8 181 läst · 258 svar
8k läst
258 svar
Vattenfall avbryter klimatsatsning på CO2-fångning
IPCC samt Parisavtalet har ju mycket sannolikt helt rätt.Viktor.J skrev:
Men det handlar ju egentligen om kärnkraft eller ej isf att försöka gå runt problemet med CCS.
Är väl bättre att direkt satsa pengarna på kärnkraft. (och pengarna tryter snabbt)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 749 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 749 inlägg
Hur ska du ha det, är det folk i Bryssel som bestämmer i Vattenfall eller är det rent ekonomiska överväganden för vad som är lönsamt inom Vattenfall?P paralun skrev:
Tidigare har det låtit som att det är det senare som du anser gäller, men nu låter det annorlunda.
På vilket sätt skulle EU påverka Vattenfalls beslut menar du?
Allting styrs ju via avtal som man skapar i EU-Bryssel som då sedan godkänns i svenska riksdagen.BirgitS skrev:Hur ska du ha det, är det folk i Bryssel som bestämmer i Vattenfall eller är det rent ekonomiska överväganden för vad som är lönsamt inom Vattenfall?
Tidigare har det låtit som att det är det senare som du anser gäller, men nu låter det annorlunda.
På vilket sätt skulle EU påverka Vattenfalls beslut menar du?
I fallet CCS så är det då oenighet mellan EUs länder och inga precisa avtal att stödja sig på.
Vattenfall köper säkert rådgivning från någon firma i Bryssel som har koll på läget. Det vimlar av lobby samt rådgivarkontor i just Bryssel.
Sen viktigast så tryter pengarna och än värre blir det när Kina samt USA med Trump i spetsen ska styra och ställa, jag är ganska säker på att CCS är en "grön bubbla" och att man bör lägga pengarna på kärnkraft.
Känns som att du gissar och antar mycket för att bekräfta dina egna tankar.P paralun skrev:Allting styrs ju via avtal som man skapar i EU-Bryssel som då sedan godkänns i svenska riksdagen.
I fallet CCS så är det då oenighet mellan EUs länder och inga precisa avtal att stödja sig på.
Vattenfall köper säkert rådgivning från någon firma i Bryssel som har koll på läget. Det vimlar av lobby samt rådgivarkontor i just Bryssel.
Sen viktigast så tryter pengarna och än värre blir det när Kina samt USA med Trump i spetsen ska styra och ställa, jag är ganska säker på att CCS är en "grön bubbla" och att man bör lägga pengarna på kärnkraft.
Njau jag tror inte jag gissar för allt tyder på ett grönt sammanbrott när man läser utländsk mainstreammedia.Viktor.J skrev:
I sak så är det väl bättre att kraftigt reducera en fossil användning med kärnkraft så behövs inte osäker, dyrbar samt ej beprövad teknik som CCS.
Klarhet till klarhet! Dags att söka de där doktorandtjänsterna på universiteten eller VD-jobben på Sveriges energibolag så du kan påverka på riktigt. Lycka till!P paralun skrev:
Jo som jag postade tidigare och nu kallar man Ursula von der Leyen för kejsarinna så ligger bollen där.Viktor.J skrev:
https://www.politico.eu/article/ursula-von-der-leyen-europe-commission-brussels-power/
Det finns betydligt viktigare saker att bränna energi och stora pengar på än ett CCS-äventyr.
Men Kina samt USA skulle säkert inte ha något emot att EU lägger sina pengar på en massa gröna äventyr isf att se till att EU är konkurrenskraftigt. Lägg ner Europa!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 749 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 749 inlägg
Nej, allt styrs verkligen inte av avtal inom EU. Det är inte EU som bestämmer hur mycket det kostar att bygga en infångningsanläggning t.ex. och det är en viktig del i att få en sån verksamhet att gå runt.P paralun skrev:Allting styrs ju via avtal som man skapar i EU-Bryssel som då sedan godkänns i svenska riksdagen.
På vilket sätt kommer kärnkraften att minska mängden befintlig koldioxid i luften?P paralun skrev:
På vilket sätt kommer kärnkraften att se till att det inte finns några fordon som drivs av bensin eller diesel?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 749 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 749 inlägg