163 331 läst · 295 svar
163k läst
295 svar
Varning - entreprenör byggde en 200kvm villa på fel fastighet (min)
Det är ett av de mycket stora problemen med skydd av äganderätt i Sverige.Dowser4711 skrev:
Nej, inte orimligt.C cpalm skrev:
Om alla uppgifter som var tillgängliga om fastighetsgränserna visade att bygget gjordes på rätt fastighet så har byggaren knappast varit vårdslös, även om det senare visade sig att uppgifterna var felaktiga och byggnaden placerades, helt eller delvis, på fel fastighet.C cpalm skrev:
Om däremot korrekta uppgifter om fastighetsgränserna var tillgängliga och byggnaden trots det placerades på fel fastighet så var byggaren vårdslös.
Det är ett fundamentalt fel i svensk rätt att man bara kan få ersättning för vad en skadad egendom är värd. Bruksvärdet för en bil kan t.ex vara högre än marknadsvärdet.L Liljeros skrev:
Dessutom är det en brist att inte straffskadestånd finns.
I attefallshusfallet står hela huset på husägarens mark. Det finns igen annans mark som husägaren kan ta över pga felplacerat hus.P perarne123 skrev:
Fallen är alltså tämligen olika.
Fastigheten var till salu. Det står inget om att den är till salu nu (modulo att texten ändrats sen sista mars).M -MH- skrev:
"Uppgifter från försäljningen 2017-05-22:
Huset byggdes 2020"
Gissningsvis var det TS som var mäklare när fastigheten såldes 2017.ClasseClas skrev:
Planerar kommunen att bygga något där? Annars finns det ingen anledning att hålla strikt på 4,5-metersavståndet till angränsande fastighet.Anna_H skrev:
Jag antar att det gäller enbart om samma särskilda skäl finns i andra fall.Anna_H skrev:
Nu är det svårt att veta vad som händer i framtiden oavsett var i landet det gäller men jo det finns en vettig anledning till iaf 4m och det är brandspridning. Så 4 eller 4,5m är marginellt. Jobbigt att behöva ändra i en befintlig konstruktion för att avståndet är för kort.P pmd skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
Vad menar du? I inlägg 280 påstår du något som är felaktigt. Jag förstår inte varför inlägg 278 skulle åtgärda det.P pmd skrev:
Kanske du menade att avståndet inte behöva av brandskyddsskäl, men det vore isf bra att skriva det.
Kommuner och staten får iaf inte ge medgivande att bygga närmare än 4,5 meter från sina fastighetsgränser.
Säker på det?J J Vos skrev: