Gilbert skrev:
Till viss del håller jag med, men att lägga skulden på den som köper maskiner som ev "försvinner" i nåt företags bokföring är nog att gå lite väl långt, deras bokföring och eventuella brister i den torde ju vara deras huvudvärk, och ingen annans. Man får helt enkelt förutsätta att de gör rätt för sig om de inte, vilket vore högst osannolikt korkat, uttryckligen presenterar affärsuppgörelsen som "ett sätt för dem att fixa lös lite skattefifflade pengar".

Den skattemässiga "förlusten" är nog inte heller särskilt kännbar för oss skattebetalare då jag gissar att alla handverktyg (som ju var det som var aktuellt) hamnar i kategorin som direktavdras vid inköpsårets deklaration, det är alltså inget som ligger och "suger" skattepengar sen det bytt ägare, sen trillar det ju in nån ny skattekrona då den försålda maskinen ska ersättas osv... Det torde i allafall generera betydligt fler skattekronor in än alla som handlar verktyg från olika EU-länder.

Jag får hoppas att du är lika moralisk och noggrann när du klipper håret och handlar en pizza, och ser till att få ett ordentligt kvitto, för där kan det nog försvinna både en och två skattekronor.
Jag inser att jag uttryckt mig något oprecist. Som jag skrev - men kanske inte tryckte på tillräckligt - det handlar om att vara konsekvent. Jag försöker inte påstå att jag är bror duktig (med gloria och allt) bara att jag tycker att göra affärer på prylar som är tillskansade på ett icke okej sätt är är likvärdiga. Att säga att det är förkastligt att köpa stulet men ok att köpa saker saker som någon skattefuskat till sig är ok är i mina ögon dubbelmoral. (Sen om det är fel/bra eller inte bryr jag mig inte så mycket i just här - bara att det är dubbelmoral).

För övrigt så är avskrivna saker tillgångar i företaget. Dessa skall skattas för som övrig försäljning; Om man gör det eller inte bryr jag mig inte i - bara att sen inte kommer och säger att man är 100% ärlig.

Mikael_L
Och jag som råkade starta denna lilla sidodiskussion ... :
1. Menade inte någon pekpinne till dig fsn, det var mer en allmänt hållen iaktagelse som kan vara en anledning till att det är för bra för att vara sant.

2. ang stöld resp skattebrott.
Tja ... i slutänden kommer väl åsikterna ifrån vilken idiologi man har.

Tycker man skattetrycket är för hårt i Sverige, att alla skattepålagor inte är riktigt rättvisa, att småföretagarna har det svårt nog som det är ....

eller tycker man att det är omoraliskt att en del har och andra inte har, så det borde vara allas rätt att ta det man i vill. Att det är tur att det stjäls lite verktyg här och där, för hur ska man annars få råd med några schyssta proffsprylar .. eller...

I slutändan håller jag iaf. nog lite mer på fsn ... (men kanske inte om det eskalerat till någon sorts stor huvudverksamhet :surprised: )

Nu är det hilti som fejkas, o inte särskilt snyggt heller.

http://www.blocket.se/vi/19244503.htm?ca=23_10_s

Hur gör man för att klistra in en screenshot? Använder priint screen, skalade ner i paint o klistrade sen in i word, men då blev filen 485 kb vilket byggahus.s inte gick med på. Hur ska man göra istället?

Mikael_L
Bra förtjänst på dom maskinerna ... :surprised:

Prova att spara den i gif eller jpeg direkt ifrån paint.
Som gif blir den riktigt liten, men tappar en del färginfo så framförallt bilder kan bli gryniga.

Daniel_N skrev:
Nu är det hilti som fejkas, o inte särskilt snyggt heller.

[länk]

Hur gör man för att klistra in en screenshot? Använder priint screen, skalade ner i paint o klistrade sen in i word, men då blev filen 485 kb vilket byggahus.s inte gick med på. Hur ska man göra istället?
Jag la ett bud på 10.000:- ;)

Den var för go för att falla i glömska:

• Hilti fulkopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gick snabbt, annonsen är borta. Någon som pratat med honom? Måste nog vara årets värsta i och med att han uppger "nypriset" och försöker ge sken av att det är vad han fått betala tidigare...

Det är just sådana annonser jag tycker man ska anmäla till Blocket. Det brukar jag göra, brukar skicka med en länk till som antingen visar maskinen utan finmärkesklistermärket eller länk till originalmaskinerna. Då är det Blockets huvudvärk att reda ut om annonsen är inkorrekt eller ej. De brukar vara väldigt snabba på att svara.

Binesh skrev:
Det gick snabbt, annonsen är borta. Någon som pratat med honom? Måste nog vara årets värsta i och med att han uppger "nypriset" och försöker ge sken av att det är vad han fått betala tidigare...
Jag tror den är borta för att de är sålda, Springare gav ju 10.000 :)

Undra om han självmant tog bort det när han anade oråd eller är det någon stackare som faktiskt köpt dem, julklapp till pappsen.... Hilti är bra sa pappa, i år överraskar vi honom!

Kunde inte låta bli och bjuda och uppge en falsk epost :)

Vad gissar nipå att det var för verktyg? jula ?

• bosch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gilbert skrev:
Jo, nog är väl detta också en ful-kopia? Till säljarens försvar ska ju sägas att han lagt in tillräckligt med brasklappar i annonsen att han inte kan anklagas för att försöka lura nån: [länk]
den är super-fake.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.