Kan själv!
· Trelleborg
· 16 748 inlägg
Ja, man ska inte glömma bort solen!F Fnurpen skrev:
I vårt fall tänkte jag att det skulle hamna i norr, främst för utsiktens skull.
Detta hus blir finemang!F Fnurpen skrev:
-Vad ska de 15 kvm innehålla?
-Var köptes lagerhäggplantor ifrån?
Det blir bara större vardagsrum, det är lite för litet idag.sysmali skrev:
Plantorna kom från Polen, var rätt mkt stök men man kan stå ut med mkt stök om det prismässigt är värt det. Löste en lastbil som fyllde halva bilen med dem
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En intressant detalj är att bänkskivan helt plötsligt släppte olja som var i en fossil. Hittade det på 3 olika ställen. Hade aldrig hört talas om det och stenhuggaren hade aldrig varit med om det själv, bara hört talas om det.
Oljan räckte tyvärr inte för att tappa på fat o bli rik men det är kul grej att tänka på hur många hundra tusen år oljan varit där, lagrats i fossilen och sen helt plötsligt hamnat i ett kök
Redigerat:
Innerdörrarna då, husbygget gick över förväntan, men herrejäklar, innerdörrarna blev det största projektet. Jag var inne på dörrar där karmen var helt dold och köra utan socklar (shadow gap) men iom att barnen bränner in med saker i väggarna hela tiden så var jag inte så sugen på den lösningen.
Jag valde att sätta en 8x33 list i golvet och dörrar där karmen blev foder. Dörrarna är 240cm höga och utskjutet av karmen utanför vägg skulle matcha sockeln och det exakt. Enormt mkt mätande för att det ska bli just exakt. Väggarna måste också vara spiiiiiikraka för att 8mm ska råda runtom hela dörren för att bli snyggt.
Många olika väggtjocklekar, vet inte hur många gånger jag mätte.
Nästa projekt är att jag tycker att den vanliga standarden på låskistor är sladdrig och jag ville inte ha några rosetter runt handtagen. Så det blev dessa från FSB pluginhandtag med ”tyska” låskistor. Enorm skillnad i känsla. Sitter också tätningslister, känslan att stänga dörren är något helt annat än man är van vid.
Iom att detta är så ovanligt och alla mått är special för urfräsningar så trodde jag ett tag att snickeriet skulle ge upp men de löste det!
Inga dörrar förutom badrummen har låsvred av rent estetiska skäl.
Orkar inte ens gå in på hur stökigt det blev när dörrarna var försenade då handtagen blev testade och vi inte kunde göra klart badrummen då tätskiktet skulle ansluta mot karmen. Fick även feina ut i gipsen/osb med laser för att de skulle sitta med 2-3mm marginal då anslutningen mot vägg fogas.
Väldigt mycket jobb med dörrarna men det blev som jag ville ha det 👌
För den galet petige läsaren så har jag lackade träpluggar för karmskruven som kommer göra infästningen osynlig men kör vanliga karmpluggar tills att jag är säker på att ingen karm behöver justeras
Jag valde att sätta en 8x33 list i golvet och dörrar där karmen blev foder. Dörrarna är 240cm höga och utskjutet av karmen utanför vägg skulle matcha sockeln och det exakt. Enormt mkt mätande för att det ska bli just exakt. Väggarna måste också vara spiiiiiikraka för att 8mm ska råda runtom hela dörren för att bli snyggt.
Många olika väggtjocklekar, vet inte hur många gånger jag mätte.
Nästa projekt är att jag tycker att den vanliga standarden på låskistor är sladdrig och jag ville inte ha några rosetter runt handtagen. Så det blev dessa från FSB pluginhandtag med ”tyska” låskistor. Enorm skillnad i känsla. Sitter också tätningslister, känslan att stänga dörren är något helt annat än man är van vid.
Iom att detta är så ovanligt och alla mått är special för urfräsningar så trodde jag ett tag att snickeriet skulle ge upp men de löste det!
Inga dörrar förutom badrummen har låsvred av rent estetiska skäl.
Orkar inte ens gå in på hur stökigt det blev när dörrarna var försenade då handtagen blev testade och vi inte kunde göra klart badrummen då tätskiktet skulle ansluta mot karmen. Fick även feina ut i gipsen/osb med laser för att de skulle sitta med 2-3mm marginal då anslutningen mot vägg fogas.
Väldigt mycket jobb med dörrarna men det blev som jag ville ha det 👌
För den galet petige läsaren så har jag lackade träpluggar för karmskruven som kommer göra infästningen osynlig men kör vanliga karmpluggar tills att jag är säker på att ingen karm behöver justeras
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skiffer på uteplatsen, preppat med PEM under mark för anslutning av bergvärme till minipoolen i hålet, även dragit varmt och kallt till en utedusch badet blir nedsänkt till hälften
Logga in
Skapa konto
Rullgräs, snabba resultat
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Minipoolen, spabadet eller vad man vill kalla det är i syrafast rostfritt utan bubblor på väg ner!
Imponerande projekt på många sätt.
