pacman42 pacman42 skrev:
Du har ju rätt i sak, så länge som en stor del av befolkningen inte bryr sig om koldioxidavtrycket på det de köper så binder vi ju bara ris till egen rygg genom att ställa hårda miljökrav. Om vi nu inte ställer samma krav på importerade produkter också vill säga.
Men det gör vi ju ”snart” iom införandet av bl a CBAM, vilket kommer innebära tillkommande avgifter i form av utsläppscertifikat på co2-intensiva produkter inledningsvis inom järn, stål, aluminium, cement, gödsel & vätgas.

https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2023/754626/EPRS_ATA(2023)754626_EN.pdf
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Men det gör vi ju ”snart” iom införandet av bl a CBAM, vilket kommer innebära tillkommande avgifter i form av utsläppscertifikat på co2-intensiva produkter inledningsvis inom järn, stål, aluminium, cement, gödsel & vätgas.

[länk]
Jag vet att man planerar detta, men vi får se om det verkligen genomförs. Det är mycket som blir dyrt då...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du menar att vi omedelbart ska förbjuda försäljning av bensin och diesel?
Det är sånt som orsakar en stor andel av koldioxidutsläppen i Sverige.
Nej.

Det är inte vägtransporter som släpper ut mest CO2 i Sverige. Det är industriprocesser.

https://www.naturvardsverket.se/dat.../sveriges-utslapp-och-upptag-av-vaxthusgaser/

Vill vi minska transporternas andel, så vore en högre användning av tåg för godstransporter mycket effektivt.

Allra mest effektivt och snabbt på global nivå vore att eliminera "oavsiktliga" utsläpp av gas som metan, och förbränningsgaser från brinnande oljekällor, och läckande ledningar.

Det här är s.k. "lågt hängande frukter", det är egentligen inte megadyrt (som CCS är) att åtgärda de här utsläppskällorna, men utsläppen sker i oljeländer som t.ex. Saudiarabien, Iran, Ryssland m.fl., som inte gör ett skvatt för att "täta" pipelines eller släcka bränder.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du menar att vi omedelbart ska förbjuda försäljning av bensin och diesel?
Det är sånt som orsakar en stor andel av koldioxidutsläppen i Sverige.
Var skrev jag det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte hennes EU-kommission. Du vet väl om att det är de olika länderna som i slutändan bestämmer vilka som ska ingå i kommissionen.
Jo det är "hennes" EU kommission-regering som godkänns av EU-parlamentet samt sedan ett "formellt" godkännande av Europeiska rådet.

Jessica Roswall är den svenska kommissiären men med en mer oviktig portfölj och hade vissa problem när hon utfrågades.

https://europaportalen.se/notis/2024/11/nya-eu-kommissionen-formellt-godkand

https://www.politico.eu/article/meet-european-commissioner-class-2024-ursula-von-der-leyen/

Sen mycket viktigt så är det då en "ohelig" allians som styr EU vilket då innebär risk för "långbänkar".
Enkelt översatt , M, KD, L, C samt S styr tillsammans.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt menar du att de gröna och röda gör det lättare för USA och Kina att konkurrera ut Europas industri än vad de blå gör?
Du kan lägga till Putin på listan också. Ryssarna avslöjades ju med att de stödde ett grönt parti i Belgien för några år sedan. Egentligen inte så konstigt då ryssarna liksom de flesta andra kan räkna ut vad grön politik kommer att medföra.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
Nej.

Det är inte vägtransporter som släpper ut mest CO2 i Sverige. Det är industriprocesser.

[länk]

Vill vi minska transporternas andel, så vore en högre användning av tåg för godstransporter mycket effektivt.

Allra mest effektivt och snabbt på global nivå vore att eliminera "oavsiktliga" utsläpp av gas som metan, och förbränningsgaser från brinnande oljekällor, och läckande ledningar.

Det här är s.k. "lågt hängande frukter", det är egentligen inte megadyrt (som CCS är) att åtgärda de här utsläppskällorna, men utsläppen sker i oljeländer som t.ex. Saudiarabien, Iran, Ryssland m.fl., som inte gör ett skvatt för att "täta" pipelines eller släcka bränder.
Observera att jag inte skrev "mest" utan "stor andel". 31 % enligt din länkade sida får väl anses vara en "stor andel". Jag ser att de endast har räknat med inrikes transporter.
"Mest" beror ju på hur man delar upp utsläppen i grupper.

