#59- kommenterar mitt eget inlägg
Som ligger lite vid sidan om tråden /
(Jag vet inte varför min anslutnings sträng pekade på Proversionen som är en betalversion. Det kanske blev något "knas" med appar och konton...
Det råder sannolikt en brist på erfaren kompetent it personal. Alla bygger it system som är utsatta för cyperattacker. Löner pressas upp - så jag kan förstå att det börjar kosta pengar. Men är produkten värd kostnaden är frågan.
Skulle gissa att företaget måste sälja minst 250 betalversioner för att ha kostnadstäckning för en av programmerarnas lönekostnad ...)
 
Oavsett Pro eller inte, så är en Pro att skinna folk på pengar, för att tro att det ska rendera i en mindre kostnad för köt energi och ska den vara något exklusivt. Finner det lite som bondfångeri att sälja något som dom flesta inte har en aning om ska vara bättre än allt annat i styrning av en VP.
 
C cky skrev:
Hur ett visst elpris skall bedömas i förhållande till de fasta och dynamiska gränsvärdena har inte CTC lyckats förklara trots ett antal skickade exempel.
Hur CTCs system har löst detta i detalj inklusive hur elpriset bedöms i förhållande till CTCs algoritmer och parametrar är rimligen en affärshemlighet.
C cky skrev:
Jag har nu försökt förstå hur CTC’s elprisstyrningssystem fungerar i mer än 6 månader och ställt ett antal frågor till dem och fått mycket nödtorftiga (eller felaktiga) svar. De har nu svarat mig med att de inte längre svarar alls på mina frågor och att de kan köpa tillbaka systemdisplayen (???) eller att jag kan vända mig till ARN.
Bara för att man köper en produkt betyder det inte att man automatiskt får tillgång till konstruktionsritningar, algoritmer och källkod. Det tycker jag är tämligen självklart. Tycker man att man inte fått det som utlovades vid köpet tycker jag oxo att man bör kontakta ARN om man kan visa att CTC inte levererar det man köpt.
C cky skrev:
Jag ångrar bittert att jag valde att vända mig till vad jag trodde var ett solitt svenskt företag, men får nu finna mig i att kunna använda/förstå endast en del av den utrustning jag köpt.
Om inte hela produkten kan användas bör man naturligtvis reklamera. Att man inte förstår vad man köpt är dock inte självklart något man kan lasta säljaren för.
C cky skrev:
Om det finnas någon därute som försökt sätta sig in i elprisstyrningen och förstått det är jag tacksam för tips.
På CTCs hemsida framgår att

"Med smart elprisstyrning kostar uppvärmningen ännu mindre"​

Det är så systemet fungerar.


Bara för att man köper en produkt betyder det inte att man automatiskt får tillgång till all information om hur den är konstruerad och hur den klarar av att leverera det som producenten utlovar. Det är nog snarare ganska ovanligt.

Jämför med när man köper en bil. Man får veta vad effekten av att trycka på bromspedalen och "gas"-pedalen är. Men man får inte veta något om algoritmerna i motorstyrningen eller programmeringen av den automatiska växellådan. Det som utlovas av producenten är att bilen fungerar. Inte att köparen skall kunna förstå hur den gör det. Även detta är affärshemligheter.

Det är likadant när man köper en dator med Windows. Man får veta att om man trycker på t.ex. "windows"-knappen kommer en menu upp på skärmen. Hur det kommer sig i detalj att ett knapptryck på tangentbordet kan få bilden på skärmen att ändras får man inte veta. Man får varken reda på hur processor- eller grafik-chip är konstruerade eller källkoden till mikrokod, firmware till moderkortet eller källkod till Windows. Det är också en affärshemlighet.

Sammanfattningsvis: CTC behöver inte berätta och vill inte berätta och man har ingen rätt att tvinga dem avslöja hur produkten fungerar. Samma sak som med Toyota, Lenovo och Microsoft. De garanterar att deras produkter fungerar som utlovat.
 
