spikplanka spikplanka skrev:
Säker på det? ;)
Ja 100%
 
Uppenbarligen tycker Timrå kommun att det är okej med angränsande fastighet 2 meter från bostadshus. Man har dessutom tillåtit att SCA sålt fastigheten till en annan privat person. Man tillåter dessutom ett staket på gränsen av denna fastighet. Bara att kika i tråden.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Uppenbarligen tycker Timrå kommun att det är okej med angränsande fastighet 2 meter från bostadshus. Man har dessutom tillåtit att SCA sålt fastigheten till en annan privat person. Man tillåter dessutom ett staket på gränsen av denna fastighet. Bara att kika i tråden.
Men det är då inte någon fastighet som ägs av en myndighet. Och så har det beviljads bygglov och det är alltså inte så att kommunen har gett någon grannemedgivande.
 
P
J J Vos skrev:
Vad menar du? I inlägg 280 påstår du något som är felaktigt. Jag förstår inte varför inlägg 278 skulle åtgärda det.
Kanske du menade att avståndet inte behöva av brandskyddsskäl, men det vore isf bra att skriva det.
Aha. Ja, jag syftade på behovet av brandskyddsavstånd. Jag var otydlig med det och ber om ursäkt.
J J Vos skrev:
Kommuner och staten får iaf inte ge medgivande att bygga närmare än 4,5 meter från sina fastighetsgränser.
Enligt inlägg #262 får kommuner ge dispens om det finns särskilda skäl. Jag har inte kollat upp reglerna själv utan utgick från att Anna_H har koll på det.

Poängen är att regelverket, enligt min mening, är för stelbent.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
P pmd skrev:
Aha. Ja, jag syftade på behovet av brandskyddsavstånd. Jag var otydlig med det och ber om ursäkt.

Enligt inlägg #262 får kommuner ge dispens om det finns särskilda skäl. Jag har inte kollat upp reglerna själv utan utgick från att Anna_H har koll på det.

Poängen är att regelverket, enligt min mening, är för stelbent.
Medgivande, dispens, lov.... tyvärr inte samma sak trots att utfallet blir detsamma. Det är tydligen inte meningen att man kommer för långt med bondförnuft. Tjänstemän och jurister behöver ju också ha ett jobb. Dem vill kunna neka lov till den ena och upplysa den andra att dem kan få dispens 😉.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Medgivande, dispens, lov.... tyvärr inte samma sak trots att utfallet blir detsamma. Det är tydligen inte meningen att man kommer för långt med bondförnuft. Tjänstemän och jurister behöver ju också ha ett jobb. Dem vill kunna neka lov till den ena och upplysa den andra att dem kan få dispens 😉.
Problemet med "bondförnuft" är att det är väldigt subjektivt, alla har sin egen uppfattning om vad som är rätt och redigt. Därav att man måste ha regler.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Problemet med "bondförnuft" är att det är väldigt subjektivt, alla har sin egen uppfattning om vad som är rätt och redigt. Därav att man måste ha regler.
Du har helt rätt.
Det är dock trist att somliga får nöja sig med nej det här är olagligt, medans andra har möjligheten att lära sig att man ändå kan får dispens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.