Viktor.J Viktor.J skrev:
Var i sin slutsats har IPCC fel? Varför anser inte du att CCS hjälper klimatet?
IPCC samt Parisavtalet har ju mycket sannolikt helt rätt.

Men det handlar ju egentligen om kärnkraft eller ej isf att försöka gå runt problemet med CCS.
Är väl bättre att direkt satsa pengarna på kärnkraft. (och pengarna tryter snabbt)

• Graf som visar globala utsläpp av växthusgaser från 1950 till 2050 med olika scenarier för temperaturökning, relaterat till Parisavtalet och NDC:er.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
IPCC samt Parisavtalet har ju mycket sannolikt helt rätt.

Men det handlar ju egentligen om kärnkraft eller ej isf att försöka gå runt problemet med CCS.
Är väl bättre att direkt satsa pengarna på kärnkraft. (och pengarna tryter snabbt)
IPCC anser båda behövs

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
IPCC anser båda behövs
Njau nu är jag ganska säker på att eftersom pengarna tryter så är man tvungen att prioritera metod.

Sen angående Vattenfall så har de säkert bra rådgivare i EU-Bryssel som sonderat läget till stöd för deras beslut.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Sen angående Vattenfall så har de säkert bra rådgivare i EU-Bryssel som sonderat läget till stöd för deras beslut.
Hur ska du ha det, är det folk i Bryssel som bestämmer i Vattenfall eller är det rent ekonomiska överväganden för vad som är lönsamt inom Vattenfall?
Tidigare har det låtit som att det är det senare som du anser gäller, men nu låter det annorlunda.
På vilket sätt skulle EU påverka Vattenfalls beslut menar du?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur ska du ha det, är det folk i Bryssel som bestämmer i Vattenfall eller är det rent ekonomiska överväganden för vad som är lönsamt inom Vattenfall?
Tidigare har det låtit som att det är det senare som du anser gäller, men nu låter det annorlunda.
På vilket sätt skulle EU påverka Vattenfalls beslut menar du?
Allting styrs ju via avtal som man skapar i EU-Bryssel som då sedan godkänns i svenska riksdagen.
I fallet CCS så är det då oenighet mellan EUs länder och inga precisa avtal att stödja sig på.
Vattenfall köper säkert rådgivning från någon firma i Bryssel som har koll på läget. Det vimlar av lobby samt rådgivarkontor i just Bryssel.

Sen viktigast så tryter pengarna och än värre blir det när Kina samt USA med Trump i spetsen ska styra och ställa, jag är ganska säker på att CCS är en "grön bubbla" och att man bör lägga pengarna på kärnkraft.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Allting styrs ju via avtal som man skapar i EU-Bryssel som då sedan godkänns i svenska riksdagen.
I fallet CCS så är det då oenighet mellan EUs länder och inga precisa avtal att stödja sig på.
Vattenfall köper säkert rådgivning från någon firma i Bryssel som har koll på läget. Det vimlar av lobby samt rådgivarkontor i just Bryssel.

Sen viktigast så tryter pengarna och än värre blir det när Kina samt USA med Trump i spetsen ska styra och ställa, jag är ganska säker på att CCS är en "grön bubbla" och att man bör lägga pengarna på kärnkraft.
Känns som att du gissar och antar mycket för att bekräfta dina egna tankar.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Var i sin slutsats har IPCC fel? Varför anser inte du att CCS hjälper klimatet?
Det är ju mkt bättre att sluta elda fossilt än att fortsätta och sedan hålla på att samla in CO2...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är ju mkt bättre att sluta elda fossilt än att fortsätta och sedan hålla på att samla in CO2...
Du får nog läsa rapporterna istället för att gissa vad det står i dom.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Du får nog läsa rapporterna istället för att gissa vad det står i dom.
Nej. Du får nog berätta vad jag har fel i.

K karlmb skrev:
Nej. Du får nog berätta vad jag har fel i.
Ridå, tack!

Viktor.J Viktor.J skrev:
Känns som att du gissar och antar mycket för att bekräfta dina egna tankar.
Njau jag tror inte jag gissar för allt tyder på ett grönt sammanbrott när man läser utländsk mainstreammedia.

I sak så är det väl bättre att kraftigt reducera en fossil användning med kärnkraft så behövs inte osäker, dyrbar samt ej beprövad teknik som CCS.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau jag tror inte jag gissar för allt tyder på ett grönt sammanbrott när man läser utländsk mainstreammedia.

I sak så är det väl bättre att kraftigt reducera en fossil användning med kärnkraft så behövs inte osäker, dyrbar samt ej beprövad teknik som CCS.
Klarhet till klarhet! Dags att söka de där doktorandtjänsterna på universiteten eller VD-jobben på Sveriges energibolag så du kan påverka på riktigt. Lycka till!

Viktor.J Viktor.J skrev:
Klarhet till klarhet! Dags att söka de där doktorandtjänsterna på universiteten eller VD-jobben på Sveriges energibolag så du kan påverka på riktigt. Lycka till!
Jo som jag postade tidigare och nu kallar man Ursula von der Leyen för kejsarinna så ligger bollen där.

https://www.politico.eu/article/ursula-von-der-leyen-europe-commission-brussels-power/

Det finns betydligt viktigare saker att bränna energi och stora pengar på än ett CCS-äventyr.
Men Kina samt USA skulle säkert inte ha något emot att EU lägger sina pengar på en massa gröna äventyr isf att se till att EU är konkurrenskraftigt. Lägg ner Europa!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:

Nej, allt styrs verkligen inte av avtal inom EU. Det är inte EU som bestämmer hur mycket det kostar att bygga en infångningsanläggning t.ex. och det är en viktig del i att få en sån verksamhet att gå runt.
P paralun skrev:
På vilket sätt kommer kärnkraften att minska mängden befintlig koldioxid i luften?
På vilket sätt kommer kärnkraften att se till att det inte finns några fordon som drivs av bensin eller diesel?

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Så du menar att vi omedelbart ska förbjuda försäljning av bensin och diesel?
Det är sånt som orsakar en stor andel av koldioxidutsläppen i Sverige.

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.