358 988 läst · 2 168 svar
359k läst
2,2k svar
Varning för misstänkta annonser
Sedan kan jag tycka att om han nu skriver att den är "märkt Bosch AS 18-2G" samt "Har kollat runt lite och inte hittat denna modell! " så får de som budar på den skylla sig själva.
Att folk köper skit till överpris är inte vårt problem.
Att folk köper skit till överpris är inte vårt problem.
Tråkigt bara om någon icke-verktygs-freak tänker överraska sin partner med en ny och bra, kanske rent ut av önskad, Boschdragare. Överraskningen blir kanske i största laget på julafton.joflopp skrev:
Men som sagt så är det upp till köparen att veta vad man köper.
En liten fråga till säljaren kanske är på sin plats...
Vore kanske snällt att messa köparen? Jag är inte reggad där tyvärr annars hade jag gjort det.
/Kent
/Kent
Jo. jag håller med, särskilt på handelsplatser som Tradera är det ju lämpligt att vara lite insatt i det man tänker köpa, man kan ju knappast ha som krav att man som privatperson på tradera eller motsvarande handelsplatser ska vara expert på det man säljer. Om man däremot kryddar annonsen med fiktiva nypriser och liknande som de tidigare i tråden omskrivna borrhammarna eller lämnar i övrigt felaktiga uppgifter så är det ju en helt annan sak, men som sagt så har väl säljaren i detta fallet själv lämnat så pass många varningsflaggor att en ev köpare borde kolla upp saken lite närmare före vederbörande lägger ett bud.foppa72 skrev:
Och nu ett tankeexperiement till er som anmält annonsen till granskning: Om vi ponerar att det är en ny Festool rotex 125 ute på tradera med ett nypris på 3495+moms utan tillbehör annat än det som medföljer vid köpet, och den börjar dra iväg uppemot 6000, skulle ni då anmäla den annonsen med?
Onekligen en intressant frågeställning. I detta exempel hade nog jag bara dragit på smilbanden och gratulerat säljaren till en god affär.Gilbert skrev:
Fallet med den förfalskade Boschen ovan är mer åt bedrägerihållet. Trots säljarens brasklappar är jag övertygad om att säljaren har en god aning om vad han säljer. Brasklapparna är hans alibi.
Det som talar för säljarens oskuld är möjligen att han verkar sälja en massa blandat junk. Dvs han kanske åker runt och köper upp skräp som han säljer på Tradera (vilket i och för sig lika gärna skulle kunna peka på stöldgods)
Säljaren har också endast positiva omdömen, det har man inte om man regelmässigt lurar köpare.
Men som sagt så har jag kontaktat säljaren och påpekat att han kanske borde upplysa i annonsen att det inte rör sig om några äkta boschdragare. Inget svar ännu från säljaren. Heller inte någon tilläggstext i annonsen (det går inte att själv ta bort eller ändra en annons som har fått bud, bara lägga till information)