46 238 läst · 125 svar
46k läst
125 svar
Varning för det vidriga företaget "Saveenergy"!
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Onekligen imponerande att du fick till det med vacuumsugning, flara rören med rätta känslan i nävarna. Hatten av för det!Farstatjej90 skrev:Nej men detta handlar inte om finsnickeri där man tillverkar en vackert utsmyckad byrå utan detta är en värmepump.
Jag tittade på Youtube och lyckades för att jag verkligen ville. Det tog säkert mycket längre tid än nån som har det som yrke men resultatet blev bra.
Jag är inget geni och definitivt inte läkare. Händig(are) har jag gjort mig på senare år men har inte alltid varit.
Men som jag ser det är det ett hantverk som man behöver litet träning på för att producera bra resultat, varje gång. Sedan är det ju som sagt krav på att grejorna ska installeras av ackrediterade proffs för att garantier ska gälla, uppfylla miljökraven etc. Iaf som jag uppfattat det.
Jag kanske ska omformulera mig inser jag nu. Jag uppmanar inte att man ska göra detta själv eller att proffsen här ska byta yrke. Det jag menar är att om man vill göra det själv så är det inte omöjligt. Och om man undrar om det är möjligt att göra det själv så är svaret ja, det kräver inte specialkunskaper men det kräver att man har tålamod, tänker efter, kollar filmer där folk visar hur man gör och följer instruktionerna noggrant.H Harald Blåtumme skrev:Onekligen imponerande att du fick till det med vacuumsugning, flara rören med rätta känslan i nävarna. Hatten av för det!
Men som jag ser det är det ett hantverk som man behöver litet träning på för att producera bra resultat, varje gång. Sedan är det ju som sagt krav på att grejorna ska installeras av ackrediterade proffs för att garantier ska gälla, uppfylla miljökraven etc. Iaf som jag uppfattat det.
Du behöver dessutom köpa en del verktyg, vakuumpump och manometerställ. Då är du snart uppe i nästan samma pengar som en standardinstallation.Farstatjej90 skrev:Jag kanske ska omformulera mig inser jag nu. Jag uppmanar inte att man ska göra detta själv eller att proffsen här ska byta yrke. Det jag menar är att om man vill göra det själv så är det inte omöjligt. Och om man undrar om det är möjligt att göra det själv så är svaret ja, det kräver inte specialkunskaper men det kräver att man har tålamod, tänker efter, kollar filmer där folk visar hur man gör och följer instruktionerna noggrant.
1500 kr kostade pump, manometer och kopplingar på Amazon.seuseless skrev:
Visst, den kostnaden får man räkna in. Men det tog så lång tid att timlönen ändå gör ekonomin i detta katastrofal..
Gör INTE detta för att spara pengar.
Jag gjorde det för jag ville lära mig. Och lite som protest mot förbuds-Sverige.
Jävla är pga att man blir lurad oavsett vad, endera på priset eller på jobbet, eller båda delar. Sen ska vi inte ens tala om hur svårt det är att få någon att göra något i det här landet...Farstatjej90 skrev:
Du fick ett hjärta för det inlägget, men helst hade jag velat ge minst 10!!! Hatten av och tummen upp, fortsätt så!Farstatjej90 skrev:
Att hantverkare kan komma bums behöver inte vara ett varningstecken!
Fåmans-gräv-firman som installerade mitt reningsverk (för nu 10 år sedan) kunde göra det veckan efter, för dom var mellan två jobb. Och det stämde nog för dom jobbade över lite för att hinna klart. Allt var professionellt gjort och kommunikationen via mail och telefon gav snabba svar både före och under arbetet. Och offerten gällde och hölls.
Sen att jag valde fel fabrikat på verket är en annan historia och mitt eget fel.
Fåmans-gräv-firman som installerade mitt reningsverk (för nu 10 år sedan) kunde göra det veckan efter, för dom var mellan två jobb. Och det stämde nog för dom jobbade över lite för att hinna klart. Allt var professionellt gjort och kommunikationen via mail och telefon gav snabba svar både före och under arbetet. Och offerten gällde och hölls.
