S samordnarnoutlook.com skrev:
Detta bolag är ju det gamla "Varmt & Skönt AB". Jag misstänkte det när du beskrev derss agerande och slog upp dom på alla bolag, och javisst, där har vi herr Bengt Ljungdahl. Enligt min erfarenhet efter att ha anlitat dom för hundratals jobb (ett av många misstag här i livet) för ca 15 år sedan då jag var servicechef på ett bolag, så gör man bästiatt hållas ljusårfrån allt Bengt ställer till med. Har aldrig farit ut i vrede på något affärsmöte såsom med Bengt. Urusel service, obefintlig koll på administrationen och dåliga relationer. En sak gjorde dom bra, dom letade upp ett par gubbar(far och son) från Edsbyn som byggde om 5000st luftvärmepumpar åt oss i ett svep. Vilka hjältar. Men det är som sagt en annan historia.
Först var det väl varmt & skönt Stockholm eller möjligen varmt & skönt Sverige som Inte riktigt lyckades och det startades upp igen i ” nytt ” namn ?
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com
  • Laddar…
B bluetone skrev:
Eller så gör man det enkelt för sig och köper färdiga rör. Håller med, installation av en värmepump är inte raketforskning, även om kylteknikerna själva gärna hävdar att man måste ha högskolepoäng i luftvärmepumpsinstallation. Köper man en luftvärmepump får man dessutom en installationsmanual som bara är att följa. Visst, du behöver en vakuumpump, rätt adapter och en momentnyckel som passare, men du behöver hammare och spik om du ska bygga ett hus också.

De allra flesta luftvärmepumparna är dessutom förfyllda från fabrik med gas, så man släpper på gasen efter vakuumpumpning, snarare än att man behöver fylla på med någon gas (förutsatt att ledningen är tät).
Helt riktigt att gasen som behövs i en standardinstallation finns förfyllt i maskinen. Liknande när man demonterar en uttjänt vp, samla in gasen i maskin. Kanske krävs mer? Dock svårt att hävda att typisk installation klaras av kreti och pleti med noll koll, var väl mest detta det finns invändningar mot. Ja, bevisligen kan man ordna detta själv men inte direkt som att skruva dit en ny radiator.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
1500 kr kostade pump, manometer och kopplingar på Amazon.se
Visst, den kostnaden får man räkna in. Men det tog så lång tid att timlönen ändå gör ekonomin i detta katastrofal..
Gör INTE detta för att spara pengar.
Jag gjorde det för jag ville lära mig. Och lite som protest mot förbuds-Sverige.
Kruxet med dom billiga pumparna är att dom är lite för klena så man kanske inte når ner så långt som behövs .
ingen racketforskning direkt att installera/driftsätta men gäller att vara noggrann med konor och att vacumpumpen klarar uppgiften.
största ”faran” är väl dom som har dålig koll och får köldmedia i ögonen i värsta fall vilket blir en riktigt tråkig sak!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
C Comfort Thomas skrev:
Först var det väl varmt & skönt Stockholm eller möjligen varmt & skönt Sverige som Inte riktigt lyckades och det startades upp igen i ” nytt ” namn ?
Exakt. Det stämmer också väl med modul operandi.
 
useless useless skrev:
Du behöver dessutom köpa en del verktyg, vakuumpump och manometerställ. Då är du snart uppe i nästan samma pengar som en standardinstallation.
Men TS hade väl problem med att boka en tid? Så svårt att jämföra en kostnad för verktyg mot att inget blir utfört.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Jag har lite svårt att lita på det här företaget nu, om de är så här pass oseriösa innan installation, vill jag inte ha något med dem att göra om pumpen installeras och krånglar….
Måste bara fråga, varför du inte handla lokalt, där oftast service ingår om det blir något problem, samt du gynnar din lokala installatör, du har säkert råd att betala några kronor extra för den servicen, man lär av misstagen skulle aldrig köpa en värmepump, på postorder, Hälsningar Stefan
 
  • Gilla
Mat1234 och 2 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Kruxet med dom billiga pumparna är att dom är lite för klena så man kanske inte når ner så långt som behövs .
ingen racketforskning direkt att installera/driftsätta men gäller att vara noggrann med konor och att vacumpumpen klarar uppgiften.
största ”faran” är väl dom som har dålig koll och får köldmedia i ögonen i värsta fall vilket blir en riktigt tråkig sak!
Det var inget problem med den här pumpen i alla fall. Fanns andra på internet som använt den och var nöjda.
 
