8 193 läst · 258 svar
8k läst
258 svar
Vattenfall avbryter klimatsatsning på CO2-fångning
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 973 inlägg
Men det gör vi ju ”snart” iom införandet av bl a CBAM, vilket kommer innebära tillkommande avgifter i form av utsläppscertifikat på co2-intensiva produkter inledningsvis inom järn, stål, aluminium, cement, gödsel & vätgas.pacman42 skrev:
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2023/754626/EPRS_ATA(2023)754626_EN.pdf
Jag vet att man planerar detta, men vi får se om det verkligen genomförs. Det är mycket som blir dyrt då...Onsalakorven skrev:
Nej.BirgitS skrev:
Det är inte vägtransporter som släpper ut mest CO2 i Sverige. Det är industriprocesser.
https://www.naturvardsverket.se/dat.../sveriges-utslapp-och-upptag-av-vaxthusgaser/
Vill vi minska transporternas andel, så vore en högre användning av tåg för godstransporter mycket effektivt.
Allra mest effektivt och snabbt på global nivå vore att eliminera "oavsiktliga" utsläpp av gas som metan, och förbränningsgaser från brinnande oljekällor, och läckande ledningar.
Det här är s.k. "lågt hängande frukter", det är egentligen inte megadyrt (som CCS är) att åtgärda de här utsläppskällorna, men utsläppen sker i oljeländer som t.ex. Saudiarabien, Iran, Ryssland m.fl., som inte gör ett skvatt för att "täta" pipelines eller släcka bränder.
Jo det är "hennes" EU kommission-regering som godkänns av EU-parlamentet samt sedan ett "formellt" godkännande av Europeiska rådet.BirgitS skrev:
Jessica Roswall är den svenska kommissiären men med en mer oviktig portfölj och hade vissa problem när hon utfrågades.
https://europaportalen.se/notis/2024/11/nya-eu-kommissionen-formellt-godkand
https://www.politico.eu/article/meet-european-commissioner-class-2024-ursula-von-der-leyen/
Sen mycket viktigt så är det då en "ohelig" allians som styr EU vilket då innebär risk för "långbänkar".
Enkelt översatt , M, KD, L, C samt S styr tillsammans.
Du kan lägga till Putin på listan också. Ryssarna avslöjades ju med att de stödde ett grönt parti i Belgien för några år sedan. Egentligen inte så konstigt då ryssarna liksom de flesta andra kan räkna ut vad grön politik kommer att medföra.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 757 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 757 inlägg
Observera att jag inte skrev "mest" utan "stor andel". 31 % enligt din länkade sida får väl anses vara en "stor andel". Jag ser att de endast har räknat med inrikes transporter.S skogaliten skrev:Nej.
Det är inte vägtransporter som släpper ut mest CO2 i Sverige. Det är industriprocesser.
[länk]
Vill vi minska transporternas andel, så vore en högre användning av tåg för godstransporter mycket effektivt.
Allra mest effektivt och snabbt på global nivå vore att eliminera "oavsiktliga" utsläpp av gas som metan, och förbränningsgaser från brinnande oljekällor, och läckande ledningar.
Det här är s.k. "lågt hängande frukter", det är egentligen inte megadyrt (som CCS är) att åtgärda de här utsläppskällorna, men utsläppen sker i oljeländer som t.ex. Saudiarabien, Iran, Ryssland m.fl., som inte gör ett skvatt för att "täta" pipelines eller släcka bränder.
"Mest" beror ju på hur man delar upp utsläppen i grupper.
Som jag förstod inlägget jag svarade på så ville den personen att all eldning av fossilt bränsle skulle upphöra så att det inte skulle finnas något behov av att samla in koldioxid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 757 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 757 inlägg
Det är ju en följdeffekt av ditt inlägg:K karlmb skrev:
I Sverige finns det en massa fordon som släpper ut koldioxid så ska det inte finnas något behov av att samla in koldioxid så krävs det ju att utsläppen upphör.K karlmb skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 757 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 757 inlägg
Ta det med den som gjorde listan, alltså paralun.L lbgu skrev:
Varför det. Jag riktade mitt svar till dig, annars hade jag riktat det till paralun så klart.BirgitS skrev:
Anledningen var att du inte verkar förstå att omvärlden jublar över Europas korkade miljöpolitik då de tjänar på att vi straffar ut oss själva och blir beroende av andra som tjänar på detta. Jag bara flikade in att även Ryssland jublar över alla västeuropeiska miljöpartier som agerar nyttiga idioter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 757 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 757 inlägg
Om jag hade ändrat paraluns lista i mitt svar till paralun så hade väl någon klagat på det. Dubbelbestraffning är i och för sig vanligt men det blir ju inte vettigare för det.L lbgu skrev:Varför det. Jag riktade mitt svar till dig, annars hade jag riktat det till paralun så klart.
Anledningen var att du inte verkar förstå att omvärlden jublar över Europas korkade miljöpolitik då de tjänar på att vi straffar ut oss själva och blir beroende av andra som tjänar på detta. Jag bara flikade in att även Ryssland jublar över alla västeuropeiska miljöpartier som agerar nyttiga idioter.
Du har uppenbarligen ingen aning om vad jag förstår. Inte nog med att män ska hålla på och förklara saker som man redan vet men nu ska de tydligen även hålla på och förklara vad man förstår och inte förstår.
Nej. Det är inte det ena eller det andra.BirgitS skrev:
Man ska göra det som ger mest effekt för pengar och andra värden.
Tom att subventionera elbilar till samma nivå som konventionella och förbjuda förbränningsbilar (inget jag förespråkar) är troligen billigare per sparat kg CO2 än CC.
Men man kan också acceptera en viss del konventionella bilar och istället satsa på andra åtgärder i industrin. Tex krav på energianvändning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 757 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 757 inlägg
Absolut att man ska göra sånt som har mest effekt. Jag har inte uttalat mig om vilken metod som är bäst eller om vissa sätt att fånga in koldioxid är bra eller inte. Jag vet för lite om det och ställer därför frågor för att få reda på mer av de som verkar ha satt sig in i frågan.K karlmb skrev:Nej. Det är inte det ena eller det andra.
Man ska göra det som ger mest effekt för pengar och andra värden.
Tom att subventionera elbilar till samma nivå som konventionella och förbjuda förbränningsbilar (inget jag förespråkar) är troligen billigare per sparat kg CO2 än CC.
Men man kan också acceptera en viss del konventionella bilar och istället satsa på andra åtgärder i industrin. Tex krav på energianvändning.
Nu är det ju redan extra människoproducerad koldioxid i luften och det kommer inte att försvinna bara för att utsläppen minskar eller ens försvinner helt.
Jodå. Det tar växterna hand om. Så stopp av utsläppen skulle räcka mkt bra.BirgitS skrev:Absolut att man ska göra sånt som har mest effekt. Jag har inte uttalat mig om vilken metod som är bäst eller om vissa sätt att fånga in koldioxid är bra eller inte. Jag vet för lite om det och ställer därför frågor för att få reda på mer av de som verkar ha satt sig in i frågan.
Nu är det ju redan extra människoproducerad koldioxid i luften och det kommer inte att försvinna bara för att utsläppen minskar eller ens försvinner helt.