H Hajjen skrev:
Jag är också ytterst tveksam till hela grejen :). Däremot så tycker jag att kombinera industrier och processer på plats för att lokalt fånga och använda koldioxiden känns vettigt. Då behöver den inte komprimeras på samma sätt så det går åt mindre energi och industrin behöver inte köpa in extern koldioxid.
Precis. Som att göra elektrobränslen av el och eller värme och hämta en del av kolet till kolvätena från insamlad CO2 från nån intillligande förbränning tex.
Men nu får säkert även dessa tekniker det motigt när okunniga journos o politiker börjar resonera.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sagt något annat utan inlägget var till för att upplysa dig om att regeringen vill satsa på det. Du visste ju inte om det.
Jo som du vet har jag läst våran miljöplan, hela vägen till nettonoll.😉

Men om nu regeringen ser det angeläget så får man ju skriva ett uppdragsbrev och gå via Vattenfalls styrelse som sedan instruerar Anna Borg att CO2-infångning är något viktigt och staten står för kostnaden (ett antal länder inom EU ifrågasätter redan metoden)

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stockholm stad höjer skatten för att rädda klimatet!
[länk]
Facebook-länken fungerar inte för mig.

Sen är Haninge och Stockholms stad olika kommuner.
Men Stockholms stad håller inte med dig om orsaken.

BirgitS
P paralun skrev:
Jo som du vet har jag läst våran miljöplan, hela vägen till nettonoll.😉

Men om nu regeringen ser det angeläget så får man ju skriva ett uppdragsbrev och gå via Vattenfalls styrelse som sedan instruerar Anna Borg att CO2-infångning är något viktigt och staten står för kostnaden (ett antal länder inom EU ifrågasätter redan metoden)
Ja, det var därför jag var lite förvånad att du inte kände till det.

Det är ju inte så det fungerar utan företag etc. kan ansöka om bidrag.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det var därför jag var lite förvånad att du inte kände till det.

Det är ju inte så det fungerar utan företag etc. kan ansöka om bidrag.
Jo nu är det då så att pengarna tryter snabbt i Europa och än värre blir det.

För 38 miljarde kunde nog Vattenfall hellre bygga Kriegers Flak (vindkraft) eller köpa sig en SMR reaktor till Ringhals så tar man kål på massvis med CO2.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Gobi? Som i Gobiöknen?
Som i Goteborg Biogas

BirgitS
P paralun skrev:
För 38 miljarde kunde nog Vattenfall hellre bygga Kriegers Flak (vindkraft) eller köpa sig en SMR reaktor till Ringhals så tar man kål på massvis med CO2.
Pengarna ska ju fördelas till många projekt, t.ex. koldioxidinfångningen vid Värtaverket i Stockholm.

Det verkar inte pratas så mycket om SMR i år.
För ett år sen:
"I november år 2023 tvingades däremot företaget NuScale lägga ner sina planer på att bygga en SMR-park på grund av förhöjda kostnader. Parken är hitills det enda projekt som fått godkännade ifrån amerikanska staten och hade blivit landets första kommersiella SMR-kraftverk."
https://www.ekonomifakta.se/sakomra...-fungerar-sma-modulara-reaktorer_1211994.html

BirgitS
Testa nu, sök annars på Stefan Sauk
[länk]
Får upp det här:
En skärmdump visar felmeddelandet "Videon är inte tillgänglig längre" med en trasig länksymbol från Facebook.

På vilket sätt skulle Stefan Sauk vara relevant i frågan om varför Haninge-politikern var bekymrad?

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Pengarna ska ju fördelas till många projekt, t.ex. koldioxidinfångningen vid Värtaverket i Stockholm.

Det verkar inte pratas så mycket om SMR i år.
För ett år sen:
"I november år 2023 tvingades däremot företaget NuScale lägga ner sina planer på att bygga en SMR-park på grund av förhöjda kostnader. Parken är hitills det enda projekt som fått godkännade ifrån amerikanska staten och hade blivit landets första kommersiella SMR-kraftverk."
[länk]
Jo NuScale debacle har diskuterats ett antal gånger i eltrådarna i forumet och hur de räknade bort sig.

EUs SMR sammanslutning är mer intressant
https://single-market-economy.ec.eu...industrial-alliance-small-modular-reactors_en

Sen för min del så får gärna Vattenfall även räkna hem Kriegers Flak.

Däremot konstgjord CO2-infångning är mycket sannolikt en till grön mijöbubbla som brister i Europa precis som Vattenfalls slutsats är.

BirgitS BirgitS skrev:
Får upp det här:
[bild]

På vilket sätt skulle Stefan Sauk vara relevant i frågan om varför Haninge-politikern var bekymrad?
Många kommuner har högtflygande klimatmål.

Många kommuner har högtflygande klimatmål.
Har du funderat på vad det beror på ?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har du funderat på vad det beror på ?
Nej, inte mycket. Har du någon analys att dela med dig av?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag tror det har att göra med Sveriges klimatmål.
[länk]
Du menar, poltikerna tänker bara på att kunna visa att de gör något, oavsett kostnad.
Jo, sånt går hem på valdagen, tydligen.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.