F
F falmark skrev:
Frågan är vad det kostar att ta igen värmetappet? Jag har provat vid några tillfällen när vi varit borta att sänka innetemp 2 grader. Och konstaterar att VP får köra på rätt länge innan normaltemp är återställd. Blir det någon besparing öht om optimeringen sker 1-2 ggr/dygn?
Besparingen ligger ju i att man värmer när det är billigt. Har du månadspris så tjänar du inget på sänka och höja varje dag förutom kanske förändringar i COP.
 
F falmark skrev:
Frågan är vad det kostar att ta igen värmetappet? Jag har provat vid några tillfällen när vi varit borta att sänka innetemp 2 grader. Och konstaterar att VP får köra på rätt länge innan normaltemp är återställd. Blir det någon besparing öht om optimeringen sker 1-2 ggr/dygn?
Besparingen bygger nog till stor del på värmetappet du har. Ex har du en bottenplatta på 400mm med värme i så kan den bunkra upp med energi, medans grannhuset som är byggt på 60talet har tunn platta, radiatorer, 100mm isolering på taket tappar värme direkt.
 
Sedan handlar det också om hur snabbt man kan tillgodogöra sig ny värme, Jag har en LLVP som komplement till min FLVP. Denna gör att komforten stiger kraftigt jämfört med att bara ha FLVP.

Vill man ha upp värmen snabbare när elpriset går ned så kan man också ha fläktar på vattenradiatorerna.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel och 1 till
  • Laddar…
F
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan handlar det också om hur snabbt man kan tillgodogöra sig ny värme, Jag har en LLVP som komplement till min FLVP. Denna gör att komforten stiger kraftigt jämfört med att bara ha FLVP.

Vill man ha upp värmen snabbare när elpriset går ned så kan man också ha fläktar på vattenradiatorerna.
Japp, t ex en golvvärme lösning lämpar sig nog sämre för timpris. Men åh andra sidan kanske billigare i drift ändå.

Bästa hade väl varit en fet ackumulator tank (blir som ett batteri) som man "laddar" när elen är billig.
 
  • Ledsen
1234bjorn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan handlar det också om hur snabbt man kan tillgodogöra sig ny värme, Jag har en LLVP som komplement till min FLVP. Denna gör att komforten stiger kraftigt jämfört med att bara ha FLVP.

Vill man ha upp värmen snabbare när elpriset går ned så kan man också ha fläktar på vattenradiatorerna.
Har du egen erfarenhet av fläktar på radiatorerna?, jag är inte på det spåret. Ju mer i alla fall jag sitter mig in i det ju mer övertygad blir jag. För att få ner framledningstemp och därigenom ett bättre cop bla.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
T Tomasmexitegel skrev:
Har du egen erfarenhet av fläktar på radiatorerna?, jag är inte på det spåret. Ju mer i alla fall jag sitter mig in i det ju mer övertygad blir jag. För att få ner framledningstemp och därigenom ett bättre cop bla.
Också sugen på det. Men har inte vägguttag vid varje radiator och lite rädd att det kan låta?
 
C cky skrev:
Hej,

Jag köpte en CTC ECO Zenith i255 för ca 6 år sedan och den har fungerat som förväntat. CTC säger i sin marknadsföring att deras system har alla funktioner som behövs för att kunna styra elförbrukningen för uppvärmning med hänsyn till aktuellt elpris varför jag kompletterat utrustningen med en CTC EcoAir 610M luftvattenpump för ca 1 år sedan. Luftvärmepumpen har också fungerat som förväntat, men CTC’s så kallade ”Smart Elprisstyrning / SmartGrid” är svårbegripligt och dåligt.

Handhavandebeskrivningen för Elprisstyrningen är ofullständig och rörig

Systemet arbetar dels med fasta, dels dynamiska gränsvärden för bedömning om elpriset är högt eller lågt och som i sin tur beroende på resultatet styr pannan. De fasta värdena presenteras på systemets display, men de dynamiska visas ingenstans?!

Hur ett visst elpris skall bedömas i förhållande till de fasta och dynamiska gränsvärdena har inte CTC lyckats förklara trots ett antal skickade exempel.

Jag har nu försökt förstå hur CTC’s elprisstyrningssystem fungerar i mer än 6 månader och ställt ett antal frågor till dem och fått mycket nödtorftiga (eller felaktiga) svar. De har nu svarat mig med att de inte längre svarar alls på mina frågor och att de kan köpa tillbaka systemdisplayen (???) eller att jag kan vända mig till ARN.

Jag ångrar bittert att jag valde att vända mig till vad jag trodde var ett solitt svenskt företag, men får nu finna mig i att kunna använda/förstå endast en del av den utrustning jag köpt.

Om det finnas någon därute som försökt sätta sig in i elprisstyrningen och förstått det är jag tacksam för tips.

/Christer
Hej !
Jag har en CTC elpanna med värmepump. Jag har låtir elpannan gå på (+ 5 grader) på natten dvs omvänd nattsäkning. Då är ju elpriset oftast dom lägst. Jag har timme för timme debitering. Rums temp satt på 18 grader. Ingen batteribil. Total förbrukning 17 000 kWh för 350 kvm.
Facit. Under våren har jag tjänat max en hundring per månad jämfört med det dagliga medelrörliga priset. Inte mycket alltså. Jag har gått back om jag räknar in sensorer med mera.
Så det här med att tjäna pengar med timme för timme är nys.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C
K KaGusJu skrev:
Så det här med att tjäna pengar med timme för timme är nys.
Ja, det måste vara extrema prisskillnader under längre tid för att det skall ge någon större besparing.
Så återstår att se om den här typen av lösningar är överspelade eller inte.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
I inlägg # 45 talas om en kostnad om 4000 kr per år för uplink. Har själv inget av det som behandlas i tråden, kör som vanligt innan detta med varierande priser på el. Det i mitt tycke har blivit en form av """ Att jag måste ha """" Och det verkar som att det inte ger så mycket för en del i någon form av besparing i normalbyggda hus. Som en skrev, har en tank som jag laddar på lågpris och då kan det ge något utslag på totalpriset för elen
Sen hur många kW kan man köpa för 4000 kr varje år, ser inte det med timpriser tillsammans med en hutlös debitering för en uplink, som en vettig invenstering
 
  • Gilla
Lasse1001
  • Laddar…
#55 - instämmer
Inte ens min installatör använder proversionen, tyvärr kan jag inte säga något om Gratis-versionen är något att längta efter eftersom jag inte lyckas koppla samman app och panna.
Det blir än mer komplicerat med negativa priser och solceller, kanske det är lönsamt att förbruka el istället?? (Tur att + 60 öre finns).
Tyvärr, tror jag det stor ide att lära sig att hantera både panna och priser. Lastbalansering, effektsamverkan och flexibilitet osv för att påverka konsumenter ligger bakom nästa hörn. Räcker med ett EU- direktiv. ./.
 
J jonaserik skrev:
I inlägg # 45 talas om en kostnad om 4000 kr per år för uplink. Har själv inget av det som behandlas i tråden, kör som vanligt innan detta med varierande priser på el. Det i mitt tycke har blivit en form av """ Att jag måste ha """" Och det verkar som att det inte ger så mycket för en del i någon form av besparing i normalbyggda hus. Som en skrev, har en tank som jag laddar på lågpris och då kan det ge något utslag på totalpriset för elen
Sen hur många kW kan man köpa för 4000 kr varje år, ser inte det med timpriser tillsammans med en hutlös debitering för en uplink, som en vettig invenstering
Uplink kostar väl ingenting och eg inget med smartprissystemet att göra, bara en mjukvara/remote i mobilen för vp.
Jag tror det var att de hade en gammal display/system som inte hade bla internet koppling inbyggd. Hela elektroniken sitter i "displayen" för styrningen så de bytte ut den till en ny för 4k?
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
L Lasse1001 skrev:
Uppkoppling via pannan med Uplink app gav automatiskt Uplink Pro 4000kr/år,
Enligt min uppfattning av inlägg # 45 så är det per år för Pro. men kan vara annat då jag inte har någon Nibe själv med en massa lullull med elektronik i sig eller annat fabrikat, Har kostat i service på 25år ca 5000kr och tycker det är billigt, samt att den är som en Duracellgubbe och bara tuffar på.
 
#55 Helt rätt 299,99€/ månad enligt avtalsvillkor med Uplink leverantören (proversion)
 
  • Haha
  • Wow
guggen och 1 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Har du egen erfarenhet av fläktar på radiatorerna?, jag är inte på det spåret. Ju mer i alla fall jag sitter mig in i det ju mer övertygad blir jag. För att få ner framledningstemp och därigenom ett bättre cop bla.
Jag har äldre erfarenhet (mina morföräldrars hus) från det och det fungerade väldigt bra där och då.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.