Det upplevs som att du bygger själv med min inhyrda yrkesfolk inom sina specialiteter. Är du snickare eller vad är din expertis så att säga?
Vad hade ni för budget på projektet och höll budgeten?
Det upplevs som att du bygger själv med min inhyrda yrkesfolk inom sina specialiteter. Är du snickare eller vad är din expertis så att säga?
Vad hade ni för budget på projektet och höll budgeten?
Tack! Jag har byggt massor men aldrig som snickare, en väldigt händig hemmapulare kanske jag skulle kunna kalla mig själv. Jobbar med utveckling och projektering av nya bostäder med mera. Har aldrig byggt en villa från scratch förut så detta var kul!Njingan skrev:
Jag har snickrat och varit grovis så mkt jag hunnit, resten har andra duktiga yrkesmänniskor gjort.
budgeten har varit lite flytande. Har väl tänkt någonstans runt 7mkr inklusive allt, allt, allt, dvs konsulter, anslutningsavgifter, gräs, ja varenda krona.
Hamnade några procent över men det var av aktiva val, hade inte tänkt pool från början med mera så det är väl där diffen är. Iom att tomten var ”gratis” så hade jag möjlighet att sväva ut lite. Hade jag behövt betala marknadspris för den så hade jag fått strypa rejält på standarden. Men hur ofta får man den här chansen liksom?
Sen ska sägas att jag har gjort väldigt många byggkalkyler som alltid håller så jag gör inga glädjekalkyler som annars verkar vara praxis 😅
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 748 inlägg
Vad har du i takhöjd om dörrarna är 2.4m? 2.7?
Hur stor blev trappen då?
Vi spånar på att bygga nytt, och 2.4m i takhöjd känns lite väl lågt nu i modern tid.
Hur stor blev trappen då?
Vi spånar på att bygga nytt, och 2.4m i takhöjd känns lite väl lågt nu i modern tid.
Vi kör 2,8m, tyckte det var lagom för husets storlek så det inte skulle upplevas som ett torn. Men 3m är ju inga konstigheter heller, kolla bara helst så det finns skivmaterial i hela längder som inte behöver kapas så går det fort att skiva.13th Marine skrev:
Finns någon bild på trappan i tråden, tror det är ca 1,9m brett vägg till vägg i trappan
Håller med om 2,4, det är bara ett minimått i standarden. Men i min mening är det alldeles för lågt
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 748 inlägg
Ja precis, visste inte att de fanns i annat än 2.4 samt 2.7. Men kikar också på lättbetong.F Fnurpen skrev:Vi kör 2,8m, tyckte det var lagom för husets storlek så det inte skulle upplevas som ett torn. Men 3m är ju inga konstigheter heller, kolla bara helst så det finns skivmaterial i hela längder som inte behöver kapas så går det fort att skiva.
Finns någon bild på trappan i tråden, tror det är ca 1,9m brett vägg till vägg i trappan
Hur "djup" är den då? Och blev den bekväm?
Jag har suttit och filat lite på en trappa, och tycker den blir jäkligt lång om man inte har ganska kort stegdjup. 🤔
Tror djupet är 2,5-3m tror jag, den är hyffsat brant men funkar att gå i bra, bästa är att en arkitekt ritar upp en bra åt er för era förutsättningar. Tror Gert Wingårdh brukar tjata om något mått på husdrömmar om det ultimata förhållandet mellan plan o sättsteg13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 748 inlägg
Då låter det ungefär som det jag kommit fram till, tyckte er såg grundare ut än så, men det är svårt med bilder!F Fnurpen skrev:
Finns något som kallas trappformeln, stepsta trappor visar i sin trappbyggare hur man ligger till. 🙂
Här sitter jag, i ett nybyggt hus. 205 m3 i två plan med kattegatt i utsikten. Inte ens bott här ett år men är redan sugen på att bygga något mindre när jag ser denna tråden. Barnen får flytta först. Yngsta är snart fem månader. Så ingen brådska än...
Hur länge satt ni och skissade på detta drömboende?
Grattis till ett fint hus!
Tack så mkt! Det var faktiskt inte så länge, jag har en arkitekt jag litar på så hon fick rita upp. Var mest att tanken om något nytt gror.M MatsBengtsson89 skrev:Här sitter jag, i ett nybyggt hus. 205 m3 i två plan med kattegatt i utsikten. Inte ens bott här ett år men är redan sugen på att bygga något mindre när jag ser denna tråden. Barnen får flytta först. Yngsta är snart fem månader. Så ingen brådska än...
Gick mer tid åt inredningen men det ligger inom mitt yrke så det var faktiskt inte så blodigt, mest tekniska lösningar som tog mest tid. Jag har en teori om att folk som vet vad de gör bör få göra det. Finns inget syfte i att jag ska skissa på en planlösning i ett år när en duktig arkitekt gör det med förbundna ögon
Tjänster
Populärt i forumet
-
Vårt nybygge
Socialt & Projekt -
Källaren från 1969 blir som ny: målning!
Socialt & Projekt -
Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad
Socialt & Projekt -
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt