78 108 läst · 200 svar
78k läst
200 svar
Varningssignaler under pågående badrumsrenovering
Moderator
· Stockholm
· 52 531 inlägg
Nej, det finns km långa trådar här på forumet. VP rör flexslang osv som är eller skall bli en del av en elektrisk anläggning kräver behörighet. Trådarna som går i rören är enkelisolerade. Rörets väggar är en lika viktig del av isoleringen som isoleringen på tråden. Så om du drar ett VP rör så har du utfört ”halva” elinstallationen vad gäller skyddet mot elchock.
Sedan kan man diskutera hur stor risken är med hempulade (obehörig snickare är likställt med att du gör det själv) rör. Men att döma av en del bilder i elforumet så är det vanligt med farligt dålig installation av elrör.
Sedan kan man diskutera hur stor risken är med hempulade (obehörig snickare är likställt med att du gör det själv) rör. Men att döma av en del bilder i elforumet så är det vanligt med farligt dålig installation av elrör.
Här kan du kolla in vad BKR / BBV har för riktlinjer.
https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
Från årsskiftet gäller våra nya branschregler BBV 21:1
Här kan du ladda ned de nya reglerna
Förtydligande av punkt 6.3.2. Tröskel i liv med vägg
Förtydligande av punkt 5.2.2. Elgenomföringar
Sedan är det upp till dig hur du går vidare.
Lycka till och hoppas allt löser sig för er !!!
https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
Från årsskiftet gäller våra nya branschregler BBV 21:1
Här kan du ladda ned de nya reglerna
Förtydligande av punkt 6.3.2. Tröskel i liv med vägg
Förtydligande av punkt 5.2.2. Elgenomföringar
Sedan är det upp till dig hur du går vidare.
Lycka till och hoppas allt löser sig för er !!!
Varför bygger de ut väggen med gips? Jag spacklade upp väggen efter att ha tagit bort det gamla kaklet. Skall det inte vara Våtrumsskiva och inte vanligt gips i våtutrymmen?T Tummenmittihanden80 skrev:Vi håller på att renovera vårt badrum i vår bostadsrätt. Företaget ska ha behörighet enligt BKR och enligt offerten ska allt ske enligt säker vatten osv.
Vi har dock insett att de olika som utför arbetet kanske inte har den behörighet som de ska ha. I vår förening har vi haft flera vattenskador och påtalat väldigt tydligt för arbetsledaren att allt måste gå rätt till och att de får kontakta oss om det stöter på patrull. Vi har hela tiden funnits i samma byggnad men ingen har frågat oss om något, vi har dock upptäckt en del saker när vi kikat in i badrummet för att se hur arbetet fortskrider.
Nu har det uppstått flertalet saker som gör att vi i stort sett ifrågasätter stora delar av arbetet, jag utelämnar dock en del detaljer. Vi är mitt uppe i processen och golvet har nyligen flytspacklats. Tätskikt sitter på väggar men ej golv. Vi har bett arbetsledaren komma och förklara vad som händer men han menar att det inte behövs.
Ett par frågetecken vi behöver hjälp med att räta ut är.
1. Vi upptäckte att avloppet från handfatet knappt sticker ovanför kanten av flytspacklet. Är det verkligen godkänt?
2. Den flyttade golvbrunnen sitter 16 cm från vägg - det menar arbetsledaren att det går att skriva en avvikelse och att det inte är några konstigheter. Stämmer verkligen det för en flyttad brunn? (enligt det jag läst i bla monteringsanvisningar och säker vatten så stämmer det inte men jag kan ha missuppfattat något)
3. Väggarna har byggts upp ca 3 cm (med bla vanligt gips med primer och sen tätskikt på det) och det leder till att avloppet från handfatet även det kommer att vara för nära tätskiktet men att det noteras som en avvikelse och inte är någon huvudvärk öht då det är ett befintligt avlopp som var godkänd vid tiden för uppförandet. Stämmer det?
