Mikael_L Mikael_L skrev:
De som är fullbokade brukar vara det av någon anledning ... ;)
Mikael_L Mikael_L skrev:
De som är fullbokade brukar vara det av någon anledning ... ;)
De vi valde var fullbokade i typ 4 månader men nu ska jag välja någon som har en öppning i juni 2025 eller nåt:crysmile:.

• Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fastighetsägaren, representerad av brf-styrelsen, har en skyldighet att skydda fastigheten från felaktiga installationer i t ex v/a. En ombyggnad som berör v/a kräver alltid tillstånd och är villkorad, och om entreprenör inte håller sig till det jobb som beställts av enskild medlem så har föreningen intresse att lägga sig i.
På den enskilde medlemmens sida.
Inte ekonomiskt, men väl med krav på att företag lever upp till vad kontraktet säger.
En brf-styrelse kan skaffa möjlighet till juridisk rådgivning antingen via medlemskap i branschorganisation, t ex SBC, Fastighetsägarföreningen eller motsvarande. Enklast är det med braf inom HSB, men de flesta hör ju inte dit.
Har föreningen inte skaffat backup av den här typen redan innan, som ett självklart sätt att kompensera att styrelsen är amatörer, så är föreningen enligt min uppfattning inte seriös.

Bananskalare Bananskalare skrev:
På vilket sätt skulle styrelsen hjälpa en medlem som hat problem med hantverkare.
Tänk på att med största sannolikhet sitter ingen jurist i styrelsen.

OlssonX OlssonX skrev:
En ombyggnad som berör v/a kräver alltid tillstånd och är villkorad
Här är du väl kategorisk. En normal helrenoveringen av ett badrum berör v/a då den ofta innebär byte av synliga ledningar för tappvatten, nya blandare ny anslutning till avlopp med mera. En sådan renovering kräver enligt många stadgar, eller gissar jag de flesta, inget speciellt tillstånd.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Fastighetsägaren, representerad av brf-styrelsen, har en skyldighet att skydda fastigheten från felaktiga installationer i t ex v/a. En ombyggnad som berör v/a kräver alltid tillstånd och är villkorad, och om entreprenör inte håller sig till det jobb som beställts av enskild medlem så har föreningen intresse att lägga sig i.
På den enskilde medlemmens sida.
Inte ekonomiskt, men väl med krav på att företag lever upp till vad kontraktet säger.
En brf-styrelse kan skaffa möjlighet till juridisk rådgivning antingen via medlemskap i branschorganisation, t ex SBC, Fastighetsägarföreningen eller motsvarande. Enklast är det med braf inom HSB, men de flesta hör ju inte dit.
Har föreningen inte skaffat backup av den här typen redan innan, som ett självklart sätt att kompensera att styrelsen är amatörer, så är föreningen enligt min uppfattning inte seriös.
Föreningen är intresserad av att deras bitar är korrekt utförda. De kommer inte stötta medlemmen. Det är inte deras arbete. Att tätskikt inte är korrekt monterat är inte något de ska kontrollera eller för den delen kontrollera. Så hjälpen utav styrelsen sträcker sig till att rören är korrekt monterade.
Sedan så om man ska titta på lagen så kan man gå väldigt långt utan att styrelsen har rätt att säga så mycket. En förening kan inte ens kräva att man ska söka tillstånd för att renovera badrummet.

Är det något mer du vill ha hjälp med när det gäller brf? Så är det bara att fråga!
Vi är många här som gärna hjälper till.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
En förening kan inte ens kräva att man ska söka tillstånd för att renovera badrummet.
Fast visst kan de väl det om renoveringen innebär "ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten" och stadgarna inte stipulerar att "styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket", Se Bostadsrättslagen 7:7.

Tänker att en badrumsrenovering normalt omfattar byte av synliga tappvattenledningar, blandare med mera och att detta bör vara en ändring som "default" enligt lagen kräver tillstånd.

Nu är min rätt begränsade erfarenhet att stadgarna oftast brukar medge exempelvis badrumsrenovering utan tillstånd av styrelsen men visst borde det finnas stadgar/föreningar som innebär att tillstånd faktiskt krävs?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast visst kan de väl det om renoveringen innebär "ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten" och stadgarna inte stipulerar att "styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket", Se Bostadsrättslagen 7:7.

Tänker att en badrumsrenovering normalt omfattar byte av synliga tappvattenledningar, blandare med mera och att detta bör vara en ändring som "default" enligt lagen kräver tillstånd.

Nu är min rätt begränsade erfarenhet att stadgarna oftast brukar medge exempelvis badrumsrenovering utan tillstånd av styrelsen men visst borde det finnas stadgar/föreningar som innebär att tillstånd faktiskt krävs?
Jag har läst någon dom om just ombyggnation. Och då hade de flyttat om det mesta om jag minns rätt...

T Tummenmittihanden80 skrev:
De vi valde var fullbokade i typ 4 månader men nu ska jag välja någon som har en öppning i juni 2025 eller nåt:crysmile:.
En hantverkare som jag anlitat några ggr. gjorde ett litet jobb i våras, akut. Kunde komma tillbaka i somras för att slutföra ( jag återställer ytskikt själv). Samtidigt bokade jag in honom för ett litet större jobb som förhoppningsvis kan bli i juni i år. För några år sedan tipsade jag en kollega om hantverkaren. Men då var han fullbokad i två år, och hade dessutom en reservkö.