  • Gilla
AynS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vem kommer ens på tanken att sjukskriva sig för att byta värmepump?
Bra input, nöt

Tack för info ts.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det var inget problem med den här pumpen i alla fall. Fanns andra på internet som använt den och var nöjda.
Frågan är bara om dom som är nöjda kom ner till erfordlig vacum då jag misstänker att få hade mätare för att se
att man är rätt ute.
många titar bara på manometerstället och ser att det står på minus men inte mer än så.
Förr såldes det en jäkla massa olika ”gör det själv” kit när man köpte en luftvärmepump och Som i ditt fall gäller det att få tag på vettiga
grejer.
Har man inte gjort sig illa under installationen så är det ett bra första steg 👍
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Hej! Jag måste bara varna övriga husägare för detta bluffbolag som benämner sig själva Saveenergy! Ett mindre seriöst företag går nog inte att hitta ute på marknaden. Det här kommer jag ta vidare till konsumentverket.

Det här är min berättelse:

Jag skickade ut offertförfrågan till div företag för att byta vår luft-luftvärmepump som sett bättre dagar.
Fick kontakt med deras försäljare Hans från bolaget Saveenergy, verkade trevlig och seriös i telefon, som skickade lite olika offerts. Jag jämförde deras priser med andra bolag för dem pumparna jag var intresserad av, och då priserna var inom samma rang samt att detta bolag kunde komma rätt snabbt så valde jag att gå vidare med dem.

För det första - så fick jag ingen info om att pumpen skulle skickas direkt till mig via postnord - lite drygt då postnord inte lät mig välja en tid och dag för att ta emot paketet, men det löste sig till slut. Fine, inget stort bekymmer liksom.

Av deras kundservice fick jag ett random datum och tid som de skulle komma förbi för själva installationen. Då jag arbetar som läkare inom en jourtung specialitet, och inte kunde ta ledigt eller såklart inte ville ”sjukskriva” mig för att få pumpen utbytt, påpekade jag detta till deras kundservice i mejl - jag gav dem istället olika förslag på datum och tider som skulle kunna passa mig bättre och se om dem kunde just dessa föreslagna dagar.

Vi kommer överens om ett datum och tid ett par veckor framför som passade. Den dagen närmar sig, och kvällen innan smsar deras tekniker mig att han är sjuk och inte kan komma. Förståeligt.

Kundservice ger mig en ny random tid veckan därpå, då jag självklart jobbar. Försöker ringa kundservice för att boka om (avbokar man inte minst 48h innan får man en faktura). Kommer aldrig fram till kundtjänst. Skickar ett irriterat mejl och föreslår nya tider.

Dem hör av sig ett par dagar därpå med en av tiderna som jag föreslog. Den dagen och tiden närmar sig, kundservice avbokar från ingenstans och ger mig åter en ny tid och dag SOM INTE PASSAR. Nu börjar jag bli riktigt irriterad, särskilt då jag försöker nå dem via telefon men aldrig kopplas fram.

Bestämmer mig för att ge dem en sista chans, vi hittar ett datum då jag är ledig och jag väntar, med tålamod.

Den dagen kommer, och så här är det: Du får ett sms om att hantverkaren kommer mellan 08-12 för att påbörja arbetet, mer än så vet du inte. Klockan hinner bli 12 utan att någon har dykt upp. Ingen som ringt, smsat eller knackat på öht. Kontaktar deras kundservice, som såklart inte svarar.

Ett par dagar därpå kommer en faktura på 800 kronor då dem påstår att jag inte varit hemma när dem knackade på, vilket är en vidrig lögn. Det roliga är att jag också har en kamera utanför huvudentrén och så fort något rör sig så får jag en notis samt så filmar kameran. Ingen har vistats där mellan 08-12.

