78 109 läst · 200 svar
78k läst
200 svar
Varningssignaler under pågående badrumsrenovering
Ja det går. Jag sätter andra dosor men i huvudsak är de samma. Sedan sätter jag även tätningssats mellan dosan och strömbrytare/uttag om de är nära vasken. Inte för att det egentligen behövs men det känns bättre.
Efter att ha sett bilderna du lagt upp så:
1) anlita en besiktningsman, för genomgång utan byggare närvarande.
2) utgå ifrån besiktningsmannens rapport som underlag för reklamation av utfört arbete. Gör det skriftligt och förmedla att bygget stoppas tillsvidare. Byt lås.
3) tillåt absolut inget vidare arbete innan ALLT är åtgärdat, vilket byggaren antagligen är oförmögen till utifrån tråden. Gör det skriftligt i mail samt brev som du skickar rekommenderat. Kräv datum för åtgärder av brister och dokumentation som skall löpande skickas till besiktningsman, och vid behov inspekteras av hen.
4) ta in en eller flera nya firmor som får ge offert på färdigställande. Denna kostnad skall i en ev tvist belastas byggare 1.
5) Betala absolut inget innan du har ett färdigt och besiktigat badrum.
6) förbered dig på att inte ha ett badrum på ett bra tag.
7) känner med dig!
Fy fan va trist!
2) utgå ifrån besiktningsmannens rapport som underlag för reklamation av utfört arbete. Gör det skriftligt och förmedla att bygget stoppas tillsvidare. Byt lås.
3) tillåt absolut inget vidare arbete innan ALLT är åtgärdat, vilket byggaren antagligen är oförmögen till utifrån tråden. Gör det skriftligt i mail samt brev som du skickar rekommenderat. Kräv datum för åtgärder av brister och dokumentation som skall löpande skickas till besiktningsman, och vid behov inspekteras av hen.
4) ta in en eller flera nya firmor som får ge offert på färdigställande. Denna kostnad skall i en ev tvist belastas byggare 1.
7) känner med dig!
Fy fan va trist!
Redigerat:
Verktygstokig
· 77 inlägg
Ok, då är jag med.Padde Kvist skrev:
Blir lite hoppfull när jag läser att du vidtar såna åtgärder trots att det inte behövs. Hoppas vår nästa hantverkare är av den noggranna typen.
Verktygstokig
· 77 inlägg
Tack Janne, det är såhär det får bli. Hoppas innerligt att vi hittar någon som kan lösa badrummet inom en inte allt för lång tid. Vi har många andra renoveringar som är avhängiga denna badrumsrenoveringen. Men nu får vi se till att göra om och göra rätt.J Janne Nilsson skrev:Efter att ha sett bilderna du lagt upp så:
1) anlita en besiktningsman
2) utgå ifrån besiktningsmannens rapport som underlag för reklamation av utfört arbete. Gör det
3) tillåt absolut inget vidare arbete innan ALLT är åtgärdat, vilket byggaren antagligen är oförmögen till utifrån tråden.ta skriftligt i mail samt brev som du skickar rekommenderat. Kräv datum för åtgärder av brister och dokumentation som skall löpande skickas till besiktningsman, och vid behov inspekteras.
4) ta in en ny firma som får ge offert på färdigställande. Denna kostnad skall belastas byggare 1.
5) förbered dig på att inte ha ett badrum på ett bra tag.
6) känner med dig!
Fy fan va trist!
T Tummenmittihanden80 skrev:Vi håller på att renovera vårt badrum i vår bostadsrätt. Företaget ska ha behörighet enligt BKR och enligt offerten ska allt ske enligt säker vatten osv.
Vi har dock insett att de olika som utför arbetet kanske inte har den behörighet som de ska ha. I vår förening har vi haft flera vattenskador och påtalat väldigt tydligt för arbetsledaren att allt måste gå rätt till och att de får kontakta oss om det stöter på patrull. Vi har hela tiden funnits i samma byggnad men ingen har frågat oss om något, vi har dock upptäckt en del saker när vi kikat in i badrummet för att se hur arbetet fortskrider.
Nu har det uppstått flertalet saker som gör att vi i stort sett ifrågasätter stora delar av arbetet, jag utelämnar dock en del detaljer. Vi är mitt uppe i processen och golvet har nyligen flytspacklats. Tätskikt sitter på väggar men ej golv. Vi har bett arbetsledaren komma och förklara vad som händer men han menar att det inte behövs.
Ett par frågetecken vi behöver hjälp med att räta ut är.
1. Vi upptäckte att avloppet från handfatet knappt sticker ovanför kanten av flytspacklet. Är det verkligen godkänt?
Nej ej godkänt 60 mm skall röret sticka upp över golvet. Anledningen är att tätskiktet på golvet skall nå upp på avloppsröret dvs nå över ytskiktet på golvet
2. Den flyttade golvbrunnen sitter 16 cm från vägg - det menar arbetsledaren att det går att skriva en avvikelse och att det inte är några konstigheter. Stämmer verkligen det för en flyttad brunn? (enligt det jag läst i bla monteringsanvisningar och säker vatten så stämmer det inte men jag kan ha missuppfattat något)
Den skall vara minst 200 mm från vägg också för tätskiktets skull
3. Väggarna har byggts upp ca 3 cm (med bla vanligt gips med primer och sen tätskikt på det) och det leder till att avloppet från handfatet även det kommer att vara för nära tätskiktet men att det noteras som en avvikelse och inte är någon huvudvärk öht då det är ett befintligt avlopp som var godkänd vid tiden för uppförandet. Stämmer det?
