Alla kan ha behörighet för våtrum. Men en snickare burkar inte ha elbehörighet.

• Gilla
KateVN och 2 till
  • Laddar…
T Tummenmittihanden80 skrev:
[bild]
Elsäkerhetsförbundet? Vad är det för påhitt? Har hört talas om elsäkerhetsverket och elsäkerhetsföreningen men det där var något nytt. Tror du haft otur här och råkat anlitat några riktiga skojare. Du har ju full dokumentation på alla felaktigheter så kasta ut dem och håll inne betalningen. De lär inte få något större gehör i rätten vid eventuell stämning.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
KateVN och 3 till
  • Laddar…
B
Det är bakvänt, men inte nödvändigtvis fel. Det är olika mellan olika fabrikat där några förespråkar att golv läggs efter vägg, gissningsvis pga risk för skador som kan uppstå på tätskiktet före plattor läggs.

Viktigast att lägga enligt tätskiktsleverantörens anvisningar, bakvänt eller ej.

FreQa FreQa skrev:
Ok bra att ni stoppat bygget.
140 för ett litet badrum, då ska de ha räknat på att flytta alla rör rätt för nu verkar det som de försöker tjäna pengar på att göra fel.

Det är bakvänt att lägga golvets tätskikt efter väggen. Meningen med att lägga golv först är att väggets tätskikt kan rinna ner på golv, inte bakom golvets tätskikt.

Mer bilder tack!

Suck. Dessa skojare. Att de bara orkar förstöra för folk för att sen gå vidare till nästa ställe...

• Gilla
Eriklundwcist2 och 1 till
  • Laddar…
Angående el. Kolla upp företaget på elsäkerhetsverket på deras tjänst
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget

Behörighet inom el bytte namn till auktorisation juli 2017

Angående VVS arbetet acceptera inga avvikelser de har haft chansen att göra allt rätt. Och avvikelser som kommer fram i efterhand skulle jag aldrig godkänna.
Man ska ha en dialog innan avvikelsen.
Ingen dialog /godkännande från dig är ett avtalsbrott efter som de inte uppfyller standarden som de angivit i kontraktet.
Be de göra om och rätt accepterar de inte så häv kontraktet.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ja men då har jag inte fått det om bakfoten. Det var någon slags snickare som även förberedde för elen och som gjort lite allt möjligt som satt tätskiktet. Vad jag kan läsa mig till ska det göras av behörig plattsättare. Har du koll på om en snickare kan få behörighet? Kan iofs ha misstolkat reglerna.
Om de är ”behöriga” genom BKR, så skall plattsättaren (gäller tätskikt och plattsättning) ha synlig legitimation där behörigheten framgår. Kontakta BKR och hör med dem.

En snickare är med största sannolikhet inte behörig att arbeta med el. Och dit räknas även att dra rören och dosor osv.

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om de är ”behöriga” genom BKR, så skall plattsättaren (gäller tätskikt och plattsättning) ha synlig legitimation där behörigheten framgår. Kontakta BKR och hör med dem.

En snickare är med största sannolikhet inte behörig att arbeta med el. Och dit räknas även att dra rören och dosor osv.
Fanns ingen behörighet hos hans anställda iaf. Vi kan ju ha missuppfattat och de som varit i lägenheten behöver ju inte ha varit anställda utan kan ha varit underentreprenörer.