Så här har ni det. Akta er för detta äckliga företag. Kommer definitivt inte betala fakturan och anmäla dem på alla möjliga sett som det går, för att inte fler husägare ska bli lurade på det här sättet.
Kan bara hålla med gällande Saveenergy.
Jag hade också en bra kontakt på offertstadiet. Men sen började strulet.
Kan skriva ett antal A4-sidor om allt strul men kör en kortfattad version.
Beställde 2 pumpar (Panasonic), de kom med 1. Sedan tog det 3-4 månader innan båda installerats.
Efter 2,5 år så lade den ena pumpen av. Allt såg ok ut men gav varken värme eller kyla. Efter felsökning konstaterades att den ej fungerar men de vet inte exakt varför. De hävdade att den hade köldmedium kvar.
Sen händer ingenting. Efter några veckor och påminnelser så säger de att återförsäljaren kommer åtgärda felet inom kort. Det går några veckor igen och inget händer.
Efter ny kontakt så säger de plötsligt att de skall åtgärda felet själva. Under de 2-3 månaderna som passerat så lägger även den andra pumpen av.
Till slut kommer en tekniker (mer kunnig än den andra) och felsöker igen. Konstaterar snabb att det är läcka på bägge två. Den ena är enkel och den andra komplicerad med läck i innerdelen.
De skall beställa reservdel och nu drar tiden iväg igen. Ingen respons. Söker dem via telefon, chatt och email. Till slut fick jag hota med ARN och då tog det fart. Sedan åtgärdades felen på en vecka och just nu fungerar de igen.
De har åtminstone en duktig tekniker men i övrig har de noll koll på planering, inköp och support. Snabba på att fakturera är de dock!
Håll er borta från detta företag!

Dessutom är jag extremt besviken på Panasonic vad gäller den ena pumpen. Att det blir läckage i innerdeln efter 2,5 år är verkligen uselt och potentiellt farligt.
Teknikern sa dessutom att det inte är helt ovanligt att det händer.
 
  • Ledsen
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Skulle säga att detta är ett extremt vanligt fel om man råkat ut för inkompetenta installatörer. En av de få saker de måste ha stenkoll på är hur man tillförsäkrar 100% täta kopplingar i rörkretsen.

___
Farstatjej90 har visat att man som lekman kan fixa detta, orimligt att ett företag misslyckas med detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
ECMO? Fast det är väl medicintekniker och specialistsjuksköterskor som sköter om dem förståss.
Garanterat en läkare som gör inkopplingen av ecmo du. Du hittar inte många specialistsyrror som gör thoraxkirurgi.
 
K kurlakarl skrev:
Garanterat en läkare som gör inkopplingen av ecmo du. Du hittar inte många specialistsyrror som gör thoraxkirurgi.
Detta ligger alltför långt utanför tråden för att spinna vidare på, enligt min mening.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Skulle säga att detta är ett extremt vanligt fel om man råkat ut för inkompetenta installatörer. En av de få saker de måste ha stenkoll på är hur man tillförsäkrar 100% täta kopplingar i rörkretsen.

___
Farstatjej90 har visat att man som lekman kan fixa detta, orimligt att ett företag misslyckas med detta.
Ingen aning om vart det var läckage men det kan även vara materialfel på installationsmaterial som är boven och inte alltid det visar sig
när man installerar.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Ingen aning om vart det var läckage men det kan även vara materialfel på installationsmaterial som är boven och inte alltid det visar sig
när man installerar.
Nej givetvis. Det jag försöker förmedla är bara att man får anlita proffs som tar ansvar för att installationen fungerar. Samtidigt påpeka att det inte på något vis är rocket science. Är man noggrann som lekman så kan man ordna detta. Uppenbarligen finns det sk ”proffs” som lämnar tvivelaktiga jobb efter sig och det är inte ok alls.

Skulle jag installera en ny vp så är det troligen en maskin med garantier etc, där väljer jag tveklöst en erfaren betrodd installatör. Inget jag fifflar med på egen hand även om jag iofs skulle klara det - garantier måste gälla.
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.