknad i CO2-kalkylen. CO2-insamling är liksom inte ett alternativ till elektrifiering för att slippa bygga kärnkraft, som du till synes hävdar, utan båda skall till för att kalkylen skall gå ihop.P paralun skrev: