MathiasS skrev:
Ja det är jag. Men du verkar behöva en liten väckarklocka för att inse att det är du som är problemet, inte kärringen under dig.
Vad du tror att jag behöver hör inte till ämnet, jag sökte upplysningar om lagtexter, domar och praxis.

MOD kanske gör bäst i att låsa tråden då alla relevanta svar på trådstarten har framkommit.
Tack så mycket till de användare som kom med vettig information och källor.

O
Om TS har insett att festanden bör upphöra så är allt lugnt!
Det är nog det bästa trots allt... då det visar sig att du har en gnällgranne!

Så jag kan nog hålla med om att låsa...
För annars kan vi diskutera detta till dö dagar utan att komma nån vart...
Vi har olika åsikter om hur lagen skall tolkas...

Vi hade problem med en störande granne i vår BRF. Vi kom fram till att man behövde ha 3 varningar (med polisrapporter för att de skulle vara giltiga juridiskt). Allmänt sjukt mycket krångel för alla, ink. styrelsen. Slutade med att han fortsatte störa eftersom ingen orkade ta tag i det.

För övrigt väldigt glad att jag lämnat BRF-helvetet för hus istället. Kan lova för varje gnällig granne som klagar är det 20 som knyter händerna i byxfickan och biter ihop. Tjocka väggar är bra, men basljudet kan leta sig upp fem våningar.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Crunchie skrev:
Vad du tror att jag behöver hör inte till ämnet, jag sökte upplysningar om lagtexter, domar och praxis.

MOD kanske gör bäst i att låsa tråden då alla relevanta svar på trådstarten har framkommit.
Tack så mycket till de användare som kom med vettig information och källor.
Det är väl din attityd som är problemet: Alla andra gör fel och inte du.

Jag tror att de flesta här är väldigt glada att slippa ha dig som granne.

• Gilla
Hasse Sandin och 7 till
  • Laddar…
I föreningen där jag var ordf, för många år sedan hade vi givetvis (800 lägenheter) många fall med störningar, ibland värda att påpeka för "störaren" ibland uppenbart överdrivna. Vi gick unde mina 3 år inte en enda gång så långt att vi formellt varnade någon pga. störningar. Vid ett tillfälle tog den störde saken i egna händer och klådde upp innehavaren av den störande lägenheten (som var andrahandsuthyrd, störningen bestod i att andrahandshyresgästen hade TVn på (nyheter) vid 8 tiden på kvällen, på extra låg volym pga tidigare bråk med grannen).

Däremot utnyttjade vi en formell varning en gång för att få stopp på en notorisk felparkerare, han parkerade alltid sin bil direkt utanför dörren på en brandväg. Efter att brandkåren vid en brand i andra änden av längan fick vända och köra runt kvarteret så fick han en varning om förverkande av bostadsrätten. Det skulle aldrig hållit i rätten, men han vågade inte testa, eller rättare sagt han besökte sin flickvän som bodde i huset, så det var hennes lägenhet han riskerade, hon ansvarar för sina besökare som för sig själv enl. bostadsrättslagen.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det är väl din attityd som är problemet: Alla andra gör fel och inte du.

Jag tror att de flesta här är väldigt glada att slippa ha dig som granne.
Om vi lämnar attitydfrågor och personangrepp åt sidan så kan jag personligen tycka att det är för mycket tyckande och moraliserande i denna tråd.

Detta är juridikdelen av forumet och det jag helst vill läsa om här är saker som analyser av lagtexter, hänvisningar till rättsfall och referenser till förarbeten och doktrinen. Att det är olämpligt att starta en skrikande efterfest klockan tre på morgonen är nog alla, inklusive TS, medvetna om. Tyvärr är det mest det som behandlats.

• Gilla
Fredrik Holmberg
  • Laddar…
Poängen som jag och många andra försöker få fram är att det inte alltid är den bästa lösningen att "ha rätt".

Gör man sig ovän med sina grannar så lär de ju inte lyfta ett finger för att hjälpa till om det händer nåt.

Den dag du låst dig ute och har slut på batteri i mobilen föredrar du nog att grannen låter dig låna telefonen istället för att skratta åt dig genom dörrkikaren.

Den dag nån gör inbrott hos dig vill du nog hellre att grannarna ringer polisen än att de tänker "rätt åt den jäveln".

Det är inte olagligt att vara en skitstövel, men det är osmart.

• Gilla
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker att den här tråden är alldeles för hård mot TS.

Visst är det ett brott mot normalt hyfs att ha högljudda nattliga efterfester i flerfamiljsboenden, men det har skett vid ett fåtal tillfällen under en längre tid. Jag tycker inte att det är särskilt allvarligt, särskilt då TS är medveten om att det blivit fel och tänker vidta rättelse. De andra grannarna verkar också ha accepterat TS ursäkt för den urspårade festen.

Att en person har blivit störd behöver heller inte betyda att man gjort något fel eller brustit i hänsyn - det kan vara den störda personen som är alldeles för störningskänslig och inte accepterar att man mer eller mindre hela tiden hör sina grannar i ett flerfamiljshus. Jag har också varit med om sådana grannar och till och med fått klagomål då ingen varit hemma.

Kanske lite osmidigt att kalla den störningskänsliga damen för surkärring, det vinner man inga sympatier på. Bättre att använda objektiva uttryck som lättstörd och aggressiv. Bäst är såklart att prata med henne och försöka komma överens så att hon känner att hon inte behöver gå till föreningen med eventuella klagomål.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
på gränsen till OT men en gammal kollega berättade att en dag så plingade det på dörren och där stod grannen med hyresvärden som för övrigt såg lite besvärad ut.
Grannen gick igång starkt med klagomål om ljudstörningar och vräkning medna hyresvärden stod och lyssnade.
Kollegan fick stop på det hela tämligen fort med att dels påpeka att under dom tider som det hade störts var han inte i sverige och om det var ett problem så ville han ha en decibelmätning på hur mycket ljud som gick genom väggarna egentligen.
Det kom inga mer klagomål från nån av grannarna sä länge som han bodde kvar i den lägenheten efter det.
tror det var att han ville ha en mätning som fick stopp på det eftersom huset var rätt ordentligt lyhört och fastighetsägaren troligen inte ville ljudisolera hela kåken

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
jag antar att de här 3 festerna inte är planerade.... förmodligen så har krogen stängt och "man" dragit vidare till TS för efterfest.... Lite svårt att förvarna grannarna då

nino skrev:
jag antar att de här 3 festerna inte är planerade.... förmodligen så har krogen stängt och "man" dragit vidare till TS för efterfest.... Lite svårt att förvarna grannarna då
Svårt?

Det är väl bara att plinga på klockan 03:00 och säga:
"Vi skall ha en liten fest, hoppas du inte misstycker". :)

PS
Kanske med tillägget: Ähum, du har inte en korkskruv och några vinare att låna ut?
Grannsamverkan är viktigt!

Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren och 7 till
  • Laddar…
Bästa förslaget hittills! :D

Jag vet inte vad som har hänt exakt, men så som TS beskriver sina fester så är det inte okej, klockan 22.00 sen bör man vara lugn om man bor i ett flerfamiljshus, med lappar så kan man med nåder hålla på till 00.00 tycker jag.

Sen ska inte glömmas att det finns extremt känsliga grannar. Ett par bekanta som har fastighet har problem med en tant som gnäller på hur hon som bor ovanför går i sin lägenhet?! Hon har talat om för henne ovanför att hon ska smyga fram i sin egen lägenhet och det tycker jag INTE heller är okej, man måste få röra sig i sin egen lägenhet. När fastighetsägaren fick veta det så talade dom om ett och annat för den gnälliga tanten.

hempularen skrev:
Vid ett tillfälle tog den störde saken i egna händer och klådde upp innehavaren av den störande lägenheten (som var andrahandsuthyrd, störningen bestod i att andrahandshyresgästen hade TVn på (nyheter) vid 8 tiden på kvällen, på extra låg volym pga tidigare bråk med grannen).
Det var väl en störning om något! Blev inte den personen varnad? Eller är det tillåtet att slåss, bara det inte låter för mycket?

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Han som blev uppklådd ville varken polisanmäla eller att vi skulle agera, han ringde mig just när det hänt för att tjejen han hyrde ut till (godkänd uthyrning) var ledsen och trodde att vi skulle få henne vräkt, jag lugnade henne med att iom. att uthyrningen följde alla konstens regler så hade hon lika stor rätt att få sin "störning" rättvist bedömd som om hon varit medlem, och den hade vi (jag) redan bedömt och avskrivit.

Det blev väldigt lugnt där efter incidenten, så jag misstänker att där förekom hot om polisanmälan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.