  • Ledsen
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
L Lasse1001 skrev:
#59- kommenterar mitt eget inlägg
Som ligger lite vid sidan om tråden /
(Jag vet inte varför min anslutnings sträng pekade på Proversionen som är en betalversion. Det kanske blev något "knas" med appar och konton...
Det råder sannolikt en brist på erfaren kompetent it personal. Alla bygger it system som är utsatta för cyperattacker. Löner pressas upp - så jag kan förstå att det börjar kosta pengar. Men är produkten värd kostnaden är frågan.
Skulle gissa att företaget måste sälja minst 250 betalversioner för att ha kostnadstäckning för en av programmerarnas lönekostnad ...)
Är det för Nibe maskiner som de tar betalt för sin uplink(pro) version?
Uplink för mina två ctc maskiner betalar jag nada för och det finns vad jag vet inte ens en pro (och jag kan göra inställningar etc). Märkligt.
 
#64 vet inte om jag missförstått ditt inlägg?
Det finns faktiskt tre st. MyUplink
Gratis-Consumer,
Betal-Proffesionell,?-Developer
-Så det gäller att kolla vad man "klickar hem" Det är väl normal inget problem.
Stänger mina kommentarer kring versioner fom nu.
Intressantare är att förstå varför jag inte kan parkoppla min consumer myuplink app med min iphone. Har kontaktat Ctc så vi får se vad som händer. Webb spegling fungerar en bra bekväm funktion hemma.
 
C cky skrev:
Hej,

Jag köpte en CTC ECO Zenith i255 för ca 6 år sedan och den har fungerat som förväntat. CTC säger i sin marknadsföring att deras system har alla funktioner som behövs för att kunna styra elförbrukningen för uppvärmning med hänsyn till aktuellt elpris varför jag kompletterat utrustningen med en CTC EcoAir 610M luftvattenpump för ca 1 år sedan. Luftvärmepumpen har också fungerat som förväntat, men CTC’s så kallade ”Smart Elprisstyrning / SmartGrid” är svårbegripligt och dåligt.

Handhavandebeskrivningen för Elprisstyrningen är ofullständig och rörig

Systemet arbetar dels med fasta, dels dynamiska gränsvärden för bedömning om elpriset är högt eller lågt och som i sin tur beroende på resultatet styr pannan. De fasta värdena presenteras på systemets display, men de dynamiska visas ingenstans?!

Hur ett visst elpris skall bedömas i förhållande till de fasta och dynamiska gränsvärdena har inte CTC lyckats förklara trots ett antal skickade exempel.

Jag har nu försökt förstå hur CTC’s elprisstyrningssystem fungerar i mer än 6 månader och ställt ett antal frågor till dem och fått mycket nödtorftiga (eller felaktiga) svar. De har nu svarat mig med att de inte längre svarar alls på mina frågor och att de kan köpa tillbaka systemdisplayen (???) eller att jag kan vända mig till ARN.

Jag ångrar bittert att jag valde att vända mig till vad jag trodde var ett solitt svenskt företag, men får nu finna mig i att kunna använda/förstå endast en del av den utrustning jag köpt.

Om det finnas någon därute som försökt sätta sig in i elprisstyrningen och förstått det är jag tacksam för tips.

/Christer
Jag har testat Nibes smarta styrning som också kan styra efter elpriset. Man kan välja hur stor påverkan på temperaturen styrningen får lov att ge samt välja om den ska omfatta både värme och varmvatten. Jag testade först på både vatten och värme men kom fram till att den inte fungerar så bra för värmebiten. Min slutsats var att pumpen får jobba väldigt hårt för att "hinna ikapp" under perioder av lägre elpris. Och är skillnaden mellan högt och lågt pris för liten så blir det dyrare än att låta den jobba som vanligt. Sen går det inte att ställa in något prisgolv. T.ex. att allt under 50 öre är lågt pris. Vad det gäller varmvatten så tycker jag att det fungerar lite bättre så där är den fortfarande igång men jag har dock ingen aning om jag tjänar på det eller ej, då det är väldigt svårt att räkna ut
 