Man får räkna med väldigt långa ledtider för en bra hantverkare. Det hjälper också att ha bra referenser som kund. Får du tipset av en kollega så berätta det direkt när du pratar med hantverkaren.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Här krävs det tillstånd för alla badrumsrenoveringar just för att kontrollera att det verkar vara behöriga hantverkare och att en badrumsrenovering ofta innebär att t.ex. golvbrunnen och/eller andra avloppsanslutningar flyttas och därmed ändras anslutningen till föreningens "groda". Så vitt jag minns görs det också en besiktning när tätskiktet är klart för att minimera risken för en vattenskada som leder till kostnader för föreningen.

Vattenskador är dyra för föreningarna eftersom självrisken är hög.

• Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
för att kontrollera att det verkar vara behöriga hantverkare
Fast om det kravet skulle flyga vid prövning är jag ytterst skeptisk till, men det är en annan diskussion. :)

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Här krävs det tillstånd för alla badrumsrenoveringar just för att kontrollera att det verkar vara behöriga hantverkare och att en badrumsrenovering ofta innebär att t.ex. golvbrunnen och/eller andra avloppsanslutningar flyttas och därmed ändras anslutningen till föreningens "groda". Så vitt jag minns görs det också en besiktning när tätskiktet är klart för att minimera risken för en vattenskada som leder till kostnader för föreningen.

jag tror att om inte samtliga så nästan alla föreningar kräver tillstånd för att renovera badrummet.
Rätten är inte lika säker dock...
inte enligt den här domen RH 1994:28

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Fast om det kravet skulle flyga vid prövning är jag ytterst skeptisk till, men det är en annan diskussion. :)
Ja så kan det vara, men man vill inte ha en utdragen tvist under flera år med föreningen för det leder ju till bekymmer av olika slag.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja så kan det vara, men man vill inte ha en utdragen tvist
Nej man vill inte men vad gör man om man själv vill renovera sitt badrum och föreningen tror sig kunna stoppa det med tossiga krav på "behörighet"? Men vi börjar kanske glida från ämnet. :oops:

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Tanken är bra, men vem granskar tätskiktet?
Det måste kosta föreningen ganska mycket pengar Eftersom jag antar att de tar in ett proffs?
Att få besiktiga rördragningen kan de kräva. men frågan är är det de nya badrummen som är boven eller de gamla?

Sant, så det får ju definitivt åtgärdas
Avståndet från röruppsticket till ytskiktet dvs kaklet är oväsentligt, det är avståndet till ytan där tätskiktet appliceras som gäller och skall vara minst 60mm. Skvallerröret ser inte ut att vara av rätt dimension men det kanske är en synvilla, det skall ha en innerdiameter av minst 20mm.

Hoppas att allt löser sig för er.

Vi håller på att renovera vårt badrum i vår bostadsrätt. Företaget ska ha behörighet enligt BKR och enligt offerten ska allt ske enligt säker vatten osv.

Vi har dock insett att de olika som utför arbetet kanske inte har den behörighet som de ska ha. I vår förening har vi haft flera vattenskador och påtalat väldigt tydligt för arbetsledaren att allt måste gå rätt till och att de får kontakta oss om det stöter på patrull. Vi har hela tiden funnits i samma byggnad men ingen har frågat oss om något, vi har dock upptäckt en del saker när vi kikat in i badrummet för att se hur arbetet fortskrider.

Nu har det uppstått flertalet saker som gör att vi i stort sett ifrågasätter stora delar av arbetet, jag utelämnar dock en del detaljer. Vi är mitt uppe i processen och golvet har nyligen flytspacklats. Tätskikt sitter på väggar men ej golv. Vi har bett arbetsledaren komma och förklara vad som händer men han menar att det inte behövs.

Ett par frågetecken vi behöver hjälp med att räta ut är.

1. Vi upptäckte att avloppet från handfatet knappt sticker ovanför kanten av flytspacklet. Är det verkligen godkänt?
2. Den flyttade golvbrunnen sitter 16 cm från vägg - det menar arbetsledaren att det går att skriva en avvikelse och att det inte är några konstigheter. Stämmer verkligen det för en flyttad brunn? (enligt det jag läst i bla monteringsanvisningar och säker vatten så stämmer det inte men jag kan ha missuppfattat något)

3. Väggarna har byggts upp ca 3 cm (med bla vanligt gips med primer och sen tätskikt på det) och det leder till att avloppet från handfatet även det kommer att vara för nära tätskiktet men att det noteras som en avvikelse och inte är någon huvudvärk öht då det är ett befintligt avlopp som var godkänd vid tiden för uppförandet. Stämmer det?

Det är fler varningsklockor som ringer men detta verkar vara de största frågorna vi har just nu.
Har styrelsen gett tillstånd till detta? Annars bryter medlemmen mot lagen. Styrelsen kan begära från medlemmen att bygget stoppas. Om medlemmen gör ingrepp i vatten och avlopp utan tillstånd, kan det bli svåra konsekvenser för medlemmen. Om det uppstår skador (läckage) så ska respektive hantverkare vara försäkrad mot det och som stöd för detta ska de lämna intyg på egenkontroll. Om det uppstår läckage och det inte finns giltiga intyg kan medlemmen bli skadeståndsskyldig mot såväl föreningen som ev. annan medlem om det läckt in till dem.
Ta in en certifierad besiktningsman omgående och se vad som kommer fram i hans protokoll. Då har ni lite att börja med iaf. Så här säger lagen:
7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket.
Lag (2003:31).
Till sist: Jag har dragit liknande ärenden i brf:er och problemet är inte att veta vad som är rätt. Det ska en certifierad hantverkare klara. Problemet är det juridiska och hur försäkringar gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.