andersmc skrev:
Det finns ingen möjlighet att förhindra att en och samma person registrerar sig under flera användarnamn.
Även det omvända förekommer. Flera olika säljare delar på en identitet.
Det håller jag med om helt och hållet. Det jag menade är att ingen kan registrera sig som "snöflingan" eftersom det redan är upptaget. Eftersom köparen bara kan lämna omdömme om den produkten aktionen gäller och ingen annan, så är enda chansen att fuska att han bjuder på sina egna aktion. Jag tycker att det låter väldigt korkat av säljaren att bjuda 4 ggr högre pris än vad varan är värd.

Om priset är för lågt, är det nog vanligt med att bulvaner går in och trissar upp priset.

Eld skrev:
Och hur vet du att "Snöflingan" inte är lika med säljaren?? Det går att ha hur många alternativa alias, mejladresser och bulvaner/lånade postadresser som helst...
Eftersom Snöflingan köpte dragaren för dyra pengar (i konkurrens med många andra budare) har jag svårt att tro att säljaren skulle ha någon anledning (i detta fall) att ropa in sin egen vara via bulvan-alias. Det positiva omdömmet är nog äkta. Och säljaren skrattar nog hela vägen till banken...

Redigerat:
Han fejkar ju inte med namnet iaf men priset på en Meec.......

Skickade ett mail till honom och frågade om det var samma modell som på Jula. Han svarade det att det var helt annan styrka i denna. Julas är ju på 620W och hans på 850W. Så detta måste ju verkligen vara ett fynd. Man kansker borde maila Meec istället och fråga varför en av deras modeller kostar 286:- och nästa steg uppåt 5995:- :)

Jo, det var flera saker som skiljde sig, slagtal och varvtalet var inte samma på hans som Julas nuvarande. Men vad jag kan minnas så är hans av den gamla, lite dyrare modellen. Sen sänkte Jula priset, de kanske tog igen det genom att minska på effekten och styrkan för att kompensera prissänkningen? Hursomhelst så rörde det sig om 50-100 kr i prissänkning. Så den har aldrig kostat 5995... Såvida den inte är en Hitachi med Meec dekaler hehe

Micke184 skrev:
Jaha, ytterligare ett bedrägeriförsök... eller?

[länk]
Bedrägeriförsök och bedrägeriförsök, allt är ju relativt, men att den där maskinen skulle vara en äkta makita är inte särskilt troligt. Laddaren som är fel färg och ser fel ut heter dc1414t vilket om det vore en äkta makitaladdare skulle vara otillräcklig för maskinen då den bara når upp till 14,4V, sen är det fel färgsättning på maskinen och så vidare....

Givetvis är det bedrägeri! Han skriver ju t.o.m. nypris hos maskin & verktyg i uppsala 5290 kr. Om han har kollat upp priset har, han givetvis sett att maskinen inte är likadan. Dessutom säljer Maskin & verktyg i Uppsala nästan inget Makita.

Känns väl lite som ett försök till 'att lura nån stackare på pengar' iaf...
2500:- och anger ett nypris för en äkta maskin..

Skickade iväg ett mail nyss.
Skrev att den är oäkta och att det räknas som bedrägeri/förfalsknig. Skrev dock att jag inte kunde veta om det var han, som försökte lura andra, eller om han själv hade blivit lurat.
"Hotade" med anmälan till blocket om han inte plockade bort annonsen inom kort tid.

Iofs. gör blocket väl inget åt det, men det vet kanske inte han.

Jag tror hans referens till någon butik bara var ett försök att fånga någon som tycker det låter seriöst men inte orkar kolla upp om denna maskin finns att köpa där.

Otroligt vad folk försöker kränga mycket skrot...

Äsch, han råkade skriva lite fel i rubriken bara. "Ny i kartong" - han menade förstås "nymålad i kartong". (Och så råkade han lägligt nog gegga lite färg på loggan på laddaren.)

screamin-daemon skrev:
Skickade iväg ett mail nyss.
Skrev att den är oäkta och att det räknas som bedrägeri/förfalsknig. Skrev dock att jag inte kunde veta om det var han, som försökte lura andra, eller om han själv hade blivit lurat.
"Hotade" med anmälan till blocket om han inte plockade bort annonsen inom kort tid.

Iofs. gör blocket väl inget åt det, men det vet kanske inte han.
Varför bara "hota"? Om du nu väl börjat att engagera dig så är väl det bara att anmäla. (Är inte på ngt sätt kritisk till ditt engagemang, bara lite frågande varför man inte skulle anmäla)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.