Som jag förstod inlägget jag svarade på så ville den personen att all eldning av fossilt bränsle skulle upphöra så att det inte skulle finnas något behov av att samla in koldioxid.
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Var skrev jag det?
Det är ju en följdeffekt av ditt inlägg:
K karlmb skrev:
Det är ju mkt bättre att sluta elda fossilt än att fortsätta och sedan hålla på att samla in CO2...
I Sverige finns det en massa fordon som släpper ut koldioxid så ska det inte finnas något behov av att samla in koldioxid så krävs det ju att utsläppen upphör.
 
BirgitS
L lbgu skrev:
Du kan lägga till Putin på listan också. Ryssarna avslöjades ju med att de stödde ett grönt parti i Belgien för några år sedan. Egentligen inte så konstigt då ryssarna liksom de flesta andra kan räkna ut vad grön politik kommer att medföra.
Ta det med den som gjorde listan, alltså paralun.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ta det med den som gjorde listan, alltså paralun.
Varför det. Jag riktade mitt svar till dig, annars hade jag riktat det till paralun så klart.

Anledningen var att du inte verkar förstå att omvärlden jublar över Europas korkade miljöpolitik då de tjänar på att vi straffar ut oss själva och blir beroende av andra som tjänar på detta. Jag bara flikade in att även Ryssland jublar över alla västeuropeiska miljöpartier som agerar nyttiga idioter.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Varför det. Jag riktade mitt svar till dig, annars hade jag riktat det till paralun så klart.

Anledningen var att du inte verkar förstå att omvärlden jublar över Europas korkade miljöpolitik då de tjänar på att vi straffar ut oss själva och blir beroende av andra som tjänar på detta. Jag bara flikade in att även Ryssland jublar över alla västeuropeiska miljöpartier som agerar nyttiga idioter.
Om jag hade ändrat paraluns lista i mitt svar till paralun så hade väl någon klagat på det. Dubbelbestraffning är i och för sig vanligt men det blir ju inte vettigare för det.

Du har uppenbarligen ingen aning om vad jag förstår. Inte nog med att män ska hålla på och förklara saker som man redan vet men nu ska de tydligen även hålla på och förklara vad man förstår och inte förstår.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju en följdeffekt av ditt inlägg:

I Sverige finns det en massa fordon som släpper ut koldioxid så ska det inte finnas något behov av att samla in koldioxid så krävs det ju att utsläppen upphör.
Nej. Det är inte det ena eller det andra.
Man ska göra det som ger mest effekt för pengar och andra värden.
Tom att subventionera elbilar till samma nivå som konventionella och förbjuda förbränningsbilar (inget jag förespråkar) är troligen billigare per sparat kg CO2 än CC.
Men man kan också acceptera en viss del konventionella bilar och istället satsa på andra åtgärder i industrin. Tex krav på energianvändning.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Nej. Det är inte det ena eller det andra.
Man ska göra det som ger mest effekt för pengar och andra värden.
Tom att subventionera elbilar till samma nivå som konventionella och förbjuda förbränningsbilar (inget jag förespråkar) är troligen billigare per sparat kg CO2 än CC.
Men man kan också acceptera en viss del konventionella bilar och istället satsa på andra åtgärder i industrin. Tex krav på energianvändning.
Absolut att man ska göra sånt som har mest effekt. Jag har inte uttalat mig om vilken metod som är bäst eller om vissa sätt att fånga in koldioxid är bra eller inte. Jag vet för lite om det och ställer därför frågor för att få reda på mer av de som verkar ha satt sig in i frågan.

Nu är det ju redan extra människoproducerad koldioxid i luften och det kommer inte att försvinna bara för att utsläppen minskar eller ens försvinner helt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut att man ska göra sånt som har mest effekt. Jag har inte uttalat mig om vilken metod som är bäst eller om vissa sätt att fånga in koldioxid är bra eller inte. Jag vet för lite om det och ställer därför frågor för att få reda på mer av de som verkar ha satt sig in i frågan.

Nu är det ju redan extra människoproducerad koldioxid i luften och det kommer inte att försvinna bara för att utsläppen minskar eller ens försvinner helt.
Jodå. Det tar växterna hand om. Så stopp av utsläppen skulle räcka mkt bra.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C
K karlmb skrev:
stopp av utsläppen skulle räcka mkt bra.
Problemet är väl att ett stopp inte ens finns på världskartan. CO2 utsläppen ökar tvärtom fortfarande (globalt).
Därför sneglas väl alltmer desperat efter "kolfällor".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.