41 687 läst · 106 svar
42k läst
106 svar
Varning för CTC's så kallade "Smart Elprisstyrning / SmartGrid"
Det verkar rimligt med hänsyn till hur timpriset funkat idag.B BSOD skrev:Har inte koll på hur just ctcs styrning fungerar, men har konstaterat att det är ganska komplicerat om man ska optimera exakt.
Både utomhustemp och framledningstemp påverkar COP, så förutom att elpriset (inkl skatter och avgifter) varierar så borde man ha en prognos på utetemp, och erforderlig normal framtemp timme för timme X antal h framåt för att avgöra vilken framtemp som är normalt att hålla, för att sedan göra en optimering av framtempen som kompressorn ska styra efter.
Dessutom måste man ju även ta hänsyn till elpatronen, så man inte kör kompressorn för lite och tvingas köra ikapp det med elpatronen några h senare. Här blir ju optimering väldigt beroende av hur värmepumpen dimensioneras, vissa kanske får stötta med elpatron redan vid -3, andra system kanske aldrig behöver elpatronen.
Det är komplicerat att optimera detta kan man väl lungt säga.
För mig låter det lite konstigt att jobba med fasta och dynamiska gränsvärden, jag kan tycka att det bara borde vara dynamiska beräkningar.
Så här styrde min ngenic idag.
[bild][bild]
Saknar just nu elmätningen till kompressorn, men den slog av kompressorn nånstans runt 7-8 i morse, och drog på den igen på minlast runt 11-tiden idag.
Jag gjorde likadant med min manuella optimerare!
Installerade nyligen en värmepump med ”smart styrning” (HMA 100S) och insåg ganska snabbt att den ”smarta funktionen” i verkligheten var otroligt trivial. Min installatör menade att alla Niebe-pumpar fungerar likadant, men kan inte bedöma sanningshalten i det.C cky skrev:Hej,
Jag köpte en CTC ECO Zenith i255 för ca 6 år sedan och den har fungerat som förväntat. CTC säger i sin marknadsföring att deras system har alla funktioner som behövs för att kunna styra elförbrukningen för uppvärmning med hänsyn till aktuellt elpris varför jag kompletterat utrustningen med en CTC EcoAir 610M luftvattenpump för ca 1 år sedan. Luftvärmepumpen har också fungerat som förväntat, men CTC’s så kallade ”Smart Elprisstyrning / SmartGrid” är svårbegripligt och dåligt.
Handhavandebeskrivningen för Elprisstyrningen är ofullständig och rörig
Systemet arbetar dels med fasta, dels dynamiska gränsvärden för bedömning om elpriset är högt eller lågt och som i sin tur beroende på resultatet styr pannan. De fasta värdena presenteras på systemets display, men de dynamiska visas ingenstans?!
Hur ett visst elpris skall bedömas i förhållande till de fasta och dynamiska gränsvärdena har inte CTC lyckats förklara trots ett antal skickade exempel.
Jag har nu försökt förstå hur CTC’s elprisstyrningssystem fungerar i mer än 6 månader och ställt ett antal frågor till dem och fått mycket nödtorftiga (eller felaktiga) svar. De har nu svarat mig med att de inte längre svarar alls på mina frågor och att de kan köpa tillbaka systemdisplayen (???) eller att jag kan vända mig till ARN.
Jag ångrar bittert att jag valde att vända mig till vad jag trodde var ett solitt svenskt företag, men får nu finna mig i att kunna använda/förstå endast en del av den utrustning jag köpt.
Om det finnas någon därute som försökt sätta sig in i elprisstyrningen och förstått det är jag tacksam för tips.
/Christer
Jag ställer in en värmekurva som givet en utetemperatur avgör vilken temperatur framledningsvattnet till radiatorsystemet från pumpens innedel ska vara. Har ingen temperaturgivare inomhus än. Om jag vill höja eller sänka temperaturen kan jag förskjuta denna kurva upp och ned, så att exempelvis samma utetemperatur nu leder till lägre beräknad framledningstemperatur, om jag sänkt kurvan. Den ”smarta komponenten” i mitt fall är att jag får bestämma ett skalvärde, dvs ”hur mycket ska pris spela roll”, och sedan förskjuts kurvan uppåt eller nedåt beroende på priset, där ”hur mycket” den förskjuts är en funktion av det skalvärde jag satt och spotpriset i mitt elområde.
resultatet för mig som valt ett högt skalvärde är att pumpen i stort sett står stilla under morgon och kväll då priset är som högst, och huset svalnar en grad, för att sedan värmas upp 1-2 timmar senare då priset kommit ner igen.
Inte så mycket ”smarthet” eller avancerad optimeringsmetodik i den lösningen, men kan också tänka mig att det finns anledning att hålla logiken så ”enkel” som möjligt för att underlätta felsökning. Vet inte om andra lösningar är ”smartare”.
Jag har samma uppsättning som du beskriver. Kör smartgrid sedan ett år tillbaka.
Har konfigurerat både statiska och dynamiska värden, och tycker det funkar bra.
Låter även blockeringen sköta elpatron och gränser för när varmvattnet ska värmas efter dusch.
Jag håller med om att det är svårinställt, och rör sig i många menyvyer.
Men 10 sidor manual tycker jag ändå beskriver det bra;
https://software.ctc.se/wp-content/...mart-elprisstyrning-SmartGrid_myUplink-sv.pdf
Har konfigurerat både statiska och dynamiska värden, och tycker det funkar bra.
Låter även blockeringen sköta elpatron och gränser för när varmvattnet ska värmas efter dusch.
Jag håller med om att det är svårinställt, och rör sig i många menyvyer.
Men 10 sidor manual tycker jag ändå beskriver det bra;
https://software.ctc.se/wp-content/...mart-elprisstyrning-SmartGrid_myUplink-sv.pdf
Det här är en sak jag stött på flera gånger som utvecklare och produktägare inom IT. Kunder vill ha förklarat för sig hur de interna beräkningarna funkar, men problemet är att det är så komplicerat att det inte finns något lätt sätt att förklara det. Man försöker förklara, men antingen förenklar man till en nivå är det är helt urvattnat och inte säger någonting, eller så försöker man vara korrekt och precis, och de fattar ingenting.
Liksom, när det är, som i de fall jag varit med om, en modell som innehåller hundratusentals data in, tusentals data ut, och beräkningen i sig är hundratals skärmsidor programkod med massiv matematik, då är det svårt. Det är så komplicerat att det tar veckor för en erfaren programmerare att förstå det när han kommer in i det första gången.
Nu kanske det här inte är fullt så komplicerat, men vissa saker har helt enkelt inte en enkel, begriplig förklaring.
I det här fallet misstänker jag att det i princip är en PID-styrning, med någon statistisk modell på toppen för att försöka förutsäga närmaste framtiden. Dessutom ligger det säker en stor packe tweaks, abrovinker och justeringar man gjort för att få modellen att funka bättre, och sådana är nästan omöjliga att förklara, man bara vet att "de gav bättre resultat". Det är inte lätt att förklara för någon som inte varit med och utvecklat det.
Lägg till det att det här är info som konkurrenterna gärna vill ha.
Jag förstår att företaget vill dra en gräns. Ibland får man helt enkelt acceptera "Det här är en svart låda som gör jobbet jag vill ha gjort, men jag vet inte vad som är innanför skalet. Låt oss anta att den är magisk.".
Liksom, när det är, som i de fall jag varit med om, en modell som innehåller hundratusentals data in, tusentals data ut, och beräkningen i sig är hundratals skärmsidor programkod med massiv matematik, då är det svårt. Det är så komplicerat att det tar veckor för en erfaren programmerare att förstå det när han kommer in i det första gången.
Nu kanske det här inte är fullt så komplicerat, men vissa saker har helt enkelt inte en enkel, begriplig förklaring.
I det här fallet misstänker jag att det i princip är en PID-styrning, med någon statistisk modell på toppen för att försöka förutsäga närmaste framtiden. Dessutom ligger det säker en stor packe tweaks, abrovinker och justeringar man gjort för att få modellen att funka bättre, och sådana är nästan omöjliga att förklara, man bara vet att "de gav bättre resultat". Det är inte lätt att förklara för någon som inte varit med och utvecklat det.
Lägg till det att det här är info som konkurrenterna gärna vill ha.
Jag förstår att företaget vill dra en gräns. Ibland får man helt enkelt acceptera "Det här är en svart låda som gör jobbet jag vill ha gjort, men jag vet inte vad som är innanför skalet. Låt oss anta att den är magisk.".
