banjoragge banjoragge skrev:
Har styrelsen gett tillstånd till detta? Annars bryter medlemmen mot lagen. Styrelsen kan begära från medlemmen att bygget stoppas. Om medlemmen gör ingrepp i vatten och avlopp utan tillstånd, kan det bli svåra konsekvenser för medlemmen. Om det uppstår skador (läckage) så ska respektive hantverkare vara försäkrad mot det och som stöd för detta ska de lämna intyg på egenkontroll. Om det uppstår läckage och det inte finns giltiga intyg kan medlemmen bli skadeståndsskyldig mot såväl föreningen som ev. annan medlem om det läckt in till dem.
Ta in en certifierad besiktningsman omgående och se vad som kommer fram i hans protokoll. Då har ni lite att börja med iaf. Så här säger lagen:
7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket.
Lag (2003:31).
Till sist: Jag har dragit liknande ärenden i brf:er och problemet är inte att veta vad som är rätt. Det ska en certifierad hantverkare klara. Problemet är det juridiska och hur försäkringar gäller.
Det kan vara en fördel att läsa de senaste inläggen....
Jag hänvisade till en dom i hovrätten, som säger emot mycket av det du säger...
googla RH1994:28

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det kan vara en fördel att läsa de senaste inläggen....
Jag hänvisade till en dom i hovrätten, som säger emot mycket av det du säger...
googla RH1994:28
Såg inte det. Sorry. Har tyvärr fått dra ett par ärenden och taggarna åker ut direkt när jag ser att fuskare förstör för både kunder och andra med sitt schabbel.

Kollar man på bilderna blir man duktigt oroad. Jag har själv gjort 3 badrum utan utbildning och kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan tycka att det där arbetet är OK.

• Gilla
Tummenmittihanden80 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vem rekommenderar det inte?

Detta är från GVK's säkra våtrum;
[bild]
Jag läste igenom monteringsanvisningarna för ganska många av dem vanligaste tätskiktsfolierna för tre år sedan. Samtliga som jag läste då angav att våtrumsskiva skulle användas bakom deras folie i våtzon1.

Så även om GVK säger att vanlig gips är godkänt överallt så säger även GVK att:
”Alla tätskikt som används ska vara branschgodkända och monteras enligt den ansvarige leverantörens dokumenterade anvisningar.”

Som jag tolkar det så ska det enligt GVK vara våtrumsskiva i våtzon 1 i fall leverantörens monteringsanvisningar anger det.

Eller är jag helt ute och cyklar?

X Xhoza skrev:
Jag läste igenom monteringsanvisningarna för ganska många av dem vanligaste tätskiktsfolierna för tre år sedan. Samtliga som jag läste då angav att våtrumsskiva skulle användas bakom deras folie i våtzon1.

”Alla tätskikt som används ska vara branschgodkända och monteras enligt den ansvarige leverantörens dokumenterade anvisningar.”

Som jag tolkar det så ska det enligt GVK vara våtrumsskiva i våtzon 1 i fall leverantörens monteringsanvisningar anger det.

Kollade lite snabbt på några leverantörer. Vet inte vilka leverantörer du avser.
LIP skriver;
Textinstruktion om användning av underlag på sugande ytor och blandningsförhållande för primer.
Kiilto skriver;
Textavsnitt som beskriver riktlinjer för underlag för golv och vägg i våtutrymmen relaterat till byggmaterial från LIP och Kiilto.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T
X Xhoza skrev:

Ja, du är ute och cyklar. GVK har haft vanlig pappgips godkänt hela tiden. Bara BKR som hade våtrumsskiva som krav under två tre år men sedan 2015 så blev det godkänt igen med pappgips även hos BKR eftersom GVK inte vill hänga på tåget med våtrumsskivor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.