Sen att jag valde fel fabrikat på verket är en annan historia och mitt eget fel.
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Nöjer mig ett gilla för jag gillar jävlaranamma-attityden! Jag har förvisso gjort en hel del grejer man inte ”får”, tex att fylla på köldmedium i ac i bilar om jag försäkrat mig om att systemet är hyfsat tätt. Vilket kräver just litet hårdvara typ manometerställ, gaser som är litet svåra att få tag på etc. Av någon anledning är allt som har att göra med ac svinaktigt dyrt i Sverige om man ska ha hjälp med det.
Jag fattar. Men jag tycker det är kulturen som är problemet. Hantverkare är som folk är mest privat. I alla fall de jag känner.RoTe skrev:
Om det inte är snabbkopplingar... Jag monterade min inne och utedel, drog rören och lät installatören "koppla ihop" snabbkopplingarna... Såg jätteenkelt ut... Köpt på Jula. Jag lurade på att göra det själv, ville drar rören själv då de gick en lite krångligare väg, byggde själv "kanalerna" så jag kunde tapetsera och måla in dem. Montören fick ett enkelt jobb hos mig då nästan allt var klart... Men de var trevliga och iom jag förstått att Julapumparna inte är världsbäst så ville jag ha garantin (som var om jag minns rätt tre fyra år) - då måste behörig montör ha installerat.useless skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Japp, med tiden har jag lärt känna några fantastiska hantverkare som är extremt kompetenta. Främst rörmokare och elektriker tillika certifierad kyltekniker. Är väl också att jag själv fått en uppfattning av vad som kännetecknar dylika i allt från jobbförfrågan, leverans och betalning. Kundfokus, känna kundens behov och överträffa förväntningarna.
Skulle jag vilja installera en ny vp idag vet jag exakt vem jag vill ska göra jobbet. Kanske inte den absolut billigaste på marknaden men jag vet att det blir perfekt gjort. Guld värt i längden.
Skulle jag vilja installera en ny vp idag vet jag exakt vem jag vill ska göra jobbet. Kanske inte den absolut billigaste på marknaden men jag vet att det blir perfekt gjort. Guld värt i längden.
S
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
· 48 inlägg
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
- 48 inlägg
Detta bolag är ju det gamla "Varmt & Skönt AB". Jag misstänkte det när du beskrev derss agerande och slog upp dom på alla bolag, och javisst, där har vi herr Bengt Ljungdahl. Enligt min erfarenhet efter att ha anlitat dom för hundratals jobb (ett av många misstag här i livet) för ca 15 år sedan då jag var servicechef på ett bolag, så gör man bästiatt hållas ljusårfrån allt Bengt ställer till med. Har aldrig farit ut i vrede på något affärsmöte såsom med Bengt. Urusel service, obefintlig koll på administrationen och dåliga relationer. En sak gjorde dom bra, dom letade upp ett par gubbar(far och son) från Edsbyn som byggde om 5000st luftvärmepumpar åt oss i ett svep. Vilka hjältar. Men det är som sagt en annan historia.
Eller så gör man det enkelt för sig och köper färdiga rör. Håller med, installation av en värmepump är inte raketforskning, även om kylteknikerna själva gärna hävdar att man måste ha högskolepoäng i luftvärmepumpsinstallation. Köper man en luftvärmepump får man dessutom en installationsmanual som bara är att följa. Visst, du behöver en vakuumpump, rätt adapter och en momentnyckel som passare, men du behöver hammare och spik om du ska bygga ett hus också.B BSOD skrev:Va? Har du installerat många värmpumpar själv?
jag skulle nog påstå att genomsnittet bland befolkningen inte kan dra rören korrekt, kapa och kona dem rätt och vacuumpumpa bort luften, innan man släpper på köldmediumet.
förutom att det är olämpligt, är det dessutom olagligt. Och då har jag inte ens nämnt elen.
Nej, det här ska man inte ge sig in på själv när man anlitat ett företag för installation.
De allra flesta luftvärmepumparna är dessutom förfyllda från fabrik med gas, så man släpper på gasen efter vakuumpumpning, snarare än att man behöver fylla på med någon gas (förutsatt att ledningen är tät).