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Äntligen lyckats få appen att fungera med pannan!
Instämmer med föreg. inlägg i tråden. Appen täml. Meningslös Ctc har lagt det man vill ha i sin betalversion antar jag? Går cosumer ver. Ens att använda till elprisstyrning och övervakning på ett effektivt sätt? Installation av en el trefas mätare mot pump fungerar och lägger man till "någon" krona kan den fjärrövervakas.
-
Men trådens grund fråga kvarstår!
Vad ger elprisstyrning för lönsamhet?
Installatören tyckte inte det var så bra. Ta på yllekoftan duscha effektivt sänk tmp.
I några inlägg diskuteras sänkning av tmp. och kostnad för att återfå värmen. Det förefaller som man fryser med hjälp av elprisstyrning- kanske lika bra och sänka och frysa i lika mycket i genomsnitt:))
Efterlyser en interaktiv webb kurs i att sköta panna och värmepump, därefter fortsätter del 2 med elprisstyrning. Till viss del lite på skämt men det känns inte helt rätt attgöra investeringar och inte förstå hur man ställer in pannan på bästa sätt.
 
C
O O skrev:
Hur CTCs system har löst detta i detalj inklusive hur elpriset bedöms i förhållande till CTCs algoritmer och parametrar är rimligen en affärshemlighet.
Jag tolkar det inte som att TS är ute efter källkoden direkt - utan att det handlar om information som behövs för handhavandet. Åtminstone som TS upplever det.
 
  • Älska
1234bjorn
  • Laddar…
Nej, att TS har behov av att se någon källkod tror inte jag heller. Men när man kommer ner på riktigt låg detaljnivå kanske det krävs för att förklara och första hur produkten åstadkommer det som utlovas.

Var går gränsen i hur mycket som en leverantör skall/kan/bör informera om angående sina lösningar och affärshemligheter. Det vet nog bara producenten. Dvs när producenten inte svarar att man inte tänker svara är den gränsen passerad.
 
L Lasse1001 skrev:
Äntligen lyckats få appen att fungera med pannan!
👍
L Lasse1001 skrev:
Men trådens grund fråga kvarstår! Vad ger elprisstyrning för lönsamhet?
Det enkla svaret är den tråkiga kombinationen av det vet man inte. Samt det beror på person, på hus, på elpris, på väder och säkert på annat.

Jag vet inte hur det ser ut på CTCs produkter men har erfarenhet av NIBEs variant och tycker den är vettig där man kan välja två saker
  • om man vill ha elprisstyrning på eller av
  • och hur stor temperaturavvikelse man maximalt kan acceptera
Hur detta går till tycker jag inte hör hemma i en bruksanvisning eller handhavande manual, lika lite som principen för en värmepump eller algoritmerna för inverterstyrning. Men jag förstår att man kan vara intresserad att veta.

Jag har bara erfarenhet av aktiverad elprisstyrning och väderstyrning för VV och värme med maximala tillåtna avvikelsen. För jag räknar med att det ger bäst besparing. Ingen i familjen har klagat på värme eller varmvatten. Personligen tycker jag det fungerar bra.

Exakt hur styrningen fungerar har jag funderat på men inte analyserat i detalj. Med tanke på att firmware uppgraderas då och då, vet jag ju inte om eller när algoritmerna ändras. Det som gällde i våras kanske inte gäller idag.

Men där man kan göra skillnad med elprisstyrning är när elpriset varierar mycket på kort tid. T.ex värma varmvatten kl 03 när priset är lägst istället för när alla duschar kl 06-08. Eller värma huset de timmarna när elen är billigast och inte precis de timmar när priset är som högst. Det är det som är principen. För att kunna dra nytta av korta perioder (timmar) med lägst pris är det en fördel med en VP som kan avge en hög effekt just den timmen istället för en timme med dubbla elpriset. Att optimera för bästa COP blir då inte prio 1 den timmen. Utan grejen är att slippa konsumera el timmen efter som är mycket dyrare. Kan man undvika de 3-4 dyraste timmarna och köra de 3.4 billigaste timmarna får man ner snittkostnaden. Det är principen kortfattat som jag har fått den förklarad abv NIBEs tekniker.

Rimligen gör CTC på samma sätt som NIBE, det är samma koncern och de kör säkert de bästa algoritmerna de har i alla sina produkter.

Den totala besparingen man kan räkna med trodde denna tekniker ligger kring 5-10%. Men han sade oxo att det beror på väldigt mycket, så det går inte att säga. Denna info fick jag innan Ringhals lades ner och prisvariationerna, volatiliteten, var mindre än nu. Så potentialen för besparing borde ha ökat snarare än minskat. Att mäta skillnad med och utan prisoptimering på en anläggning är omöjligt. Så ingen vet egentligen.

NIBE har oxo väderstyrning dvs hänsyn tas till väderprognosen. Med tanke på hur osäkra dessa ofta är blir det ännu svårare att ange hur mycket man kan spara på den eller hur mycket bättre komforten den den kan ge. Men jag upplever (inbillar mig?) att det fungerar vid väderomslag och stormar.

När man har både väderstyrning och elprisstyrning samtidigt aktiverat och VPn dessutom vet hur förbrukninsgsmönstret ser ut i huset samt alltid vet hur mycket ström huset förbrukar är det så många parametrar inblandade att det nog faktiskt kan vara omöjligt att på kort tid förklara hur den smarta besparingen går till. För det finns ju inget som säger att styrningen inte är "intelligent", dvs bestämmer algoritmer själv utifrån tillgängliga parametrar och lär sig samt modifierar dessa efter hand.
 
  • Gilla
Lasse1001
  • Laddar…
C
O O skrev:
Var går gränsen i hur mycket som en leverantör skall/kan/bör informera om angående sina lösningar och affärshemligheter.
Enkelt. Som kund skall kan man kunna förvänta sig att tillverkaren tillhandahåller den nivå av information som behövs för att kunna använda produkten på avsett sätt.

Har du kikat i manualen till den aktuella produkten? Det är ingen "svart låda" som sköter sig själv, utan här finns ett antal inställningar att göra som kräver en viss förståelse för principerna den arbetar efter. En grundläggande grej är t.ex. att den vid varje tidpunkt avgör om elpriset är högt/medium/lågt och det är inställningarna relaterat till detta som TS verkar ha problem med.

https://software.ctc.se/wp-content/...mart-elprisstyrning-SmartGrid_myUplink-sv.pdf
 
Korrigering, (rätt skall vara rätt)
App ctc consumer myuplink innehåller ändock en hel del praktiska funktioner för vardags bruk. Mjukvara 20230413
#70 redovisar väderstyrning på Nibe...
Det har jag inte hittat eller lyckats upptäcka på ctc i255
 
N
Var tog TS vägen?
 
Tips, Ni som inte hittat Solcellskollen en pod från SR lyssna på gärna på:
"I poddens 82:a avsnitt gästas vi av dataingenjören Joachim Lindborg från energitjänsteföretaget Ngenic. I avsnittet pratar vi dels om Ngenics huvudprodukt, en så kallad smart termostat som utifrån data om väder, elpriser och husets beskaffenhet, värmer upp huset på ett så effektivt sätt som möjligt. "
Eller andra avsnitt, i min mening en riktigt bra podd!
-
#71 hänvisar ctcs manul om elps. Där tycker jag att det antyds liknande funktioner under 1.2 p 2.
- elps= elprisstyrning
I ett inlägg vet ej var menade förf. att tjänsteleverantören (Tibber?) för elps. också tjänar pengar på lastbalansering i nätet,, 'Som borde ge utslag i konkurrens kraftiga elpriser! Priset blir även en funktion av deras kunders energibehov. Närmar vi oss det sk rörligt elpris vi har haft och har sen tidigare.
 
Hej, visar din graf rätt datum?
Samt under värmesystemet, kan du se aktuellt kWh pris?

Min graf visar bara de första två dagarna från det datum jag aktiverat elprisstyrning. Provat fabriksåterställa pannan och då visade den rätt datum, men efter två dagar så har den fastnat igen.
För att förtydliga, elpriset rör sig inte, den visar fortfarande de priser som gälde 10/11 och 12/11.. så idag blockerade den när det var som billigast. Land, SE4 osv stämmer.

Andra som har detta problem ?
 
  • Skärmpanel för värmepump som visar elprisinformation och navigeringsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.