M MaxBackstrom skrev:
Vi hade nog bara otur då vi läste vad du skrev...
Hur är det en rekommendation att göra något exakt? Är svenska ditt modersmål?
 
  • Haha
  • Gilla
AynS och 2 till
  • Laddar…
Fan... bara lägg ner. Klart som fan att man kan fixa ac-grejer på egen hand, även om man "legalt" inte får befatta sig med dylikt. All creds till Farstatjejen som lagt ut vad som gjorts och resultat på det.

Upp till var och en att värdera informationen som givits. Klarar man inte av detta ska man nog inte vara på detta forum.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Hej! Jag måste bara varna övriga husägare för detta bluffbolag som benämner sig själva Saveenergy! Ett mindre seriöst företag går nog inte att hitta ute på marknaden. Det här kommer jag ta vidare till konsumentverket.

Det här är min berättelse:

Jag skickade ut offertförfrågan till div företag för att byta vår luft-luftvärmepump som sett bättre dagar.
Fick kontakt med deras försäljare Hans från bolaget Saveenergy, verkade trevlig och seriös i telefon, som skickade lite olika offerts. Jag jämförde deras priser med andra bolag för dem pumparna jag var intresserad av, och då priserna var inom samma rang samt att detta bolag kunde komma rätt snabbt så valde jag att gå vidare med dem.

För det första - så fick jag ingen info om att pumpen skulle skickas direkt till mig via postnord - lite drygt då postnord inte lät mig välja en tid och dag för att ta emot paketet, men det löste sig till slut. Fine, inget stort bekymmer liksom.

Av deras kundservice fick jag ett random datum och tid som de skulle komma förbi för själva installationen. Då jag arbetar som läkare inom en jourtung specialitet, och inte kunde ta ledigt eller såklart inte ville ”sjukskriva” mig för att få pumpen utbytt, påpekade jag detta till deras kundservice i mejl - jag gav dem istället olika förslag på datum och tider som skulle kunna passa mig bättre och se om dem kunde just dessa föreslagna dagar.

Vi kommer överens om ett datum och tid ett par veckor framför som passade. Den dagen närmar sig, och kvällen innan smsar deras tekniker mig att han är sjuk och inte kan komma. Förståeligt.

Kundservice ger mig en ny random tid veckan därpå, då jag självklart jobbar. Försöker ringa kundservice för att boka om (avbokar man inte minst 48h innan får man en faktura). Kommer aldrig fram till kundtjänst. Skickar ett irriterat mejl och föreslår nya tider.

Dem hör av sig ett par dagar därpå med en av tiderna som jag föreslog. Den dagen och tiden närmar sig, kundservice avbokar från ingenstans och ger mig åter en ny tid och dag SOM INTE PASSAR. Nu börjar jag bli riktigt irriterad, särskilt då jag försöker nå dem via telefon men aldrig kopplas fram.

Bestämmer mig för att ge dem en sista chans, vi hittar ett datum då jag är ledig och jag väntar, med tålamod.

Den dagen kommer, och så här är det: Du får ett sms om att hantverkaren kommer mellan 08-12 för att påbörja arbetet, mer än så vet du inte. Klockan hinner bli 12 utan att någon har dykt upp. Ingen som ringt, smsat eller knackat på öht. Kontaktar deras kundservice, som såklart inte svarar.

Ett par dagar därpå kommer en faktura på 800 kronor då dem påstår att jag inte varit hemma när dem knackade på, vilket är en vidrig lögn. Det roliga är att jag också har en kamera utanför huvudentrén och så fort något rör sig så får jag en notis samt så filmar kameran. Ingen har vistats där mellan 08-12.

Så här har ni det. Akta er för detta äckliga företag. Kommer definitivt inte betala fakturan och anmäla dem på alla möjliga sett som det går, för att inte fler husägare ska bli lurade på det här sättet.
Du kan ju behålla värmepumpen till dom annulerar fakturan iallafall. Kanske är det lika dålig ordning på hela företaget och då kanske den faller i glömska.
Bestrid fakturan, går dom inte med på det så kommer det kanske ett brev från kronofogdemyndigheten, meddela dom varför du inte betalat. Ditt svar går då till företaget som har två alternativ, ta bort kravet eller ta målet till tingsrätten. Det senare är ganska osannolikt. Men kom spara allt för företaget kan gå till kronofogdemyndigheten med sitt krav hur många gånger som helst. Det behöver således inte betyda att det är utagerande om dom lägger ner kravet.
Lycka till sånt tar en fruktansvärd tid och energi.
 
MultiMan
J Josth skrev:
Det är väldigt svårt att få en separat installation gjord av tredje part. De tjänar inget på värmepumpen och vill absolut inte ta något garantiansvar som senare kan komma att kosta en hel del.
Det är inga problem där jag bor, men självklart vill de ha betalt för installationen. Finns t o m flera olika att välja på trots glesbygd. De har för övrigt varit lättare att ha att göra med än det stora, landstäckande företaget som inte verkar intresserade av att sälja varken pump eller installation, därför tvingades jag gå vägen med separatköp av pump och anlita installationsfirma. Det blev dock 10 000 billigare, så jag klagar inte.
 
MultiMan
I Igelknorr skrev:
Vilken del av läkarutbildningen tänker du är överförbar till värmepumpar?
ECMO?

Edit: Jaha, nu såg jag att @Anna_H redan dragit denna eminenta parallell! ❤️
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Fan... bara lägg ner. Klart som fan att man kan fixa ac-grejer på egen hand, även om man "legalt" inte får befatta sig med dylikt. All creds till Farstatjejen som lagt ut vad som gjorts och resultat på det.

Upp till var och en att värdera informationen som givits. Klarar man inte av detta ska man nog inte vara på detta forum.
uj uj uj så många färre det hade varit här då...
 
Ni som följt mig i detta inlägg - företaget vägrar svara på både mejl eller telefon. Vad hade ni gjort? Jag har deras luftvärmepump i mitt garage som jag bara vill att de ska hämta och att dem annullerar min beställning överlag. DE SVARAR JU INTE?🤨🤨🤨🤨🤨
 
  • Arg
Violina
  • Laddar…
K
Testa att ringa med en annan mobil.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TRJBerg
1. Kolla upp företaget (företagen?) i någon bolagsinfosajt (allabolag, bolagsfakta, merinfo, ratsit, krafman).
2. Anteckna ALLA namn och ev adresser o telnummer (finns förmodligen inte) för företrädarna (styrelseledamöter).
3. Kolla upp namnen/adresserna i hitta.se, eniro, mrkoll mm). Där kan du ev hitta telnummer.
 
Fick äntligen återkoppling - och dem kommer att returnera pumpen samt makulera fakturan..

"Jag ber om ursäkt, jag trodde du hade fått kontakt med vår supportavdelning.
Jag beklagar det som inträffat, vi kommer göra en intern utredning då vi inte vill att detta ska inträffa igen.

Med vänlig hälsning G,
Save Energy"
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Någon har väl hittat den här tråden?
 
Hemlig underskrift med G .
lite lättare för kunder att få tag på folk om man uppger namnet vid eventuell fortsatt kontakt
 
Kan bara instämma. Mycket oseriösa och helt ohederliga.
Företaget skickade ut en tekniker på en tid som jag inte bekräftat och godkänt. Jag befann mig då utomlands och kunde således inte ta emot teknikern. Företaget fakturerade 3000:- i utkörningsavgift då de hävdade att felet var mitt. Ärendet gick till ARN som dömde till min fördel dvs. fakturan på 3000:- ska återbetalas. Företaget har dock valt att inte besvara ARN eller mina mail i ärendet sedan ärendet gick till ARN. Ett mycket oseriöst företag som jag starkt avråder all kontakt med. Sök efter recensioner om företaget så ser ni att fler råkat ut för liknande beteende som jag. Otrevligt och hotfullt bemötande då jag opponerade mig mot den orättfärdiga faktureringen.

MVH

//Jörgen
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
J jornil01 skrev:
Kan bara instämma. Mycket oseriösa och helt ohederliga.
Företaget skickade ut en tekniker på en tid som jag inte bekräftat och godkänt. Jag befann mig då utomlands och kunde således inte ta emot teknikern. Företaget fakturerade 3000:- i utkörningsavgift då de hävdade att felet var mitt. Ärendet gick till ARN som dömde till min fördel dvs. fakturan på 3000:- ska återbetalas. Företaget har dock valt att inte besvara ARN eller mina mail i ärendet sedan ärendet gick till ARN. Ett mycket oseriöst företag som jag starkt avråder all kontakt med. Sök efter recensioner om företaget så ser ni att fler råkat ut för liknande beteende som jag. Otrevligt och hotfullt bemötande då jag opponerade mig mot den orättfärdiga faktureringen.

MVH

//Jörgen
Men ändå betalade du fakturan?
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
Så jävla svenskt att betala nåt man inte borde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.