Jaha jag trodde det var en Nibe produkt på sättet du skrev det.H Husamatören13 skrev:
Jag har dock innegivare men det blir väl ungefär samma sak. Min kurva sätts ju lite automagiskt.
Jag kan dock tänka mig att det är svårt att få till den perfekta styrningen. Det får ju inte bli för kallt inne samtidigt som man vill undvika högt elpris och behöva spetsa med elpatron. Sen får man ju lägre COP på natten när det är kallt än på dagen när det är varmt. Lägg sedan på att vattenburna system har viss tröghet osv.
Om du känner att du vill göra rätt för dig så kan du väl be om en timmes konsultation eller nåt som du betalar för, då behöver du inte känna att du utnyttjar dem och dessutom blir det motiverat för dem att vilja gå in på så många detaljer du vill.C cpalm skrev:Ja, det är så klart bedrövligt, men den informationen sitter väl endast utvecklarna av funktionen på och kundtjänst har väl strikta order att inte besvära utvecklarna med frågor från jobbiga kunder. Utan den info som finns är den som står i manualen, punkt slut och inget mer med det.
Kan ju säga att IVT har en strikt policy att överhuvudtaget inte prata teknik med några kunder utan hänvisar till ÅF. Tyvärr är "min" ÅF inte heller så intresserad av att prata teknik. Som tur var har jag fått tag på en annan ÅF som är lite mer på hugget, men det känns ju trist att ta sådant med dem när de inte tjänar några pengar på mig.
I annat fall låter det ju som att de kan ha vunnit en potentiell framtida kund, men det är ju inte så ofta man köper nya värmesystem, så det är kanske inte värt så mycket.
Jag har samma problem. Köpte min display när dom kom ut. Har fortfarande inte fått till det, ändå räknas jag som normalbegåvad av min omgivning. Totalt värdelös manual, upplägget i menyn förvirrande och ologiskt. Det enda jag använder styrningen nu till är att stänga av värmen i mobilen när det är dyra toppar och jag kommer på att stänga av. Tyvärr händer det dock sällan att jag glömmer sätta på igen, vilket är lite tråkigt särskilt om elpriset är högt när jag kommer på det.😉 själva förtjänsten försvinner ju då med.C cky skrev:Hej,
Jag köpte en CTC ECO Zenith i255 för ca 6 år sedan och den har fungerat som förväntat. CTC säger i sin marknadsföring att deras system har alla funktioner som behövs för att kunna styra elförbrukningen för uppvärmning med hänsyn till aktuellt elpris varför jag kompletterat utrustningen med en CTC EcoAir 610M luftvattenpump för ca 1 år sedan. Luftvärmepumpen har också fungerat som förväntat, men CTC’s så kallade ”Smart Elprisstyrning / SmartGrid” är svårbegripligt och dåligt.
Systemet arbetar dels med fasta, dels dynamiska gränsvärden för bedömning om elpriset är högt eller lågt och som i sin tur beroende på resultatet styr pannan. De fasta värdena presenteras på systemets display, men de dynamiska visas ingenstans?!
Hur ett visst elpris skall bedömas i förhållande till de fasta och dynamiska gränsvärdena har inte CTC lyckats förklara trots ett antal skickade exempel.
Jag har nu försökt förstå hur CTC’s elprisstyrningssystem fungerar i mer än 6 månader och ställt ett antal frågor till dem och fått mycket nödtorftiga (eller felaktiga) svar. De har nu svarat mig med att de inte längre svarar alls på mina frågor och att de kan köpa tillbaka systemdisplayen (???) eller att jag kan vända mig till ARN.
Jag ångrar bittert att jag valde att vända mig till vad jag trodde var ett solitt svenskt företag, men får nu finna mig i att kunna använda/förstå endast en del av den utrustning jag köpt.
Om det finnas någon därute som försökt sätta sig in i elprisstyrningen och förstått det är jag tacksam för tips.
/Christer
Hej,C cky skrev:Hej,
/Christer
Jag har inte svar på din fråga. Dock, har en Nibe FVP och golvvärme, inställd på timpris och maximal påverkan på värme och varmvatten. Enligt Nibe är antalet förbrukade kWh per dygn lika med timpris som utan timpris. Min besparing i kr är 10-11% och komforten (inomhustemp och VV) är bra.
/Dan
Jag kan hålla med om menyupplägget.T Tomasmexitegel skrev:Jag har samma problem. Köpte min display när dom kom ut. Har fortfarande inte fått till det, ändå räknas jag som normalbegåvad av min omgivning. Totalt värdelös manual, upplägget i menyn förvirrande och ologiskt. Det enda jag använder styrningen nu till är att stänga av värmen i mobilen när det är dyra toppar och jag kommer på att stänga av. Tyvärr händer det dock sällan att jag glömmer sätta på igen, vilket är lite tråkigt särskilt om elpriset är högt när jag kommer på det.😉 själva förtjänsten försvinner ju då med.
Men sätter man sig in i det ordentligt finns det ju en uppsjö nyttiga funktioner.
Ett exempel ur mina inställningar.
Fasta definitioner av högt/lågt elpris 1,0kr/kwh (lågt) 2,5kr/kwh (högt).
Det dynamiska priset är inställt på att beräknas utefter de 5 senaste dagarna som då får definiera vad lågt/högt är utöver mina inställda gränser.
Har inga inställningar för smartgrid lågpris.
Men för smartgrid blockering (högt pris) gäller följande;
Värmekurva: -5
Temp för värmning övre tank: under 48c
Blockering elpatron: På
Jag blir lite förvånad när jag läser detta.C cky skrev:Hej,
/Christer
Installerade nyligen en GSI 608 och har haft en lång diskussion med deras support om tariffstyrning, att hämta data från en Fronius energimätare (Jag kan inte montera CTCs lastkännare då inkommande faser finns i en annan byggnad)
Den mailtråd jag har med dom är lång och jag har även haft ett flertal samtal med deras support och de har alltid försökt att hjälpa till även om deras kunskaper inom digitalisering och hemautomation är ganska bristfällig.
Exakt hur deras styrning optimerar efter elpriset kan de nog inte avslöja men jag upplever det som att den fungerar skapligt förutseende. På lång sikt är det ju svårt då vi inte får priserna från NordPool med så lång framförhållning.
Kan du inte publicera din mailtråd?
Frågan är vad det kostar att ta igen värmetappet? Jag har provat vid några tillfällen när vi varit borta att sänka innetemp 2 grader. Och konstaterar att VP får köra på rätt länge innan normaltemp är återställd. Blir det någon besparing öht om optimeringen sker 1-2 ggr/dygn?H Husamatören13 skrev:Installerade nyligen en värmepump med ”smart styrning” (HMA 100S) och insåg ganska snabbt att den ”smarta funktionen” i verkligheten var otroligt trivial. Min installatör menade att alla Niebe-pumpar fungerar likadant, men kan inte bedöma sanningshalten i det.
Jag ställer in en värmekurva som givet en utetemperatur avgör vilken temperatur framledningsvattnet till radiatorsystemet från pumpens innedel ska vara. Har ingen temperaturgivare inomhus än. Om jag vill höja eller sänka temperaturen kan jag förskjuta denna kurva upp och ned, så att exempelvis samma utetemperatur nu leder till lägre beräknad framledningstemperatur, om jag sänkt kurvan. Den ”smarta komponenten” i mitt fall är att jag får bestämma ett skalvärde, dvs ”hur mycket ska pris spela roll”, och sedan förskjuts kurvan uppåt eller nedåt beroende på priset, där ”hur mycket” den förskjuts är en funktion av det skalvärde jag satt och spotpriset i mitt elområde.
resultatet för mig som valt ett högt skalvärde är att pumpen i stort sett står stilla under morgon och kväll då priset är som högst, och huset svalnar en grad, för att sedan värmas upp 1-2 timmar senare då priset kommit ner igen.
Inte så mycket ”smarthet” eller avancerad optimeringsmetodik i den lösningen, men kan också tänka mig att det finns anledning att hålla logiken så ”enkel” som möjligt för att underlätta felsökning. Vet inte om andra lösningar är ”smartare”.
Problemet jag upplever är att hela upplägget förutsätter att man skall ha någon slags erfarenhet, eller i alla fall lätthet att förstå systemtänk, vilket absolut inte är fallet i merparten av villaägarna. Naturligtvis skall det vara pedagogisk och lättförståeligt. Då skulle vi sluppit alla dessa trådar och alla hade varit glada och ofrustrerade.H HannesBr skrev:Jag kan hålla med om menyupplägget.
Men sätter man sig in i det ordentligt finns det ju en uppsjö nyttiga funktioner.
Ett exempel ur mina inställningar.
Fasta definitioner av högt/lågt elpris 1,0kr/kwh (lågt) 2,5kr/kwh (högt).
Det dynamiska priset är inställt på att beräknas utefter de 5 senaste dagarna som då får definiera vad lågt/högt är utöver mina inställda gränser.
Har inga inställningar för smartgrid lågpris.
Men för smartgrid blockering (högt pris) gäller följande;
Värmekurva: -5
Temp för värmning övre tank: under 48c
Blockering elpatron: På
Läser med stort intresse tråden och tänkte delge lite andra erfarenheter- men syftet är naturligtvis det samma en BoB( bra och billig) lösning.
Jag har en CTC EcoZ i255 ctc vp.
Problem 1: löst..
Uppkoppling via pannan med Uplink app gav automatiskt Uplink Pro 4000kr/år, till slut fick jag rätt app( ser ingen skillnad på appar) Förbättring s område ctc, rena turen att jag kollade villkor vid inst.
Problem 2: kvarstår
Lyckas inte koppla appen mot pannan.
Dragit kabel 15 m, kollat router, ip adr syns i tabell med korrekt mac adr - men icke !!
Några ideér?
-
Jag tänkte inte börja med elpris styrning nu utan vill ha ett jämförelse mtrl för att förstå hur det fungerar.
Installation av elmätare mot värmepump!!
I pannan går det att av läsa elpatronens energiförbrukning och tim avläsning hämtas från nätägare, köpt en Tibberpulse mest för att kolla belastning per fas. I Tibber appen går det att tanka ner rådata det får bli längre fram.
Målbilden är att hitta en komfort tmp ( lär löna sig att sänka någon grad mer än kanske obegripliga system som styr efter priser - ?)
Det går ändra effekt på elpatron, framledningstmp (värmekurva), max på öv och nedre tank + shunt inställningar m.m.
Många inställningar blir det som sagts tidigare i tråden. Kör panna i Ekonomiläge + extra vv 30 min. Sen bör man lägga till husets tröghet. Såg någon beräkning där man använde tre dagar x faktor ? För att beräkna effekt och energi förb. Min väderstation beräknar graddagar. Solinstrålningen genom fönster och solceller varierar också under olika säsonger.
Skall jag sen lägga till prisfaktorn blir det än värre. Har/ har inte möjlighet att styra större laster under dygnet.
En dag i sept. förbrukar vp 6,49 kWh och vv räcker utan elpatron. Det blir inte så många kronor. I okt 20,67 och 2 kWh på elpatron.
./.
Jag har en CTC EcoZ i255 ctc vp.
Problem 1: löst..
Uppkoppling via pannan med Uplink app gav automatiskt Uplink Pro 4000kr/år, till slut fick jag rätt app( ser ingen skillnad på appar) Förbättring s område ctc, rena turen att jag kollade villkor vid inst.
Problem 2: kvarstår
Lyckas inte koppla appen mot pannan.
Dragit kabel 15 m, kollat router, ip adr syns i tabell med korrekt mac adr - men icke !!
Några ideér?
-
Jag tänkte inte börja med elpris styrning nu utan vill ha ett jämförelse mtrl för att förstå hur det fungerar.
Installation av elmätare mot värmepump!!
I pannan går det att av läsa elpatronens energiförbrukning och tim avläsning hämtas från nätägare, köpt en Tibberpulse mest för att kolla belastning per fas. I Tibber appen går det att tanka ner rådata det får bli längre fram.
Målbilden är att hitta en komfort tmp ( lär löna sig att sänka någon grad mer än kanske obegripliga system som styr efter priser - ?)
Det går ändra effekt på elpatron, framledningstmp (värmekurva), max på öv och nedre tank + shunt inställningar m.m.
Många inställningar blir det som sagts tidigare i tråden. Kör panna i Ekonomiläge + extra vv 30 min. Sen bör man lägga till husets tröghet. Såg någon beräkning där man använde tre dagar x faktor ? För att beräkna effekt och energi förb. Min väderstation beräknar graddagar. Solinstrålningen genom fönster och solceller varierar också under olika säsonger.
Skall jag sen lägga till prisfaktorn blir det än värre. Har/ har inte möjlighet att styra större laster under dygnet.
En dag i sept. förbrukar vp 6,49 kWh och vv räcker utan elpatron. Det blir inte så många kronor. I okt 20,67 och 2 kWh på elpatron.
./.