Men den som utför tätskiktet skall dels vara anställd i en certifierad firma, del ha en personlig certifiering för just det fabrikat som används. Certifieringen är alltså inget generellt, den är kopplad till ett givet fabrikat.
Det finns inga lagar som föreskriver certifiering. Men du har i ditt avtal att de skall vara cerifierade. Därmed är det avtalsbrott om arbetet inte utförs av certifierade hantverkare.
När det gäller el så är det olagligt att arbeta med det utan behörighet ( där behöver inte utföraren personligen ha behörighet). Fängelse upp till 12 månader om man bryter mot den lagen. Men ingen har någonsin dömts.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men den som utför tätskiktet skall dels vara anställd i en certifierad firma, del ha en personlig certifiering för just det fabrikat som används. Certifieringen är alltså inget generellt, den är kopplad till ett givet fabrikat.
Det finns inga lagar som föreskriver certifiering. Men du har i ditt avtal att de skall vara cerifierade. Därmed är det avtalsbrott om arbetet inte utförs av certifierade hantverkare.
När det gäller el så är det olagligt att arbeta med det utan behörighet ( där behöver inte utföraren personligen ha behörighet). Fängelse upp till 12 månader om man bryter mot den lagen. Men ingen har någonsin dömts.
Tack för att du är så tydlig! BKR tog upp att det ju kan vara så att snickarna, som monterat tätskiktet, är anställda av en underentreprenör som är certifierad firma och har personlig certifiering. Jag tror ju inte att det är så men måste utesluta det alternativet innan jag går på för hårt kring avtalsbrott kring den punkten.

Gällande elen - gäller det alltså även om de inte kopplar på någon el utan endast förbereder och drar sladdar i väggarna? (Du är supertydlig, jag vill bara säkerställa så jag inte varit otydlig på något sätt)

När det gäller el så är redan att dra rören olagligt. Att dessutom dra in trådar i rören är därmed ännu mer uppenbart olagligt.

Nu skall man komma ihåg att detta är lite av ett formaliafel. Det utförs väldigt mycket sådana här olagliga installationer. Men du har i avtalet att det skall göras av behörig elfirma.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men du har i avtalet att det skall göras av behörig elfirma.
Måste man uttryckligen avtala om att uppdragstagaren ej ska begå brott?

• Gilla
  • Haha
Jontha och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När det gäller el så är redan att dra rören olagligt. Att dessutom dra in trådar i rören är därmed ännu mer uppenbart olagligt.

Nu skall man komma ihåg att detta är lite av ett formaliafel. Det utförs väldigt mycket sådana här olagliga installationer. Men du har i avtalet att det skall göras av behörig elfirma.
Tack! Vi ringde och ifrågasatte redan när vi upptäckte det men han var så säker på sin sak att vi svalde det han sa.

När plattsättaren kom så bad arbetsledaren honom om hans personnummer - jag vet inte riktigt hur det funkar med behörighet och BKR men min spontana tanke är ju att det är högst märkligt om han inte ens har sina anställdas personnummer.
Det behöver inte vara något konstigt med just detta. De måste enligt lag hålla med elektonisk personalliggare och om mannen kom från en underentreprenör så behöver han personnummret för att registrera honom.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det behöver inte vara något konstigt med just detta. De måste enligt lag hålla med elektonisk personalliggare och om mannen kom från en underentreprenör så behöver han personnummret för att registrera honom.

Personen kom inte från en underentreprenör, det var därför jag reagerade på att han inte hade hans personnummer. Men annars kan jag givetvis förstå att det inte vore några konstigheter om det var på så sätt som du skriver.

Personen kom inte från en underentreprenör, det var därför jag reagerade på att han inte hade hans personnummer. Men annars kan jag givetvis förstå att det inte vore några konstigheter om det var på så sätt som du skriver.
att man inte kan personnumret är inget konstigt. Men det beror på hur man uttrycker sig. Jag har svårt att komma ihåg personnr på nära anhöriga. sonen är jag osäker på.
;)

• Gilla
PDG77 och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
att man inte kan personnumret är inget konstigt. Men det beror på hur man uttrycker sig. Jag har svårt att komma ihåg personnr på nära anhöriga. sonen är jag osäker på.
;)
Jag kommer knappt ihåg mitt eget personnummer ibland och skulle än mindre kunna en anställds men i sammanhanget var det inte att arbetsledaren behövde personnumret för liggaren utan han hade inte hans personnummer alls och det var plattsättarens första dag. Därför blev jag fundersam kring behörigheten från BKR och den personliga kopplingen till plattsättaren. Men den kanske inte kräver registrering med personnummer. Men det är bara en liten detalj i sammanhanget.

• Gilla
Bortibacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.