Det är fler varningsklockor som ringer men detta verkar vara de största frågorna vi har just nu.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
avvikelse? Det är väl sådant man använder när man renoverar att badrum och vissa saker går inte att åtgärda utan att det kostar mycket pengar.
en golvbrunn man slarvade med är ingen korrekt avvikelse. Felet försvinner inte för att man skriver en avvikelse. Man kan inte skriva en varje för varje fel utan man måste göra om och rätt. i ts fall börjar man snart att kunna tapetsera badrummet....
en golvbrunn man slarvade med är ingen korrekt avvikelse. Felet försvinner inte för att man skriver en avvikelse. Man kan inte skriva en varje för varje fel utan man måste göra om och rätt. i ts fall börjar man snart att kunna tapetsera badrummet....
Verktygstokig
· 77 inlägg
@Daggew Det är ytterst väsentligt med din långa erfarenhet att få höra vad du anser. Tack!
@Thomas 67 - Vilken mardröm! Ett helt år :-o Upplevde ni att det var svårt att hitta en firma som kunde tänka sig att gå in och göra om det de första gjort fel?
@ItWasntMe (ot men underbart nick) Du har alldeles rätt.
@hempularen - det stämmer, dragit nya trådar samt för handdukstork och golvvärme
@gefledala - tack!
@Rullle - ja vi blev ju lite fundersamma redan kring det men det är tydligen godkänt med gips numer - även om det inte rekommenderas.
@Bananskalare - Tack för ett gott skratt - det är snart på nivån att det är tapetsering som gäller. Men du har rätt i att det inte är en korrekt avvikelse
@Thomas 67 - Vilken mardröm! Ett helt år :-o Upplevde ni att det var svårt att hitta en firma som kunde tänka sig att gå in och göra om det de första gjort fel?
@hempularen - det stämmer, dragit nya trådar samt för handdukstork och golvvärme
@gefledala - tack!
@Rullle - ja vi blev ju lite fundersamma redan kring det men det är tydligen godkänt med gips numer - även om det inte rekommenderas.
@Bananskalare - Tack för ett gott skratt - det är snart på nivån att det är tapetsering som gäller. Men du har rätt i att det inte är en korrekt avvikelse
Ta in en besiktningsman! Kan rekommendera Densia! Jätteskickliga och jag fick rätt mot företaget precis som jag trodde!T Tummenmittihanden80 skrev:Den ska definitivt flyttas. Vill bara ha lite på fötterna när arbetsledaren är så himla lättvindig med att det är ok att ha den där trots att vi faktiskt flyttat den och det inte fanns en anledning i världen att sätta den på rätt ställe. Nu börjar vi dock överväga att inte godkänna avvikelsen av toalettstolen eftersom även handfatsavloppet inte kommer vara rätt i varken höjd eller avstånd och även den behöver flyttas.
T Tummenmittihanden80 skrev:@Daggew Det är ytterst väsentligt med din långa erfarenhet att få höra vad du anser. Tack!
Hej, ja det var inte helt enkelt, men firman vi fick tag på gjorde en kanon jobb så det blev bra tillslut men fick magsår och problem med ångest som tyvärr inte gett med sig helt.
Dessutom en väldig skepsis till hantverkare.
( Har tyvärr haft andra som också betett sig oproffsigt)
@gefledala - tack!
I ert avtal så står "Elarbeten görs enligt elsäkerhetsförbundets regler". Det finns inget som heter elsäkerhetsförbundets regler. Det är Elsäkerhetsverket som ger ut regler. För övrigt ser det mesta oprofessionellt ut så stoppa arbetet omedelbart och låt en kunnig totalentreprenör med underentreprenörer med rätt behörigheter och kompetens ta över.
GÖR OM GÖR RÄTT!
Ta dit försäkringsbolaget, små pengar jämfört med att få göra om jobbet.
Ett annat alternativ, ta dit en besiktningsman.
Ta dit försäkringsbolaget, små pengar jämfört med att få göra om jobbet.
Ett annat alternativ, ta dit en besiktningsman.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
problemet är att hantverkaren har rätt att åtgärda sina fel.
Verktygstokig
· 77 inlägg
Kanske uttryckte mig otydligt. Jag menar alltså inte att det finns ett ställningstagande att det inte rekommenderas utan snarare att det inte finns ett ställningstagande att det alltid är gipsskivor som rekommenderas. (förlåt om jag är otydlig, är lite trött) Det jag menar kanske förtydligas bättre här:K Kane skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: hade råkat få med en print som blivit lite tokig
Redigerat: