45 406 läst · 125 svar
45k läst
125 svar
Varning för det vidriga företaget "Saveenergy"!
Tja F-gasförordningen gäller ju.H Harald Blåtumme skrev:Onekligen imponerande att du fick till det med vacuumsugning, flara rören med rätta känslan i nävarna. Hatten av för det!
Men som jag ser det är det ett hantverk som man behöver litet träning på för att producera bra resultat, varje gång. Sedan är det ju som sagt krav på att grejorna ska installeras av ackrediterade proffs för att garantier ska gälla, uppfylla miljökraven etc. Iaf som jag uppfattat det.
men hantverk nä
Noga Ja!
träning nä har du gjort en så gör du likadant nästs gång och nästa gång, nästa...
Skulle nog vilja drista mig till att säga att man kan dressera vad som helst till detta, bara den är noga.
köpte du inte en förstör det själv burk på amazon?H Harald Blåtumme skrev:Nöjer mig ett gilla för jag gillar jävlaranamma-attityden! Jag har förvisso gjort en hel del grejer man inte ”får”, tex att fylla på köldmedium i ac i bilar om jag försäkrat mig om att systemet är hyfsat tätt. Vilket kräver just litet hårdvara typ manometerställ, gaser som är litet svåra att få tag på etc. Av någon anledning är allt som har att göra med ac svinaktigt dyrt i Sverige om man ska ha hjälp med det.
JA en tvåstegspump enligt svensk kylnorm kostar mellan 5-8000.-C Comfort Thomas skrev:Kruxet med dom billiga pumparna är att dom är lite för klena så man kanske inte når ner så långt som behövs .
ingen racketforskning direkt att installera/driftsätta men gäller att vara noggrann med konor och att vacumpumpen klarar uppgiften.
största ”faran” är väl dom som har dålig koll och får köldmedia i ögonen i värsta fall vilket blir en riktigt tråkig sak!
ett bra koningsverktyg med moment runt 4000.-
manometerställ för fler uppgifter 8tkr , fat man klarar sig bra med en klocka och vakummeter.
Vad jag fått för mig är största "faran" att det klantas till och allt köldmedel blåses ur
F-gas förordningen kom 2006 men börja gälla året efter.T TWX skrev:Det är inte så svårt att köra tillbaka gasen till utedelen bara att köra kyla på den, installera den nya är också lätt allt detta fick man och gjorde innan 2015.
Elen är ju svår de har ju olika färger så man kan blanda hej vilt, men om man sätter svart på siffra 1 på innerdelen och på ytterdelen så kan man vara säker på att det inte blir fel. Det man måste göra är att köpa vakuumpump, verktyg att kona rören och verktyg att kapa rören med.
Men nu får man inte göra detta längre och man kan inte köpa utan att ha en installatör, så är det i Sverige men använda Cannabis tycker våra KD politiker att vi skall få använda så man blir riktigt hjärndöd.
iom att den ratificerades av Sverige så upphörde möjligheten att installera för eget bruk, övergångsperiod på tre år och sen grandfathers right i ett år.
Så 2011 kan man säga att den var fullt implementerad.
Reviderades och släpptes i ny och idag gällande version 2015.
Så egentligen förbjudet att installera för eget bruk redan 2007
Alltså det är helt onödigt att köpa ett konings verktyg för 4000 (!!!!!!) Kr för att kona kopparrör. Kanske det är nödvändigt med nån annan metall men koppar är mjukt och det jag hade för några hundralappar fungerade utmärkt.electroluxaren skrev:
Jo men absolut, men använder man de ofta så är det enklare och trevligare med ett Ridgid än ett sladrigt från PRCFarstatjej90 skrev:
Är du läkare och arbetar med ECMO-behandling?K kurlakarl skrev:"Kan stämma".. Det hade varit en syn för gudarna med sjuksyrror som gör ultraljudsledda hjärtkateteriseringar för ecmo, eller öppen thoraxkirurgi. Vem behöver läkare när det finns specialistsköterskor!
För din kännedom ingår inte kirurgi och inte heller hjärtkirurgi eller seldingerteknik eller ultraljud eller röntgentolkning i sjuksköterskeutbildningen. Men det behövs för att koppla ecmo.
Kul med off topic!
Noterar att du inte kommenterar den andra halvan av min kommentar.
Medlem
· Sverige
· 5 341 inlägg
Haha... nej jag körde med Biltema kylspray artnr 36-521 som innehöll likadan gas som dåvarande gamla bils klimatanläggning, 1,1,1,2 Tetrafluoretan (134a). Litet meckigt att få över gasen i en kontrollerbar behållare men det gick med fryst saltlake och litet trix. Hade noga koll på både lågtryck- och högtrycket via manometerstället så det blev rätt, blev perfekt funktion som höll många år.electroluxaren skrev:
Ursäkta tråddriften men så kan det bli i såna här trådar...
ELantagonism skrev:Hej! Jag måste bara varna övriga husägare för detta bluffbolag som benämner sig själva Saveenergy! Ett mindre seriöst företag går nog inte att hitta ute på marknaden. Det här kommer jag ta vidare till konsumentverket.
Det här är min berättelse:
Jag skickade ut offertförfrågan till div företag för att byta vår luft-luftvärmepump som sett bättre dagar.
Fick kontakt med deras försäljare Hans från bolaget Saveenergy, verkade trevlig och seriös i telefon, som skickade lite olika offerts. Jag jämförde deras priser med andra bolag för dem pumparna jag var intresserad av, och då priserna var inom samma rang samt att detta bolag kunde komma rätt snabbt så valde jag att gå vidare med dem.
För det första - så fick jag ingen info om att pumpen skulle skickas direkt till mig via postnord - lite drygt då postnord inte lät mig välja en tid och dag för att ta emot paketet, men det löste sig till slut. Fine, inget stort bekymmer liksom.
Av deras kundservice fick jag ett random datum och tid som de skulle komma förbi för själva installationen. Då jag arbetar som läkare inom en jourtung specialitet, och inte kunde ta ledigt eller såklart inte ville ”sjukskriva” mig för att få pumpen utbytt, påpekade jag detta till deras kundservice i mejl - jag gav dem istället olika förslag på datum och tider som skulle kunna passa mig bättre och se om dem kunde just dessa föreslagna dagar.
Vi kommer överens om ett datum och tid ett par veckor framför som passade. Den dagen närmar sig, och kvällen innan smsar deras tekniker mig att han är sjuk och inte kan komma. Förståeligt.
Kundservice ger mig en ny random tid veckan därpå, då jag självklart jobbar. Försöker ringa kundservice för att boka om (avbokar man inte minst 48h innan får man en faktura). Kommer aldrig fram till kundtjänst. Skickar ett irriterat mejl och föreslår nya tider.
Dem hör av sig ett par dagar därpå med en av tiderna som jag föreslog. Den dagen och tiden närmar sig, kundservice avbokar från ingenstans och ger mig åter en ny tid och dag SOM INTE PASSAR. Nu börjar jag bli riktigt irriterad, särskilt då jag försöker nå dem via telefon men aldrig kopplas fram.
Bestämmer mig för att ge dem en sista chans, vi hittar ett datum då jag är ledig och jag väntar, med tålamod.
Den dagen kommer, och så här är det: Du får ett sms om att hantverkaren kommer mellan 08-12 för att påbörja arbetet, mer än så vet du inte. Klockan hinner bli 12 utan att någon har dykt upp. Ingen som ringt, smsat eller knackat på öht. Kontaktar deras kundservice, som såklart inte svarar.
Ett par dagar därpå kommer en faktura på 800 kronor då dem påstår att jag inte varit hemma när dem knackade på, vilket är en vidrig lögn. Det roliga är att jag också har en kamera utanför huvudentrén och så fort något rör sig så får jag en notis samt så filmar kameran. Ingen har vistats där mellan 08-12.
Så här har ni det. Akta er för detta äckliga företag. Kommer definitivt inte betala fakturan och anmäla dem på alla möjliga sett som det går, för att inte fler husägare ska bli lurade på det här sättet.
ELantagonism skrev:Hej! Jag måste bara varna övriga husägare för detta bluffbolag som benämner sig själva Saveenergy! Ett mindre seriöst företag går nog inte att hitta ute på marknaden. Det här kommer jag ta vidare till konsumentverket.
Det här är min berättelse:
Jag skickade ut offertförfrågan till div företag för att byta vår luft-luftvärmepump som sett bättre dagar.
Fick kontakt med deras försäljare Hans från bolaget Saveenergy, verkade trevlig och seriös i telefon, som skickade lite olika offerts. Jag jämförde deras priser med andra bolag för dem pumparna jag var intresserad av, och då priserna var inom samma rang samt att detta bolag kunde komma rätt snabbt så valde jag att gå vidare med dem.
För det första - så fick jag ingen info om att pumpen skulle skickas direkt till mig via postnord - lite drygt då postnord inte lät mig välja en tid och dag för att ta emot paketet, men det löste sig till slut. Fine, inget stort bekymmer liksom.
Av deras kundservice fick jag ett random datum och tid som de skulle komma förbi för själva installationen. Då jag arbetar som läkare inom en jourtung specialitet, och inte kunde ta ledigt eller såklart inte ville ”sjukskriva” mig för att få pumpen utbytt, påpekade jag detta till deras kundservice i mejl - jag gav dem istället olika förslag på datum och tider som skulle kunna passa mig bättre och se om dem kunde just dessa föreslagna dagar.
Vi kommer överens om ett datum och tid ett par veckor framför som passade. Den dagen närmar sig, och kvällen innan smsar deras tekniker mig att han är sjuk och inte kan komma. Förståeligt.
Kundservice ger mig en ny random tid veckan därpå, då jag självklart jobbar. Försöker ringa kundservice för att boka om (avbokar man inte minst 48h innan får man en faktura). Kommer aldrig fram till kundtjänst. Skickar ett irriterat mejl och föreslår nya tider.
Dem hör av sig ett par dagar därpå med en av tiderna som jag föreslog. Den dagen och tiden närmar sig, kundservice avbokar från ingenstans och ger mig åter en ny tid och dag SOM INTE PASSAR. Nu börjar jag bli riktigt irriterad, särskilt då jag försöker nå dem via telefon men aldrig kopplas fram.
Bestämmer mig för att ge dem en sista chans, vi hittar ett datum då jag är ledig och jag väntar, med tålamod.
Den dagen kommer, och så här är det: Du får ett sms om att hantverkaren kommer mellan 08-12 för att påbörja arbetet, mer än så vet du inte. Klockan hinner bli 12 utan att någon har dykt upp. Ingen som ringt, smsat eller knackat på öht. Kontaktar deras kundservice, som såklart inte svarar.
Ett par dagar därpå kommer en faktura på 800 kronor då dem påstår att jag inte varit hemma när dem knackade på, vilket är en vidrig lögn. Det roliga är att jag också har en kamera utanför huvudentrén och så fort något rör sig så får jag en notis samt så filmar kameran. Ingen har vistats där mellan 08-12.
Så här har ni det. Akta er för detta äckliga företag. Kommer definitivt inte betala fakturan och anmäla dem på alla möjliga sett som det går, för att inte fler husägare ska bli lurade på det här sättet.Tråkig uppleveELantagonism skrev:Hej! Jag måste bara varna övriga husägare för detta bluffbolag som benämner sig själva Saveenergy! Ett mindre seriöst företag går nog inte att hitta ute på marknaden. Det här kommer jag ta vidare till konsumentverket.
Det här är min berättelse:
Jag skickade ut offertförfrågan till div företag för att byta vår luft-luftvärmepump som sett bättre dagar.
Fick kontakt med deras försäljare Hans från bolaget Saveenergy, verkade trevlig och seriös i telefon, som skickade lite olika offerts. Jag jämförde deras priser med andra bolag för dem pumparna jag var intresserad av, och då priserna var inom samma rang samt att detta bolag kunde komma rätt snabbt så valde jag att gå vidare med dem.
För det första - så fick jag ingen info om att pumpen skulle skickas direkt till mig via postnord - lite drygt då postnord inte lät mig välja en tid och dag för att ta emot paketet, men det löste sig till slut. Fine, inget stort bekymmer liksom.
Av deras kundservice fick jag ett random datum och tid som de skulle komma förbi för själva installationen. Då jag arbetar som läkare inom en jourtung specialitet, och inte kunde ta ledigt eller såklart inte ville ”sjukskriva” mig för att få pumpen utbytt, påpekade jag detta till deras kundservice i mejl - jag gav dem istället olika förslag på datum och tider som skulle kunna passa mig bättre och se om dem kunde just dessa föreslagna dagar.
Vi kommer överens om ett datum och tid ett par veckor framför som passade. Den dagen närmar sig, och kvällen innan smsar deras tekniker mig att han är sjuk och inte kan komma. Förståeligt.
Kundservice ger mig en ny random tid veckan därpå, då jag självklart jobbar. Försöker ringa kundservice för att boka om (avbokar man inte minst 48h innan får man en faktura). Kommer aldrig fram till kundtjänst. Skickar ett irriterat mejl och föreslår nya tider.
Dem hör av sig ett par dagar därpå med en av tiderna som jag föreslog. Den dagen och tiden närmar sig, kundservice avbokar från ingenstans och ger mig åter en ny tid och dag SOM INTE PASSAR. Nu börjar jag bli riktigt irriterad, särskilt då jag försöker nå dem via telefon men aldrig kopplas fram.
Bestämmer mig för att ge dem en sista chans, vi hittar ett datum då jag är ledig och jag väntar, med tålamod.
Den dagen kommer, och så här är det: Du får ett sms om att hantverkaren kommer mellan 08-12 för att påbörja arbetet, mer än så vet du inte. Klockan hinner bli 12 utan att någon har dykt upp. Ingen som ringt, smsat eller knackat på öht. Kontaktar deras kundservice, som såklart inte svarar.
Ett par dagar därpå kommer en faktura på 800 kronor då dem påstår att jag inte varit hemma när dem knackade på, vilket är en vidrig lögn. Det roliga är att jag också har en kamera utanför huvudentrén och så fort något rör sig så får jag en notis samt så filmar kameran. Ingen har vistats där mellan 08-12.
Så här har ni det. Akta er för detta äckliga företag. Kommer definitivt inte betala fakturan och anmäla dem på alla möjliga sett som det går, för att inte fler husägare ska bli lurade på det här sättet.
Tråkig upplevelse hör jag. Själv anlitade jag dem för ca ett år sen. Allt gick perfekt från telefonkontakt med folket i Stockholm till leverans och installation på plats i stugan i Skåne. .ELantagonism skrev:Hej! Jag måste bara varna övriga husägare för detta bluffbolag som benämner sig själva Saveenergy! Ett mindre seriöst företag går nog inte att hitta ute på marknaden. Det här kommer jag ta vidare till konsumentverket.
Det här är min berättelse:
Jag skickade ut offertförfrågan till div företag för att byta vår luft-luftvärmepump som sett bättre dagar.
Fick kontakt med deras försäljare Hans från bolaget Saveenergy, verkade trevlig och seriös i telefon, som skickade lite olika offerts. Jag jämförde deras priser med andra bolag för dem pumparna jag var intresserad av, och då priserna var inom samma rang samt att detta bolag kunde komma rätt snabbt så valde jag att gå vidare med dem.
För det första - så fick jag ingen info om att pumpen skulle skickas direkt till mig via postnord - lite drygt då postnord inte lät mig välja en tid och dag för att ta emot paketet, men det löste sig till slut. Fine, inget stort bekymmer liksom.
Av deras kundservice fick jag ett random datum och tid som de skulle komma förbi för själva installationen. Då jag arbetar som läkare inom en jourtung specialitet, och inte kunde ta ledigt eller såklart inte ville ”sjukskriva” mig för att få pumpen utbytt, påpekade jag detta till deras kundservice i mejl - jag gav dem istället olika förslag på datum och tider som skulle kunna passa mig bättre och se om dem kunde just dessa föreslagna dagar.
Vi kommer överens om ett datum och tid ett par veckor framför som passade. Den dagen närmar sig, och kvällen innan smsar deras tekniker mig att han är sjuk och inte kan komma. Förståeligt.
Kundservice ger mig en ny random tid veckan därpå, då jag självklart jobbar. Försöker ringa kundservice för att boka om (avbokar man inte minst 48h innan får man en faktura). Kommer aldrig fram till kundtjänst. Skickar ett irriterat mejl och föreslår nya tider.
Dem hör av sig ett par dagar därpå med en av tiderna som jag föreslog. Den dagen och tiden närmar sig, kundservice avbokar från ingenstans och ger mig åter en ny tid och dag SOM INTE PASSAR. Nu börjar jag bli riktigt irriterad, särskilt då jag försöker nå dem via telefon men aldrig kopplas fram.
Bestämmer mig för att ge dem en sista chans, vi hittar ett datum då jag är ledig och jag väntar, med tålamod.
Den dagen kommer, och så här är det: Du får ett sms om att hantverkaren kommer mellan 08-12 för att påbörja arbetet, mer än så vet du inte. Klockan hinner bli 12 utan att någon har dykt upp. Ingen som ringt, smsat eller knackat på öht. Kontaktar deras kundservice, som såklart inte svarar.
Ett par dagar därpå kommer en faktura på 800 kronor då dem påstår att jag inte varit hemma när dem knackade på, vilket är en vidrig lögn. Det roliga är att jag också har en kamera utanför huvudentrén och så fort något rör sig så får jag en notis samt så filmar kameran. Ingen har vistats där mellan 08-12.
Så här har ni det. Akta er för detta äckliga företag. Kommer definitivt inte betala fakturan och anmäla dem på alla möjliga sett som det går, för att inte fler husägare ska bli lurade på det här sättet.
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Istället för att köpa en som möjligen inte har tillräcklig kapacitet så är det bättre att hyra från tex Hygglo som du skriver eller annan tjänst och se till att man hyr bra grejer inkl vacuumeter så ökar chansen att det blir riktigt bra 👍D Dilato skrev: