Jag är väl ingen expert på optimering direkt, men lite kan jag iallafall, och ett sånt här "optimeringsproblem med bivillkor och delvis okända parametrar" skuille jag bli förvånad om det finns några exakta metoder för, det verkar inte alls lätt. Jag skulle tro att det är någon hophackad lösning som är svår att förklara i ord hur det fungerar om man inte delar ut källkoden, och det är dom nog inte så pigga på.

Går det inte att göra detta själv i HA eller nåt och skicka kommandon till VPn? Det blir nog minst lika krånglig lösning men om man gjort den själv så vet man ju iallafall vad alla parametrar är...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cky skrev:
Jag är ute efter hur CTC's elprisstyrning är tänkt att fungera och har därför skrivit till dem ett antal gånger och ibland har de inte svarat alls och i bland med luddiga och ogullständiga svar Nu har man sagt att mnan inte kommer att svara på frågor alls och om jag inte är nöjd med detta kan jag vända mig till ARN (???) alternativt kan CTC ta tillbaka systemdiplayen, men då står jag med en värmeanläggning helt utan prisstyrning.
Det är således inte jag som blandat in ARN i detta.
Men det är inte så att algoritmen är "proprietary" och att de helt enkelt inte vill förklara hur det fungerar?

Bara så problemet här inte är att du inte vet vad du har köpt.
 
Vad jag har läst och min egen erfarenhet är ctc's support otroligt hjälpsam. Hur fick du dem att bete sig så? :)
 
  • Gilla
Dannyboy80 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det är så klart bedrövligt, men den informationen sitter väl endast utvecklarna av funktionen på och kundtjänst har väl strikta order att inte besvära utvecklarna med frågor från jobbiga kunder.
Gissningsvis är det inte ens CTC som gjort den mjukvaran.

Har en nyinstallerad Nibe bvp som styrs med "myUplink" appen och displayen, en snabb googling säger att det är samma på CTC?
 
  • Gilla
Gunte2019 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har kikat lite på olika lösningar för prisoptimering och har inte sett ett enda exempel på ett teoretiskt robust sätt att angripa problemet utan alla bygger på ett mer eller mindre komplicerat hokus-pokus med olika gränsvärden, villkor, faktorer och antaganden. Så jag skulle påstå att CTC är i gott sällskap.

Det är, som @BSOD påpekar, ett icke-trivialt optimeringsproblem. Vilket man kan tycka borde förtjäna en lösning som vilar på robusta teoretiska grunder. Men detta har ju varit "hett" nu och alla har bråttom att få ut sina lösningar, och man kan förstå att den som ger sig på att bygga ett sådant system utan förmågan att formulera problemet matematiskt lätt leds in i att istället välja ett naivt angreppssätt.

Sen kan man ju fundera på vad det i praktiken har för betydelse - för ekonomin och komforten... Vilket förvisso är svårt att avgöra om man inte har facit att jämföra med.
Har gjort samma iakttagelse. Misstänker att det råder viss brist på folk i branschen som är slängda på optimering, om företagen ens vet vad det är de letar efter.
 
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Tror att han syftade på att CTC hänvisade honom till ARN.


Angående ngenic så saknar jag en väldigt basic feature som jag feedbackat till dem för länge sedan och det är ett fast tröskelvärde där man slår av den dynamiska styrningen. Är elpriset 2 öre på natten och 10 öre mitt på dagen så är det en extrem ökning i pris i %, men för mig är jag helt obrydd så länge priset är under tex 50 öre. Ser inte poängen med att den drar ner värmen i huset för att spara 8 öre per timme på uppvärmningen.
Någon annan som påpekat detta för ngenic?
Är detta något som funkar bättre på CTC?
Du kan ställa in graden av påverkan stegvis i appen. Konstant temperatur kontra lägsta pris. Om det är en period med lågt pris kan du minska påverkan i appen. Eller om det varslas om rekordhögt pris kan du sätta påverkan på max och njuta av att frysa lite samtidigt som du sparar pengar. Jag har provat olika värden och ngenic håller temperaturen inom 1° upp eller ner.Men hittills har jag ju inte varit igenom riktig kyla utomhus med systemet
 
Det låter som flera delar här, det ena är vad OP vill ha reda på, och det andra hur det fungerar "under huven". Jag personligen får inte riktigt rätsida på vad det är som inte funkar. Är det att OP inte förstår hur man startar upp vp med elprisstyrning eller är det det den faktiska algoritmen?

Ctc och deras styrning vet jag tyvärr inget om, men jag skulle gärna vilja veta vad det är som gör det så dåligt och om det funkar eller inte.

Vad gäller algoritmen är jag rätt övertygad, precis som flera tidigare skribenter är inne på, att det är skyddat som företagshemlighet. Däremot skulle man ju kunna önska ett enkelt sätt, med t ex fasta brytpunkter, att styra mot komfort eller pris.
Algoritmen kom er vi nog aldrig få reda på, förmodligen även för att den ändras över tid pga att de optimerar med ny indata kontinuerligt också. Som sagt, det är väldigt många parametrar att ta hänsyn till, vilket gör problemet svårlöst och dynamiskt i sig, inte bara nivåerna, utan även viktningarna av de olika för olika givna situationer med pris, temp, prognoser mm.
 
C cky skrev:
Hej,

Jag köpte en CTC ECO Zenith i255 för ca 6 år sedan och den har fungerat som förväntat. CTC säger i sin marknadsföring att deras system har alla funktioner som behövs för att kunna styra elförbrukningen för uppvärmning med hänsyn till aktuellt elpris varför jag kompletterat utrustningen med en CTC EcoAir 610M luftvattenpump för ca 1 år sedan. Luftvärmepumpen har också fungerat som förväntat, men CTC’s så kallade ”Smart Elprisstyrning / SmartGrid” är svårbegripligt och dåligt.

Handhavandebeskrivningen för Elprisstyrningen är ofullständig och rörig

Systemet arbetar dels med fasta, dels dynamiska gränsvärden för bedömning om elpriset är högt eller lågt och som i sin tur beroende på resultatet styr pannan. De fasta värdena presenteras på systemets display, men de dynamiska visas ingenstans?!

Hur ett visst elpris skall bedömas i förhållande till de fasta och dynamiska gränsvärdena har inte CTC lyckats förklara trots ett antal skickade exempel.

Jag har nu försökt förstå hur CTC’s elprisstyrningssystem fungerar i mer än 6 månader och ställt ett antal frågor till dem och fått mycket nödtorftiga (eller felaktiga) svar. De har nu svarat mig med att de inte längre svarar alls på mina frågor och att de kan köpa tillbaka systemdisplayen (???) eller att jag kan vända mig till ARN.

Jag ångrar bittert att jag valde att vända mig till vad jag trodde var ett solitt svenskt företag, men får nu finna mig i att kunna använda/förstå endast en del av den utrustning jag köpt.

Om det finnas någon därute som försökt sätta sig in i elprisstyrningen och förstått det är jag tacksam för tips.

/Christer
Välj tibber istället
 
N
C cky skrev:
Hej,

Jag köpte en CTC ECO Zenith i255 för ca 6 år sedan och den har fungerat som förväntat. CTC säger i sin marknadsföring att deras system har alla funktioner som behövs för att kunna styra elförbrukningen för uppvärmning med hänsyn till aktuellt elpris varför jag kompletterat utrustningen med en CTC EcoAir 610M luftvattenpump för ca 1 år sedan. Luftvärmepumpen har också fungerat som förväntat, men CTC’s så kallade ”Smart Elprisstyrning / SmartGrid” är svårbegripligt och dåligt.

Handhavandebeskrivningen för Elprisstyrningen är ofullständig och rörig

Systemet arbetar dels med fasta, dels dynamiska gränsvärden för bedömning om elpriset är högt eller lågt och som i sin tur beroende på resultatet styr pannan. De fasta värdena presenteras på systemets display, men de dynamiska visas ingenstans?!

Hur ett visst elpris skall bedömas i förhållande till de fasta och dynamiska gränsvärdena har inte CTC lyckats förklara trots ett antal skickade exempel.

Jag har nu försökt förstå hur CTC’s elprisstyrningssystem fungerar i mer än 6 månader och ställt ett antal frågor till dem och fått mycket nödtorftiga (eller felaktiga) svar. De har nu svarat mig med att de inte längre svarar alls på mina frågor och att de kan köpa tillbaka systemdisplayen (???) eller att jag kan vända mig till ARN.

Jag ångrar bittert att jag valde att vända mig till vad jag trodde var ett solitt svenskt företag, men får nu finna mig i att kunna använda/förstå endast en del av den utrustning jag köpt.

Om det finnas någon därute som försökt sätta sig in i elprisstyrningen och förstått det är jag tacksam för tips.

/Christer
Vilka frågor har du ställt som du inte får svar på?

Här finns manualen
https://ctc.se/file-download-product/7571

t.ex.

Hur ett visst elpris skall bedömas i förhållande till de fasta och dynamiska gränsvärdena har inte CTC lyckats förklara trots ett antal skickade exempel


Gränsvärde högt
Ställ in det gränsvärde över vilket elpriset ska bedömas
som ”Högt” (i exemplet är gränsvärdet satt till 3,50 SEK).
Kan användas tillsammans med dynamisk prisberäkning
för att definiera ett annat prisområde som ”Högt” än vad
den dynamiska prisberäkningen ger.
Priser som definieras som ”Högt” aktiverar funktionen
”SmartGrid Blockering”.

Jag tolkar detta som om jag som användare sätter 3.5kr som högt, men den dynamiska värdet är 1 kr
så kommer systemet att ignorera den dynamiska "högt" utan går på mitt "högt"
 
Karl.s Karl.s skrev:
Gissningsvis är det inte ens CTC som gjort den mjukvaran.

Har en nyinstallerad Nibe bvp som styrs med "myUplink" appen och displayen, en snabb googling säger att det är samma på CTC?
Nibe äger ctc, det är samma koncern så de delar mkt teknik. Jag tror (då de hade en väldigt lik variant innan Nibe köpte ctc) uplink var ctc från början som de sen delade med Nibe genom att separera det till ett eget bolag. Men uplink suger hårt för att vara 2023.
 
G guggen skrev:
Vad jag har läst och min egen erfarenhet är ctc's support otroligt hjälpsam. Hur fick du dem att bete sig så? :)
Jag anser också CTC vara ett under av hjälpsamhet, bättre än varje annat företag jag varit i kontakt med. Du kan ringa och prata direkt med teknikerna/utvecklarna, som brukar ha gott tålamod. Sedan finns det företag som IVT, som man överhuvud taget inte kan pratar med.
 
  • Gilla
Danne213 och 3 till
  • Laddar…
Finns väl ingen algoritm i världen som klarar jobbet när man inte vet morgondagens elpriser. I min installation finns ack-tank samt framförallt så har mina 3 hus betongplatta med vattenslingor. Systemet är VÄLDIGT trögt - att få morgondagens elpriser 12:00 räcker inte. Värmekällor är förutom BVP: solceller, vedpanna och elpatron.
Jag väntar på att AI ska göra intåg här (Ngenic - vad gör ni?). Innan jag investerar i nytt styrsystem blir det mitt egna styrsystem (MI 🙄) där algoritmen styr cirkulationspumpar och vissa temperaturer. Ngenic sköter regleringen.
 
Man behöver ju inte krångla till det. Ha olika måltemp på natten och dagen (högre på natten för att värma upp huset med billigare el) så sparar man rätt mycket.

Vill man göra det lite jobbigare så blockerar man elpatronen på dagen och låter enbart kompressorn jobba då.

Osv osv.

Jag använder dessa metoder i min egen automatisering och får rätt bra resultat, värmepumpetillverkarna skulle kunna göra lika enkelt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Walle85
N NOP skrev:
Du kan ställa in graden av påverkan stegvis i appen. Konstant temperatur kontra lägsta pris. Om det är en period med lågt pris kan du minska påverkan i appen. Eller om det varslas om rekordhögt pris kan du sätta påverkan på max och njuta av att frysa lite samtidigt som du sparar pengar. Jag har provat olika värden och ngenic håller temperaturen inom 1° upp eller ner.Men hittills har jag ju inte varit igenom riktig kyla utomhus med systemet
Yes, men då måste jag aktivt in och ändra baserat på temperatur. Hade varit trevligare med en parameter där man sätter sin smärtgräns i ören när den kör sin logik. Under detta värde låt VP göra så som den vill. Väldigt enkel sak att lägga till sett till att det är on/off baserar på över/under ett specifikt spotpris.
 
Redigerat:
Karl.s Karl.s skrev:
Gissningsvis är det inte ens CTC som gjort den mjukvaran.

Har en nyinstallerad Nibe bvp som styrs med "myUplink" appen och displayen, en snabb googling säger att det är samma på CTC?
NIBE äger CTC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.