11 837 läst · 44 svar
12k läst
44 svar
Vattenfall 3,31 kr / kWh rimligt?
Det ser ut som en ganska normal förbrukning.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 930 inlägg
Är det bytt mätare så du inte blir debiteras för det du matar ut? Hur m många kWh blev du debiterad resp ersatt för Juli-Aug?I ivan82 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 802 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 802 inlägg
Jag bor i Höga kusten och betalar över 7000kr i fasta nätavgifter per år. Till det kommer ca 5000kr i fasta avgifter till elleverantören,dvs 12 000kr per år i kostnader jag inte kan påverka. Finns gott om ledningar här till massabruken i närheten.useless skrev:
Det är så man driver miljöpolitik och skapar motivation till att dra ner på den rörliga förbrukningen. Vad är det vi ofta hör från politikerhåll? "Hela Sverige ska leva!"
I mitt fall motsvarar de fasta elavgifterna 12% av min inkomst efter skatt.
Redigerat:
Mycket av dessa kostnader är inte på grund av miljöpolitik. Det är dyra nätavgifter som står för en stor del av kostnaden.MultiMan skrev:Jag bor i Höga kusten och betalar över 7000kr i fasta nätavgifter per år. Till det kommer ca 5000kr i fasta avgifter till elleverantören,dvs 12 000kr per år i kostnader jag inte kan påverka. Finns gott om ledningar här till massabruken i närheten.
Det är så man driver miljöpolitik och skapar motivation till att dra ner på den rörliga förbrukningen. Vad är det vi ofta hör från politikerhåll? "Hela Sverige ska leva!"
I mitt fall motsvarar de fasta elavgifterna 12% av min inkomst efter skatt.
Sedan kan man fundera på om det verkligen är dyrt för en så högkvalitativ energiform. Alternativen är inte i närheten.
Nätbolagen säljer ingen el alls.