Det är fler varningsklockor som ringer men detta verkar vara de största frågorna vi har just nu.
FreQa skrev:Ok bra att ni stoppat bygget.
140 för ett litet badrum, då ska de ha räknat på att flytta alla rör rätt för nu verkar det som de försöker tjäna pengar på att göra fel.
Det är bakvänt att lägga golvets tätskikt efter väggen. Meningen med att lägga golv först är att väggets tätskikt kan rinna ner på golv, inte bakom golvets tätskikt.
Mer bilder tack!
Suck. Dessa skojare. Att de bara orkar förstöra för folk för att sen gå vidare till nästa ställe...
Det är inte bakvänt att börja med väggarna, kanske beror på vilket system man använder, det kan jag inte svara på men för t.ex Kiilto så ska man börja med väggarna och avsluta med tätskikt på golv. På det sättet slipper man även klampa runt på duken och kan sätta kakel på väggarna innan man satt tätskiktet på golv, förutsatt då att man lämnar nedersta raden för att göra plats för uppvik av duken. Menar inte att försvara dem för dem verkar uppenbarligen gjort flera fel, vill bara klargöra.FreQa skrev:Ok bra att ni stoppat bygget.
140 för ett litet badrum, då ska de ha räknat på att flytta alla rör rätt för nu verkar det som de försöker tjäna pengar på att göra fel.
Det är bakvänt att lägga golvets tätskikt efter väggen. Meningen med att lägga golv först är att väggets tätskikt kan rinna ner på golv, inte bakom golvets tätskikt.
Mer bilder tack!
Suck. Dessa skojare. Att de bara orkar förstöra för folk för att sen gå vidare till nästa ställe...
Koppla in en besiktningsman för en förbesiktning.
Om el redan fanns i badrummet så får en person med "nödig kännedom" byta ut allt i samband med renovering. Däremot får man inte göra "utökning" av elinstallationen och det innebär att inga extra uttag, inga förlängningar eller annat för göras utan att en behörig elektriker anlitas.H hempularen skrev:När det gäller el så är redan att dra rören olagligt. Att dessutom dra in trådar i rören är därmed ännu mer uppenbart olagligt.
Nu skall man komma ihåg att detta är lite av ett formaliafel. Det utförs väldigt mycket sådana här olagliga installationer. Men du har i avtalet att det skall göras av behörig elfirma.
T Tummenmittihanden80 skrev:
J Janne Nilsson skrev:Efter att ha sett bilderna du lagt upp så:
7) känner med dig!
Fy fan va trist!
+1 på denna!
Inte ofta jag tycker att utfört arbete av hantverkare är så dåligt som trådskapare eller folk i tråden anser.
Men detta skriker Oseriöst, och det är värt de där tusenlapparna för en statusbesiktning, helst igår.
Det är inte enbart att det är fel utfört, utan det är den ansvarigas sätt att hantera problemet som ger iallafall mig enorma varningssignaler.
Inte för att det kanske är väsentligt, men har 17 år i branschen.
Lycka till! Hoppas ni till slut får ett badrum som ni är nöjda med, och som är korrekt utfört
Känner med er, vi har gjort samma resa med en firma som påstod att de hade alla Cert osv. De orsakade stor vattenskada som gick ut i intilliggande rum utan att att tycka de gjort nåt fel. Visade sig vara riktigt fula fiskar som hotade med rivning av hela huset mm. Tillslut kom ett kontrakt fram där de förfalskat min namnteckning, (polisanmäldes givetvis men det lades ned då man inte kunde bevisa vem som skrivit ) man kunde dock klart se att det inte var min namnteckning. Som tur var så betalade vi aldrig. Vi kastade ut dem och fick börja om från början, tog drygt 1 år innan det blev klart.
ni betalar inte en krona. Ni stoppar projektet och tar in en utomstående besiktningsman.
Allt ni påtalat har ni rätt i att det är fel. Finns inte en enda acceptabel ursäkt att inte göra rätt när de nu gör om. Ni skall INTE acceptera en avvikelse.
Ni stoppar det rakt av.... (mvh snickare)
Allt ni påtalat har ni rätt i att det är fel. Finns inte en enda acceptabel ursäkt att inte göra rätt när de nu gör om. Ni skall INTE acceptera en avvikelse.
Ni stoppar det rakt av.... (mvh snickare)
Nej, det är sant. Man kan byta ut strömbrytare och annat, men man får inte dra nya rör eller ledningar.T tanker skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 535 inlägg
Men nu låter det som de åtminstonde har dragit nya trådar.T tanker skrev:
T tanker skrev:
Njaa, det stämmer väl kanske inte helt då men det beror på vad som finns i badrummet och hur det är anslutet.
rör får man väl dra men ledningar däremot…N NoiseMaker skrev:
det finns nåt inom GVK som heter att till exempel då ” golvbrunn är för nära vägg men täthet kan garanteras” då klassas det inte som en avvikelse utan mer som notering antar jag.