78 624 läst · 200 svar
79k läst
200 svar
Varningssignaler under pågående badrumsrenovering
Vem har betalt materialet de använt så här långt?T Tummenmittihanden80 skrev:Jag pratade med konsumentrådgivaren i kommunen som ansåg att vi var där eftersom de utlovat att behörig personal skulle utföra tjänsten och det inte gjorts. Samt att de brustit så i att rekommendera en avvikelse på brunnen emot gällande branschregler. Detta är dock väldigt förenklat skrivet - resonemanget konsumentrådgivaren förde var i fler led.
Tack!
De är helt beredda på att lämna arbetsplatsen (dock med betalning för att de satt upp gipsväggar och målat tak) utan en besiktning. De anser dock inte att det finns några fel i den utförda tjänsten. Precis som du skriver är det EN person på detta företaget som har utbildningen och det är inte denne som utfört arbetet.
Kostnaden att riva bort det som de gjort lär ju kosta mer än några gipsskivor.
Men beroende på vad de vill ha så kan det kanske vara skönt att bara bli av med dem
Verktygstokig
· 77 inlägg
Alfredo skrev:
De har betalat materialet inklusive de elrördragningar som de gjort i både väggar och tak och å det bestämda hävdar är helt ok att vem som helst gör. Men ja, vi betalar gärna en liten slant för att slippa huvudvärken även om det behöver rivas igen. Vi har dock inte fått någon slutsumma än.M Mortsken skrev:
De elrördragningar de gjort kan vara OK ur ditt perspektiv. För dig är det väsentliga framförallt vilket skick de har just nu. Inte hur de kommit till.T Tummenmittihanden80 skrev:
Har någon dragit rör utan rätt "behörighet" har denne begått ett brott då arbetet utfördes. Det är dock inte riktigt samma sak som att anläggningen är "olaglig".
Stoppa arbetet och be försäkringsbolaget kontrollera innan ytskikt. Mycket skumrask i branchen nu!T Tummenmittihanden80 skrev:Vi håller på att renovera vårt badrum i vår bostadsrätt. Företaget ska ha behörighet enligt BKR och enligt offerten ska allt ske enligt säker vatten osv.
Vi har dock insett att de olika som utför arbetet kanske inte har den behörighet som de ska ha. I vår förening har vi haft flera vattenskador och påtalat väldigt tydligt för arbetsledaren att allt måste gå rätt till och att de får kontakta oss om det stöter på patrull. Vi har hela tiden funnits i samma byggnad men ingen har frågat oss om något, vi har dock upptäckt en del saker när vi kikat in i badrummet för att se hur arbetet fortskrider.
Nu har det uppstått flertalet saker som gör att vi i stort sett ifrågasätter stora delar av arbetet, jag utelämnar dock en del detaljer. Vi är mitt uppe i processen och golvet har nyligen flytspacklats. Tätskikt sitter på väggar men ej golv. Vi har bett arbetsledaren komma och förklara vad som händer men han menar att det inte behövs.
Ett par frågetecken vi behöver hjälp med att räta ut är.
1. Vi upptäckte att avloppet från handfatet knappt sticker ovanför kanten av flytspacklet. Är det verkligen godkänt?
2. Den flyttade golvbrunnen sitter 16 cm från vägg - det menar arbetsledaren att det går att skriva en avvikelse och att det inte är några konstigheter. Stämmer verkligen det för en flyttad brunn? (enligt det jag läst i bla monteringsanvisningar och säker vatten så stämmer det inte men jag kan ha missuppfattat något)
3. Väggarna har byggts upp ca 3 cm (med bla vanligt gips med primer och sen tätskikt på det) och det leder till att avloppet från handfatet även det kommer att vara för nära tätskiktet men att det noteras som en avvikelse och inte är någon huvudvärk öht då det är ett befintligt avlopp som var godkänd vid tiden för uppförandet. Stämmer det?
Det är fler varningsklockor som ringer men detta verkar vara de största frågorna vi har just nu.
Mitt försäkringsbolag, IF, erbjuder en tjänst där de kvalitetssäkrar en badrumsrenovering inkl besiktning efter tätskikt är monterat och en besiktning när allt är klart för 10.000 (har jag för mig att det var)Alfredo skrev:
Redigerat:
Där ser man. Men de tar ju också rätt skapligt betalt.T TobiasStockholm skrev:
Jag tolkade nog @Serpum som att han menade att de skulle kontrollera "kostnadsfritt" som en del i försäkringsavtalet. Men det var ju mest mitt antagande och inget som egentligen har diskuterats i tråden.
Ja och detta är alltså en tjänst som de erbjuder innan man startat med renoveringen, vet inte om det är aktuellt med en renovering som har gått fel.Alfredo skrev: